View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
olosch
|
Posted: Thu Mar 30, 2006 9:25 pm Post subject: Studsande bollar, blodpudding och cornichoner |
|
|
Någonstans på något av mina gamla videoband finns en snutt med Anders F där han steker blodpuding och serverar tillsammans med små gurkor (cornichoner). Något som, enligt honom, bäst avnjöts tillsammans med ett öppet fönster mot gården där ljudet från en studsande boll kunde slinka in. En rikitig bagatell som aldrig raderats ur mitt minne (och förhoppningsvis ej heller från videobandet i fråga).
Kommer inte ihåg vilket program det var, men det bör har sänts någon gång under tidigt 80-tal och antagligen lär väl en eller två låtar ha framfört under programmet. kan det ha varit Casablanca förresten?
Lyfter också på hatten för "Hysteriska draget". Ett album som betytt oerhört mycket för mig och som varje gång jag hör det (framför allt B-sidan med Jessica, Sven och Delikatesser) förflyttar mig tillbaka till åren för den finniga mopedynglingens stapplande övergång till vad som sades vara en vuxenvärld.
Tack för det Anders! |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Sun Apr 02, 2006 9:33 am Post subject: Re: Studsande bollar, blodpudding och cornichoner |
|
|
olosch wrote: |
....med Anders F där han steker blodpuding och serverar tillsammans med små gurkor (cornichoner). .... kan det ha varit Casablanca förresten?
|
Ja det var i programmet Casablanca, från Sundsvall, i oktober 1982 tror jag...
Vi hade fått löfte från Stockholmsredaktionen att spela 3 låtar. Jag valde att göra 2 låtar och sedan använda resten av tiden till att laga Blodpudding DeLuxe. Prducenterna i Stockholm undrade varför vi var så tokiga att vi inte körde 3 låtar, utan slösade bort tiden på en 'sketch'...
Resultatat blev dock att när vi kom ut bland folk, så var det just Blodpuddingssketchen dom kom ihåg... "Fy faaan va ballt, alltså. Laga blodpudding med polsk hallonsylt och cornichoner... faan va ballt!"
Receptet har därefetr modifierats något, men är fortfarande en delikatess här på Studio Matchbox.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
olosch
|
Posted: Sun Apr 02, 2006 10:21 am Post subject: |
|
|
Har numera alltid stekt ägg och bacon till blodpuddingen (en svårt mobbad maträtt för övrigt). Funkar bra till och med utan studsande bollar.
Men cornichoner måste självfallet testas. |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Fri Apr 07, 2006 1:45 pm Post subject: Re: Studsande bollar, blodpudding och cornichoner |
|
|
Headmaster wrote: |
"Fy faaan va ballt, alltså. Laga blodpudding med polsk hallonsylt och cornichoner... faan va ballt!"
Receptet har därefetr modifierats något, men är fortfarande en delikatess här på Studio Matchbox.
(F)Headmaster |
Låter ju klart gott om än lite udda... hmmm... ska nog testa det där...
Förresten, vari ligger numera modifieringen av receptet?
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Fri Apr 07, 2006 4:53 pm Post subject: |
|
|
Om jag inte missminner mig så innehöll originalreceptet även varianter med vitlökskryddade champinjoner och skivad banan. OCH... absolut en hård macka med RÖDBETSSALLAD. It’s a MUST!!!!
Knaperstekt bacon, hackad i små bitar och blandad med krispig inlagd gurka, är också bra som tillbehör.
Man kan också göra gratinerade varianter, med t.ex. någon form av frukt. Banan, som sagt var, men också plommon och mango går bra.
Lime, koriander och citrongräs kan användas för att få asiatisk touch på det hela.
F-n oxå... man kanske skulle göra en F-Cookbook
|
Back to top » |
|
|
olosch
|
Posted: Sat Apr 08, 2006 10:58 pm Post subject: |
|
|
Det stämmer. Skivad banan var med också, Ska försöka leta rätt på inslaget så vi får koll på originalreceptet.
Snacka om att förvandla en ursprungligen ganska trist (dock god) rätt till en kulinarisk fiesta för både gom och ögon. Blodpuddingen förtjänar ett bättre öde än vad den har idag...leve den. |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Sun Apr 09, 2006 6:11 pm Post subject: |
|
|
Ja, då var en variant med knaperstekt hackad bacon, skivad banan, cornichons och hallonsylt testad och jag måste säga att... det var en upplevelse. Hallonsylt till blodpudding är klart underskattat. Betydligt trevligare än lingonsylt även om lingonsylt i sig inte alls är dumt. Denna gången åt jag det själv men nästa gång så blir det lunch eller kvällsmat för hela familjen .
Så har du fler recept i den här klassen, Anders så är det nog läge för en F-cookbook . Får vi receptet på Caviarpizza då???
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Sun Apr 09, 2006 8:06 pm Post subject: |
|
|
Hej,
intressent diskussion för en gammal amtörgastronaut. Även jag anser att blodpudding kan vara en himmelsk njutning. Allt som är gott behöver inte vara dyrt (som stekt strömming som är en annan billig favorit).
Alltså ett klarläggande: knaperstekt bacon är inget tillbehör, utan en restprodukt. Man steker nämligen med fördel blodpuddingen i just det flott som bildas när man steker bacon.
I sammanhanget kan jag ju berätta följande sanna historia: min kära hustru hade ställt ett fat med tre stekta blodpuddingskivor på diskbänken som jag genast upptäckte när jag kom hem från jobbet. Värmde dem i mikron - mnjau - den knapriga ytan var liksom som bortblåst och inte smakade det något av baconflott... är man dock hungrig så är man inte lika nogräknad.
När hustrun sent omisider kommer hem efter en större shoppingrunda, säger hon: "Så bra att du gett Molle (Golden Retriever) maten som jag ställt fram att svalna!" - jag hade alltså ätit vår stackars vovves mat. Hans hälsa är viktig och baconflott är som bekant inte så nyttigt...
Hälsn. Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
olosch
|
Posted: Mon Apr 10, 2006 10:24 pm Post subject: |
|
|
Du måste ta din fru i örat Ingvar. Det är minst sagt respektlöst att ge hunden blodpudding utan polsk hallonsylt, cornichoner och skivad banan. Då har jycken ändå tvingats avstå från såväl baconen som hårdbrömackan med rödbetssallad.
Djurens vänner, var är ni?
Mera seriöst dock. Ska blodpuddingen vara hårdstekt? Både jag och jr föredrar den med mjuk yta. Fast vi har ju stekt ägg till också, gränsöverskridare som vi är.
Vad säger headmaster? |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Apr 11, 2006 5:16 pm Post subject: |
|
|
OK, det här är seriöst.
Blodpuddingen måste stekas i rikligt med smör på LÅG värme. Det får inte bli en hårdbränd yta.
Jag har dock under senare år gått över till den mer saftiga 'Blodkorven', som i princip är blodpudding fylld med russin. Den skall likväl stekas i smör och med låg värme. Men den smakar mycket bättre.
Som vanligt så finns det en annan detalj som alltid gör en rätt lite extra smakfull: strö över lite hackad bladpersilja innan servering.
Ett glas franskt äppelvin, Calvados, förhöjer hela anrättningen. Och man bör också dricka en sval öl till.
|
Back to top » |
|
|
peter
|
Posted: Tue Apr 11, 2006 6:23 pm Post subject: |
|
|
Det är mycket snack om blodpudding,det kom mej att tänka på en minesvärd afton 1972 Jag och en kompis hade varit på lokal, en lyckad kväll Vi släntrade hem sent och började steka blodpudding Stygg Stygg Whisky på högsta volym,då knackade grannen på och klagade.,för högt skrek han.Vi drog oss tillbaka och njöt av blodpuddingen .och lyssnade om och om igen på låten.
Hälsningar
Peter |
|
Back to top » |
|
|
Karlösa Kvarn
|
|
Back to top » |
|
|
peter
|
Posted: Sun Jan 27, 2008 5:05 pm Post subject: |
|
|
Hej
Det ser väldigt festligt ut. Dricker du mjölk eller avkyld pilsner?
Hälsningar
Peter |
|
Back to top » |
|
|
Karlösa Kvarn
|
Posted: Sun Jan 27, 2008 5:55 pm Post subject: |
|
|
Tyvärr blev det "bara" mjölk denna gång eftersom bilkörning stod på programmet. Men det kommer väl fler (gods)tåg.
//Bosse _________________ "Ge mig snabbt en avkyld pilsner" |
|
Back to top » |
|
|
Parusen
|
Posted: Wed Feb 27, 2008 7:08 pm Post subject: |
|
|
Nä, skratta när Tåget går,... Men, jodå det är en alldelles utmärkt men sorgligt bortglömd maträtt den fina blodpuddingen.
Även jag håller på att man först steker fläsk eller i nödfall bacon och därefter steker blodpudding i detta goda och närande ämne.
NATURLIGTVIS går det lika bra med smör men det luktatr inte lika gôtt i köket.
Se'n saknar jag förespråkare för lingonsylt till!!
De som gillar russsin och/eller frukt till måste oxå gilla lingon. Rårörda eller sylt, vilket som är fint!
å som sagt var ge mig snabbt en avkyld pilsner
Må väl! _________________ / Anders Jih
>Amerika |
|
Back to top » |
|
|
|