FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
NU KOMMER F-CLASSICS
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » NU KOMMER F-CLASSICS
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster

Post Posted: Tue Sep 09, 2008 11:01 am    Post subject: NU KOMMER F-CLASSICS
Reply with quote

Nu presenterar F-Records och Lovande Projekt en serie med klassiska Anders F-skivor från i första hand 70-talet.

Den svenska klassikern DIN BARNDOM SKALL ALDRIG DÖ från 1971 blir den första återutgivningen. En skiva som nu äntligen blir tillgänglig som separat CD. Med en omslagsdesign som originalvinylen.

Årets Julklapp till barn och vuxna!
Begränsad upplaga.
Gör din förhandsbeställning redan nu: info@andersf.com
Jacob S

Post Posted: Wed Sep 10, 2008 12:30 pm    Post subject:
Reply with quote

Såhär är det:

Min nya flickvän Johannas pappa ska flytta till Trinidad och jag vet att han brukade sjunga "Din barndom skall aldrig dö" för henne när hon var liten så när jag träffade honom senast så fick han ett ex av Livedubbeln att ta med som minne från Sverige och då berättade han att han hade hört albumet"Din barndom skall aldrig dö" redan innan det släpptes för att han kännde producenten och att han köpt albumet omedelbart när det släpptes 1971.
peter

Post Posted: Sun Sep 14, 2008 12:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej
Häftig grej, F-classics.Jag brukar tänka tillbaka oå 1972 när jag för första gången hörde Din Barndom Skall Aldrig Dö på en gammal bandspelare av märket Tandberg, det kanske är några av er som kommer ihåg(?)den hade ett fåtal finesser,förutom play stop forward och rewind hade den en pausknapp och ett mekaniskt räkneverk.Det var bra då kunde man se vilket varvtal t.ex Hon Håller Ut Över Vintern hade,men det gällde att stoppa försiktigt så att inte bandet skulle gå av eller trassla sej,det hade ju varit katastrof.En kort tid senare köpte jag LP:n det kändes väldigt bra.

Have it good
Hälsningar
Peter

Ps.Senare samma år fick jag tag på Ramlösa Kvarn men det är en annan historia Ds
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L

Post Posted: Sun Sep 14, 2008 8:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Mmmmm.... det här är ju mycket trevligt. Älskar verkligen sådana här nyutgåvor. Very Happy Dessutom...jag VET att tiden alltid är en bristvara när det gäller den här excellenta sidans uppdateringar...men skulle man inte kunna göra diskografin mer utförlig med information om i vilka format (och gärna också bilder på dessa) som utgåvorna släppts i. En hel del skivor i början på 70-talet släpptes ju också som original i det rullbandsformat du beskriver Peter.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster

Post Posted: Mon Sep 15, 2008 7:41 am    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
...men skulle man inte kunna göra diskografin mer utförlig med information om i vilka format (och gärna också bilder på dessa) som utgåvorna släppts i. En hel del skivor i början på 70-talet släpptes ju också som original i det rullbandsformat du beskriver Peter.

Micke

Diskografin kommer att göras mer utförlig inom kort, bl.a. skall vi redovisa vilka LP-produktioner från 70- 80- och 90-tal som även släpptes som musikkassett. Som format rullband släpptes dock aldrig någon av dessa produktioner.

(F)Headmaster
Arnie

Post Posted: Mon Sep 15, 2008 8:56 am    Post subject:
Reply with quote

När försvann formatet rullband från marknaden? Jag kan inte minnas det formatet från 70-talet då jag började köpa skivor. Däremot slog väl musikkassetten igenom på allvar under 70-talets lopp.
Micke L

Post Posted: Mon Sep 15, 2008 10:10 am    Post subject:
Reply with quote

Arnie wrote:
När försvann formatet rullband från marknaden? Jag kan inte minnas det formatet från 70-talet då jag började köpa skivor. Däremot slog väl musikkassetten igenom på allvar under 70-talets lopp.

När det gäller svenska artisters utgåvor så har jag faktiskt ingen aning. Det är möjligt att detta var ett format som försvann ganska snabbt från den svenska marknaden eller som kanske rent av inte ens hade något stort genomslag. Däremot vet jag att internationella artister som exempelvis Dylans produktioner släpptes på rullband en bit in på 70-talet. Den sista Springsteen-plattan som släpptes officiellt på rullband var "Darkness on the edge of town" från 1978. Men det kanske berodde på amerikanarnas konservatism i detta fall. Där har ju exempelvis aldrig LP:n försvunnit och återuppstått utan den har funnits kvar genom hela 90 och 2000-talet som en naturlig del av skivutbudet. Tror t o m att kassetten har en ganska stor marknad där fortfarande.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Songs & Records » NU KOMMER F-CLASSICS
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum