View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Parfymerad Kyckling
|
Posted: Fri Apr 28, 2006 9:01 pm Post subject: Vem har satt singelversionen i bur? |
|
|
Såvitt jag har kunnat konstatera innehåller "F-Box" allt och mer än det av den Rönnblomska skivutgivningen sedan 1971. Men en sak saknas och det är singelversionen av "Vem har satt mina änglar i bur?". Den är nästan bara hälften så lång som originalet och annorlunda instrumenterad. Jag vill inte säga att jag föredrar den framför den långa versionen, men i "F-Box" som ju i övrigt är en närmast total karriäröversikt trodde jag definitivt att den skulle ha sin plats.
Jag undrar därför vad som ligger bakom beslutet att inte ta med den. _________________ Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar... |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Fri Apr 28, 2006 10:59 pm Post subject: |
|
|
"Vem har satt mina änglar i bur?" har väl såvitt jag vet inte släppts på singel. Däremot så finns det ju en ommixad, kortare version på samlings-LP:n "Det är inte snön som faller". Jag antar nog att det är den du menar? Även de övriga gamla låtarna på sida B, "Jesus, Marx", "Wilson, Chilton..." och "Alla är vi förlorare" har det ju trixats lite med i studion. Förmodligen så var det väl med dessa som det är med "Frihetskämpar" på "Caviar Pizza" i F-Boxen där man bytte ut original-CD varianten mot den med Stefan Sundström-duetten. Bortsett från Sundströms medverkan så är dom ju identiska. Kanske kändes det som att ännu fler versioner av dessa låtar kändes överflödigt. Fast det klart, vi nördar... .
Hur som helst så finns ju den kortare varianten + dom andra ommixarna med på Karusell/Universal-samlingen "En popklassiker" (Universal 551 331-2) vars innehåll är identiskt med "Snön"-samlingen + några spår till. 49 spänn på exempelvis CDON.
Förresten, det var inte min mening att låta besserwissrig i början av inlägget... hoppas att du inte uppfattade det så .
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Parfymerad Kyckling
|
Posted: Sat Apr 29, 2006 3:08 pm Post subject: |
|
|
Aha, det är alltså så det ligger till. Jag har "Popklassiker–CD:n" så jag klarar mig, men jag tänkte att den ommixade versionen borde hört hemma på "F-Box" för fullständighetens skull. Trodde också att skälet till att drygt sex minuter blivit 3.16 var att man skulle tränga in den på en gammal hederlig 45-varvare. Men då vet jag hur det var. _________________ Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar... |
|
Back to top » |
|
|
AndyBurroghs
|
Posted: Mon Aug 28, 2006 6:59 pm Post subject: |
|
|
Och vart tog den engelska versionen av Europa brinner vägen? Jag hade hoppats på den i boxen... |
|
Back to top » |
|
|
Karin
|
Posted: Tue Aug 29, 2006 4:35 pm Post subject: |
|
|
Hoppsan, finns det en engelsk version... visste jag detta tro...
Finns det någon som kan bringa lite klarhet i detta?
Headmaster kanske???
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Aug 29, 2006 10:58 pm Post subject: |
|
|
Ja, det finns faktiskt en engelsk version.
Hade helt glömt bort det ända tills vi satte ihop F-Boxen...
Då fann jag en kassett med en råmix av Europa Brinner med englesk text.
Kvaliten var dock väldigt låg... Sången svag och bandet brusigt...
Vi gjorde ingen närmare efterforskning om originalband, etc...
Varför det överhuvud taget gjordes en engelsk version är höljt i dunkel.
Det resulterade i varje fall inte i någon pressad skiva.
Vi skall försöka luska lite i var f.d Polygrams bandarkiv tog vägen, och om det går att spåra upp denna unika inspelning.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
AndyBurroghs
|
Posted: Tue Sep 12, 2006 11:11 pm Post subject: |
|
|
Jag vet att den engelska versionen provades till Europatoppen som gick i P3 lördagkvällar på 70- och 80-talet. Det var ett samarbete mellan ett antal länder (sex kanske?) som spelade två låtar var. Omröstningen skedde av en jury från de deltagande länderna, gissar jag. Jag har för mig att den kom typ femma. Även Jag kysste henne våldsamt (i svensk version) provades och kom trea har jag för mig.
Kan det inte tänkas att Sveriges Radio har nån provpressning av Europe's Burning??
//Örjan
(som för tillfället har snöat in på Peps Perssons "Fyra tunnland bedor om dan" och Lily Allens "Alright Still") |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Wed Sep 13, 2006 7:22 am Post subject: |
|
|
AndyBurroghs wrote: |
Kan det inte tänkas att Sveriges Radio har nån provpressning av Europe's Burning??
|
Där ser man! Det hade jag ingen aning om. Eller så har jag helt glömt bort hela den här "sidokarriären"... Men kul, och intressant. Tack för infon!!
Vi frågar SR:s Stefan Wermelin om det här. Han bör ha koll...
|
Back to top » |
|
|
AndyBurroghs
|
Posted: Wed Sep 13, 2006 9:45 am Post subject: |
|
|
Jag kollade runt på nätet lite och det verkar som Europatoppen är en rätt gammal institution, fast jag har svårt att tänka mig att den hade så stor inverkan på skivköp etc, då låtarna bara var med en vecka.
Det slog mig också att det var den något torre programledaren (men med helt okej musiksmak) Bengt Grafström som presenterade de svenska bidragen och rösterna. Av någon anledning kommer jag också ihåg hur det hördes på den engelske presentatörens röst att han drog på mun när han tog titeln "I Kissed Her Violently" i mun. Kan ju ha varit av en "those swedes"-känsla möjligen?
//Örjan (som undrar om det inte är det dags för Anders F att göra comeback i new wave/pop-facket?) |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Sat Dec 16, 2006 5:23 pm Post subject: |
|
|
Hej alla,
Jag har nu kontaktat Stefan Wermelin på SR och han plockade fram alla band som fanns i arkivet på Europatoppen från 1983-84.
Jag var uppe på SR i förra veckan och lyssnade igenom alla band, men TYVÄRR... det fattades ett band från en datumförd inspelningsdag...
Typiskt, det måsta ha varit på det bandet som Europe’s Burning var med.
En chans finns att bandet ligger kvar nere i Malmö, där programmet producerades och leddes av Bengt Grafström.
Jag skall kontakta Bengt och höra om det går att luska vidare i deras arkiv.
Vi får avvakta och se.
|
Back to top » |
|
|
|