FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Att tramslatera en text...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Att tramslatera en text...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo

Post Posted: Fri Nov 19, 2010 8:38 pm    Post subject: Att tramslatera en text...
Reply with quote

Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar s� h�r:

1. Man v�ljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och �vers�tter texten till, f�rslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet fr�n denna �vning i GT, och �vers�tter detta till n�got nytt, sp�nnande spr�k.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.

Mitt f�rsta f�rs�k blev s� h�r:

Ja, det �r en mardr�m och sedan avg�r
Moment till juice h�nt saker sedan splitter �r fr�n
�n fr�n havsstr�mmar
�r ofta n�stan f�rlorade i tid
Drivved sk�ljs upp p� stranden till en v�n
�r regler och h�lla varandra torrt

Det borde inte vara s� sv�rt att gissa vilken AFR-l�t jag �l�nat� detta fr�n...
Micke L

Post Posted: Mon Nov 22, 2010 9:10 pm    Post subject: Re: Att tramslatera en text...
Reply with quote

bosjo wrote:
Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar s� h�r:

1. Man v�ljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och �vers�tter texten till, f�rslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet fr�n denna �vning i GT, och �vers�tter detta till n�got nytt, sp�nnande spr�k.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.

Mitt f�rsta f�rs�k blev s� h�r:

Ja, det �r en mardr�m och sedan avg�r
Moment till juice h�nt saker sedan splitter �r fr�n
�n fr�n havsstr�mmar
�r ofta n�stan f�rlorade i tid
Drivved sk�ljs upp p� stranden till en v�n
�r regler och h�lla varandra torrt

Det borde inte vara s� sv�rt att gissa vilken AFR-l�t jag �l�nat� detta fr�n...

Ha ha... det h�r var ju kul Smile. T�nkte att vi kanske beh�vde lite julst�mning s� h�r n�r sn�n faller. "Det �r inte sn�n faller" fr�n svenska - engelska -bosniska - finska - ungerska -svenska:

"R�ttslig fascister t�nder julbelysning ... Gator och torg av vraket, och krypa ... Creepy och v�ln�rda stereotyper ... Jag bodde och dansade runt granen ... Men var �r gl�djen? ... Var �r barnen? ... N�gra av mina gr�a h�r ... Santa Claus �r skadad och placeras p� en b�r ... Han s�ger: "God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul!"

Inte sn�ar ... Det finns andra bekv�mligheter ... Picassos akrobater dansar �ver mitt br�st ... Inte sn�ar ... Om du har en trevlig ... N�r f�rkl�dda till demokrater i bagageutrymmet till br�stet ..."

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt

Post Posted: Tue Nov 23, 2010 12:34 pm    Post subject: Re: Att tramslatera en text...
Reply with quote

Micke L wrote:

Inte sn�ar ... Om du har en trevlig ... N�r f�rkl�dda till demokrater i bagageutrymmet till br�stet ..."

Micke

Question Very Happy Hahaha!!! Suver�nt hj�rnd�tt!
Arnie

Post Posted: Mon Dec 13, 2010 3:00 pm    Post subject:
Reply with quote

men vilken l�t var det bosjo b�rjade med? aprop� hj�rnd�tt k�nner jag mig s�dan idag som inte kan/orkar lista ut det... Embarassed
Micke L

Post Posted: Wed Jan 05, 2011 9:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Vad s�ger ni om den h�r d�? Och den �r inte "tramslaterad" utan helt enkelt bara �versatt fr�n engelska till svenska av siten World Lingo som jobbar med "flerspr�lkigt arkiv" som man uttrycker det Very Happy . Artikeln i fr�ga handlar om den �k�nda Altamontkonserten 1969 med Rolling Stones och dokument�rfilmen "Gimme shelter".

"Filma visar n�got av Madison kvadrerar tr�dg�rden konsert mer sistn�mnd som presenteras p� det levande album, F� Yer Ya-Yas ut!, as well as fotografiperioden f�r t�cka som presenterar Charlie watt och en �sna. Det visar ocks� stenarna p� arbete in Muskelstim, Alabamaoch att anteckna �,Wild h�star". Kapaciteter som dokumenteras i filma, inkluderar Ike och Tina drejare (vem var, en av rullande sten �ppning agerar f�r 1969na turnerar), FlygBurrito br�der, och Jefferson flygplan.

Mycket av filma skriva en kr�nika �ver bak--platserna som dealmaking, som �gde rum f�r att g�ra den fria Altamont konserten att h�nda. Handlingen v�nder d�refter p� konserten sig sj�lv p� Altamont speedway, s�kerheten f�r som gs av Helvete�nglar. Som dagen fortskred, med drug-taking och att dricka vid �nglarna och medlemmarna av �h�rarna, den fula mooden som v�nds. Sl�ss pankt ut under kapaciteter by Jefferson flygplan (p� en peka den bly- s�ngaren, Marty Balin knackades ut av en helvete�ngel) och De flygBurrito br�derna. Tacksamma Dead opted att inte leka, n�r att ha lttt av incidentet med Balin. Vid tiden som stenarna slogg arrangera, folkmassan, var speciellt rastl�st.

Stenarna �ppnade med �,Pr�lig Jumpin st�lar". Det var n�ra avsluta av deras upps�ttning, under �,Under min tum�det som vapen-b�ra p� fl�ktar, �riga 18 Meredith j�gare, stabbed till d�ds av en medlem av �nglarna. Showen markerade sista g�ng f�r n�stan ett �rtionde i som �,Sympati f�r j�keln�lektes direkt i konsert.[beh�vd st�mning]

Barn George Lucas var en kameraoperat�r f�r den Altamont konserten. Emellertid filmar hans fastkl�mda kamera, efter skjuta omkring 100 fot av, och ingen av hans footage inkorporerades i finalsnittet.[st�mningen beh�vde]

Eric Saarinen (sonson av Eliel Saarinen) var kameraoperat�ren som (unknowingly) f�ngade den Meredith j�garen stabbing p� f�r att filma. Filma ordnar visar klart att silhouetten av en handeldvapen i j�gare r�cker, som en medlem av helvete�nglarna skriver in fr�n r�tten, hastigt grepp och l�nelyfter som vapnet r�cker, den roterande j�garen omkring och stabbing honom �tminstone tv� g�nger i baksidaen f�r driftigt offer av kamera.

Songs utf�rde:
"Pr�lig Jumpin st�lar"
"(Jag inte kan f� ingen), tillfredsst�llelse"
"Du fick till flyttningen"
"Wild h�star�(i studio p� Muskelstim)
"Farin"
"F�r�lskelse f�rg�ves"
"HonkyTonk kvinnor"
"Slagsm�lman"
"Sympati f�r j�keln"
"Under min tum"
"Gimme skydd�(den levande versionen, �ver bokslut krediterar),

Ike och Tina drejare
"Jag har �lskat dig som f�r �r l�ng�(p� Madison kvadrera tr�dg�rden),

Jefferson flygplan
�Andra sidan av detta liv� (p� Altamont)

FlygBurrito br�der
"Sex dagar p� v�gen�(p� Altamont)"

Ja, allts� sj�lva h�ndelsen i sig �r ju fruktansv�rd s�klart men denna artikel kan man ju inte g�ra annat �n att garva �t. Very Happy Very Happy Very Happy

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
krikkola

Post Posted: Thu Jan 06, 2011 12:12 am    Post subject:
Reply with quote

Haha!
Fantastisk l�sning, blev lite sugen p� att sl� p� skivspelaren och snurra ig�ng Sympati f�r j�keln Razz
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Att tramslatera en text...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003