View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bosjo

|
Posted: Fri Nov 19, 2010 8:38 pm Post subject: Att tramslatera en text... |
|
|
Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar s� h�r:
1. Man v�ljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och �vers�tter texten till, f�rslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet fr�n denna �vning i GT, och �vers�tter detta till n�got nytt, sp�nnande spr�k.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.
Mitt f�rsta f�rs�k blev s� h�r:
Ja, det �r en mardr�m och sedan avg�r
Moment till juice h�nt saker sedan splitter �r fr�n
�n fr�n havsstr�mmar
�r ofta n�stan f�rlorade i tid
Drivved sk�ljs upp p� stranden till en v�n
�r regler och h�lla varandra torrt
Det borde inte vara s� sv�rt att gissa vilken AFR-l�t jag �l�nat� detta fr�n... _________________ F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Mon Nov 22, 2010 9:10 pm Post subject: Re: Att tramslatera en text... |
|
|
bosjo wrote: |
Jag har just uppfunnit en ny sport, "tramslatering". Den fungerar s� h�r:
1. Man v�ljer ut ett textsjok.
2. Man stoppar in detta i Google translate, och �vers�tter texten till, f�rslagsvis, estniska
3. Man stoppar tillbaka resultatet fr�n denna �vning i GT, och �vers�tter detta till n�got nytt, sp�nnande spr�k.
4. Upprepa punkt 3 ad libitum.
5. Avsluta med att konvertera texten tillbaka till svenska.
Mitt f�rsta f�rs�k blev s� h�r:
Ja, det �r en mardr�m och sedan avg�r
Moment till juice h�nt saker sedan splitter �r fr�n
�n fr�n havsstr�mmar
�r ofta n�stan f�rlorade i tid
Drivved sk�ljs upp p� stranden till en v�n
�r regler och h�lla varandra torrt
Det borde inte vara s� sv�rt att gissa vilken AFR-l�t jag �l�nat� detta fr�n... |
Ha ha... det h�r var ju kul . T�nkte att vi kanske beh�vde lite julst�mning s� h�r n�r sn�n faller. "Det �r inte sn�n faller" fr�n svenska - engelska -bosniska - finska - ungerska -svenska:
"R�ttslig fascister t�nder julbelysning ... Gator och torg av vraket, och krypa ... Creepy och v�ln�rda stereotyper ... Jag bodde och dansade runt granen ... Men var �r gl�djen? ... Var �r barnen? ... N�gra av mina gr�a h�r ... Santa Claus �r skadad och placeras p� en b�r ... Han s�ger: "God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul God Jul!"
Inte sn�ar ... Det finns andra bekv�mligheter ... Picassos akrobater dansar �ver mitt br�st ... Inte sn�ar ... Om du har en trevlig ... N�r f�rkl�dda till demokrater i bagageutrymmet till br�stet ..."
Micke _________________ "Popjournalistik �r n�r folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala f�r folk som inte kan l�sa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Tue Nov 23, 2010 12:34 pm Post subject: Re: Att tramslatera en text... |
|
|
Micke L wrote: |
Inte sn�ar ... Om du har en trevlig ... N�r f�rkl�dda till demokrater i bagageutrymmet till br�stet ..."
Micke |
Hahaha!!! Suver�nt hj�rnd�tt! _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Mon Dec 13, 2010 3:00 pm Post subject: |
|
|
men vilken l�t var det bosjo b�rjade med? aprop� hj�rnd�tt k�nner jag mig s�dan idag som inte kan/orkar lista ut det...  _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Wed Jan 05, 2011 9:22 pm Post subject: |
|
|
Vad s�ger ni om den h�r d�? Och den �r inte "tramslaterad" utan helt enkelt bara �versatt fr�n engelska till svenska av siten World Lingo som jobbar med "flerspr�lkigt arkiv" som man uttrycker det . Artikeln i fr�ga handlar om den �k�nda Altamontkonserten 1969 med Rolling Stones och dokument�rfilmen "Gimme shelter".
"Filma visar n�got av Madison kvadrerar tr�dg�rden konsert mer sistn�mnd som presenteras p� det levande album, F� Yer Ya-Yas ut!, as well as fotografiperioden f�r t�cka som presenterar Charlie watt och en �sna. Det visar ocks� stenarna p� arbete in Muskelstim, Alabamaoch att anteckna �,Wild h�star". Kapaciteter som dokumenteras i filma, inkluderar Ike och Tina drejare (vem var, en av rullande sten �ppning agerar f�r 1969na turnerar), FlygBurrito br�der, och Jefferson flygplan.
Mycket av filma skriva en kr�nika �ver bak--platserna som dealmaking, som �gde rum f�r att g�ra den fria Altamont konserten att h�nda. Handlingen v�nder d�refter p� konserten sig sj�lv p� Altamont speedway, s�kerheten f�r som gs av Helvete�nglar. Som dagen fortskred, med drug-taking och att dricka vid �nglarna och medlemmarna av �h�rarna, den fula mooden som v�nds. Sl�ss pankt ut under kapaciteter by Jefferson flygplan (p� en peka den bly- s�ngaren, Marty Balin knackades ut av en helvete�ngel) och De flygBurrito br�derna. Tacksamma Dead opted att inte leka, n�r att ha lttt av incidentet med Balin. Vid tiden som stenarna slogg arrangera, folkmassan, var speciellt rastl�st.
Stenarna �ppnade med �,Pr�lig Jumpin st�lar". Det var n�ra avsluta av deras upps�ttning, under �,Under min tum�det som vapen-b�ra p� fl�ktar, �riga 18 Meredith j�gare, stabbed till d�ds av en medlem av �nglarna. Showen markerade sista g�ng f�r n�stan ett �rtionde i som �,Sympati f�r j�keln�lektes direkt i konsert.[beh�vd st�mning]
Barn George Lucas var en kameraoperat�r f�r den Altamont konserten. Emellertid filmar hans fastkl�mda kamera, efter skjuta omkring 100 fot av, och ingen av hans footage inkorporerades i finalsnittet.[st�mningen beh�vde]
Eric Saarinen (sonson av Eliel Saarinen) var kameraoperat�ren som (unknowingly) f�ngade den Meredith j�garen stabbing p� f�r att filma. Filma ordnar visar klart att silhouetten av en handeldvapen i j�gare r�cker, som en medlem av helvete�nglarna skriver in fr�n r�tten, hastigt grepp och l�nelyfter som vapnet r�cker, den roterande j�garen omkring och stabbing honom �tminstone tv� g�nger i baksidaen f�r driftigt offer av kamera.
Songs utf�rde:
"Pr�lig Jumpin st�lar"
"(Jag inte kan f� ingen), tillfredsst�llelse"
"Du fick till flyttningen"
"Wild h�star�(i studio p� Muskelstim)
"Farin"
"F�r�lskelse f�rg�ves"
"HonkyTonk kvinnor"
"Slagsm�lman"
"Sympati f�r j�keln"
"Under min tum"
"Gimme skydd�(den levande versionen, �ver bokslut krediterar),
Ike och Tina drejare
"Jag har �lskat dig som f�r �r l�ng�(p� Madison kvadrera tr�dg�rden),
Jefferson flygplan
�Andra sidan av detta liv� (p� Altamont)
FlygBurrito br�der
"Sex dagar p� v�gen�(p� Altamont)"
Ja, allts� sj�lva h�ndelsen i sig �r ju fruktansv�rd s�klart men denna artikel kan man ju inte g�ra annat �n att garva �t.
Micke _________________ "Popjournalistik �r n�r folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala f�r folk som inte kan l�sa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
krikkola
|
Posted: Thu Jan 06, 2011 12:12 am Post subject: |
|
|
Haha!
Fantastisk l�sning, blev lite sugen p� att sl� p� skivspelaren och snurra ig�ng Sympati f�r j�keln  |
|
Back to top » |
|
 |
|
|