|
|
 |
 |
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Micke L

|
Posted: Tue Sep 21, 2010 9:02 pm Post subject: Vit flagg - 30 år 2011! |
|
|
Sitter här och lyssnar på "Vit flagg" och kommer att tänka på att det helt otroligt nog snart är 30 år sedan den släpptes. "VF" var den andra skiva med F som jag köpte. Faktiskt ganska omedelbart efter att jag köpt "Rapport från ett kallt fosterland". Jag fick liksom nästan tre skivor automatiskt på rad eftersom jag köpte "RFKF" och "VF" våren 1983 och sedan på hösten kom "Amnesti"-plattan. Egentligen var jag vid upptäcktstillfället för F helt inne i punkens värld och det var antagligen därför som jag också fastnade för ett snabba tempot på "Fosterlands"-plattan. Men "Vit flagg" var något helt annat. I och med mina punkrötter så var det en platta som jag först blev ganska besviken på. Jag saknade tempot, flytet, öset. Men sedan upptäckte jag att det där inte var en skiva som lät sig avvisas bara sådär. Den liksom kröp in under huden på den, letade sig in i artär och vensystemet med underbara små melodislingor. Små fragment av gitarrslingor som präntades fast i minnet. Synthslingor som talade om att det var 80-tal. Och så dessa mystiska texter. Mycket mer mysko än på "fosterlands"-plattan. När jag lyssnar på den 27 år efter att jag köpte den inser jag att vissa texter fortfarande sätter griller i huvudet på mig. Det betyder inte att jag inte gillar dom. Snarare är det så att jag gillar just att det fortfarande 27 år senare finns ett stort tolkningsutrymme för den underbara hjärnskrynklaren "Djuren" (som man borde försöka få in i liverepertoaren på något sätt).
Och nästa år är det alltså 30 år sedan den släpptes. Det är ju oftast "legendariska" skivor som brukar lyftas fram på jämna årsjubileum med snygga remastrade nyutgåvor. Är det någon skiva, enligt min åsikt, som borde lyftas fram förutom dom givna klassiska så är det verkligen "Vit flagg".
F-Boxen innehåller ju dom två outgivna livespåren "Veka ögon" och "Dom rätta kretsarna". Jag vet inte om det betyder att det inte finns något mer outgivet studiomaterial från den här perioden. Annars vore ju drömmen för den här plattan den där Springsteen-varianten: En "Vit flagg" -låda med originalskivan samt bonusspår. Ett cd-konvolut i stil med "Barndoms"-nyutgåvan. En booklet med texter/ackord, bilder och historien bakom skivan. Nu är det här såklart en nästintill orealiserbar dröm, men sug på den Warner, nu när ni distribuerar svensk rockhistoria.
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
arnbert
|
Posted: Fri Sep 24, 2010 7:02 pm Post subject: |
|
|
Jaaa
Men först vill vi ha boxen,bonusplatta, ny platta, två böcker o jätteboxen med allt genom tiderna "RETRSPECTIVES" och sen minst 10 nya plattor till men ja - denna kan väl klämmas in på en obokad vecka  _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
 |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
 |
|
|
 |
|