FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Önskelista på återföreningar
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Önskelista på återföreningar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Candyman

Post Posted: Tue Oct 20, 2009 7:32 am    Post subject: Önskelista på återföreningar
Reply with quote

"Bara att vänta på 80-årsgigget eller kanske återförening av något liknande - vad skulle det vara? Jefferson Airplane? Annars är väl de flesta antingen redan återförenade eller delvis döda eller så har de kämpat på genom alla år. Eller vad har ni F-heads för önskelistor på återföreningar? Kan någon matcha denna? "

Bryter ut ovanstående Arnie-citat till en egen tråd.

Det självklara valet för mig är ju Dead men de har ju precis återförenats (i någon form). Tyvärr har de ju inte kommit till den här sidan Atlanten. Just nu är det dock någon form av paus men Bobban och Phil kör på under namnet Furthur (http://www.furthur.net/)

Annars vore en Airplaneåterförening smaskens. Hot Tuna håller ju ff på så återförening är ju fel ord men en avstickare till norra Europa vore ju inte fel. I övrigt har jag svårt att komma på någon återförening som jag drömmer om (mycket beroende på att många av mina favoritartister gjort som Jerry och tagit sig över till andra sidan).
View user's profile Send private message
Arnie

Post Posted: Tue Jan 19, 2010 11:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej F-heads! Vore kul om denna tråd fick lite fart. Jag kommer på många drömåterföreningar men de stupar ju hela tiden på att någon bandmedlem "has gone to meet his maker" (för att tala med Cleese i papegojsketchen). The Band tänkte jag på idag men där är ju två döda och en har aldrig velat vara med om någon revival. En återupprepning av Roxy Musics turné 2001 med den klassiska sättningen får duga som förslag så länge. Men finns det nån tänkbar återförening som kan matcha Hibbitts upplevelse med Mott the Hoople?
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L

Post Posted: Wed Jan 20, 2010 1:20 pm    Post subject:
Reply with quote

Det där med återföreningar är ju ett rätt intressant ämne. Det är ju fantastiskt att drömma sedan är ju frågan om det verkligen skulle bli så bra när det blir verklighet av det. Det finns väl tyvärr en del exempel som visar att vissa konstellationer bör få vila i frid. Men skit i det. Vi drömmer lite i denna tråd Very Happy . Jovisst finns det en hel del band man skulle vilja se. Men personligen så tror jag att jag till att börja med skulle vilja lyfta fram en enskild artist. Jag är ohyggligt avundsjuk på dom som hade förmånen att få bevista någon av John Holms spelningar på den enda turné han gjorde vintern/våren 1974-75. Och bortsett från något gästinhopp på 80-talet och några framträdanden i TV kring "Vägen till Californien" skivan 1999 och "Främmande natt"-boxen så har ju hans liveaktivitet sedan varit helt minimerad. Jag tror att en turné med Jonte är det enda som skulle få Lundell att inse att han är utmanövererad och därmed ställa in en turné Cool .

Förövrigt Candyman så antar jag väl att vi båda bevistade Deads enda Sverigegig i oktober 1990 även om det nu inte var orignaluppsättningen. Men DET var en upplevelse Very Happy .

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Candyman

Post Posted: Wed Jan 20, 2010 4:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Givetvis var jag på Hovet den 13 oktober 1990 (f ö tillsammans med Hibbitt och dennes bror) och jag kommer aldrig att glömma det, inte ens om jag drabbas av Alzheimers!.

Vi "satt" på de 3 mittersta platserna på rad 2 på parketten. Stod f ö som nr 2 i kön utanför Svala & Söderlund när biljetterna släpptes någon gång under sommaren trots att jag inte kom dit förrän runt 5-snåret på morgonen och då killen framför mig som var från USA köpte de tio platserna längst fram så stod valet mellan längst fram åt sidorna eller näst längst fram i mitten.

Ett kul minne är att när vi på vägen upp (bodde i Vänersborg på den tiden) stannade (på Tre Älgar utanför Grästorp) för att tanka så såg vi Aftonbladets löp som lydde "Dödsfansen invaderar Sverige" (har kvar tidningen som jag då köpte men lyckades inte få tag på själva löpsedeln)
Arnie

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 12:08 am    Post subject:
Reply with quote

Ska man gå in på enskilda artister så är ju alltid Jakob Hellman välkommen tillbaka...fast jag är oxå mer avundsjuk på dem som såg herr Holm när det begav sig. Jag håller oxå med Micke om att alla återföreningar och revivals i praktiken inte alltid blir lyckade. Man kan t.ex förstå varför ABBA vill behålla bilden av vad de var när det begav sig.
bosjo

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 3:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag såg Simon & Garfunkels konsert på Wembley 1982, om jag minns rätt så var det avslutningen på den återföriningsturnén. Just S&G har väl annars återförenats lika många gånger som Frank Sinatra gjorde avskedkonserter vid det här laget, men ibland överträffar de senare versionerna originalet. På DVDn "Old friends", som visar en återföreningskonsert för några år sedan, viskar Art Garfunkel, med sin ljusa röst som numera saknar den kraft och det omfång den hade förr

I threw a pebble in a brook
and watched the ripples run away
They never made a sound
and the leaves that are green turn to gray

För övrigt kan jag ju bara instämma i "Herr Holms tema"; en återförening med Kenny Håkansson och Rolf Wikström, kanske (om jag inte minns fel spelade de på "Sordin")? Annars har jag nog inte så många återföreningar att föreslå; mina favoriter är oftast singer/songwriters, som ju oftast jobbar en och en. Fast, det är klart -- CSNY vore ju kul att höra igen...
Headmaster

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 5:25 pm    Post subject:
Reply with quote

bosjo wrote:
Fast, det är klart -- CSNY vore ju kul att höra igen...

Dom verkar ju jobba på en ny skivproduktion, har jag hört.

(F)Headmaster
Arnie

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 8:50 pm    Post subject:
Reply with quote

Det var som tusan - har de gjort nått alla fyra tillsammans sen Looking forward 1999?
Hibbitt

Post Posted: Fri Jan 22, 2010 9:56 am    Post subject:
Reply with quote

Arnie wrote:
Det var som tusan - har de gjort nått alla fyra tillsammans sen Looking forward 1999?

Inte på skiva men live har de kört en del på 00-talet.
Soloåterföreningar är fusk - det finns så många. Joni Mitchell som snudd på inte turnerat sedan 1983. Linda Ronstadt som inte varit i Europa på 100 år. Roy Harper var det 20 år sedan jag såg (i England) och Paul Weller håller sig bara i England men kunde gärna få släpa sig hit. Anthony Phillips har väl aldrig spelat live de senaste 40 åren. John Holm ja. Och hundra till som ligger i dvala eller landsflykt.
Men fusk fusk fusk - band ska det vara. Med levande besättning.
Ok vad kommer jag just nu...
Idea
Jethro Tull i upplagan 72-77 med Jeffrey Hammond-Hammond, John Evan och Barrimore Barlow.
Grateful Dead har ju tappat Jerry och ett gäng andra men stommen med Lesh, Weir och de två trummisarna lever och spelar avotill. Får gärna ta sig hit - 20 år sedan nu som sagt.
10CC - originalkvartetten. Godley, Creme, Stewart, Goldman lever och var jäkla bra där i början 73-76. Introvert och intelligent typ Beach Boys så bra som Beach Boys aldrig riktigt blev efter 1971...
Slade med låtsktrivarna/sångarna Noddy Holder och Jim Lea tillbaka skulle vara ett skitkul party på Debaser.
Gasolin, Hypno!? Beckerlee i seglarstövlar.
Jam såg jag aldrig. Alla lever.
CSNY. 1974-upplagan som gjorde en sommarturné och blev ovänner igen så skivinspelningen på hösten tvärdog. Aldrig var de tyngre och bättre. Tim Drummond, Russ Kunkel, Joe Lala som svängig granit och så fyra krigande gitarrer.
Genesis förstås - på den tiden de var helt jättebra. Lamb Lies Down On Broadway-turné tack!
Kinks. Hängde med fram till 95/96 typ men får gärna komma tillbaka. Även om Ray är utmärkt ensam också.
CCR:arna lever i sin trioform. Kan duga. Cook/Clifford var nog så viktiga för soundet.
Pugh med Rainrock.
Dag Vag med Zilverzurfarn.
Siddharta Gautama Band, minns du dem Candyman?
Very Happy
HH

Post Posted: Fri Jan 22, 2010 4:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbit:

Roy Harper kommer nog inte till Sverige igen. Jag såg honom två gånger. Första gången på Jarlateatern, 1977 tror jag, och då var det mycket folk där. Andra gången tror jag att han spelade på något som hette Rock Palais. Om jag minns rätt kom jag dit direkt efter att ha sett Ebba Grön och Clash i Eriksdalshallen. 1979 eller 1980 bör det ha varit. Harper kom in på scenen, såg ut över oss och sa: This is the first time I've been able to count the audience.

Stormcock tillhör mina top 10.
 Back to top »
Headmaster

Post Posted: Fri Jan 22, 2010 5:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Mad River spelandes – medan Brautigan läser "Love's Not A Way To Treat A Friend"... jag vet, det är omöjligt, men jag drömmer mig bort...
krikkola

Post Posted: Sat Jan 23, 2010 1:29 am    Post subject:
Reply with quote

Såg många återföreningar av 60-70-talsband under 90-talet, de flesta rätt mediokra uppvisningar. Nu verkar det gått tillräckligt lång tid för att banden fått distans och fattat vad som gjorde dem så bra när det begav sig, för nu blir jag sällan besviken på återförenade band. Sällsynt lyckade exempel från sverige i mitt tycke är, 30-åriga kriget, November, Fläsket brinner, Mikael Ramel (Med Bengan Dahlen), Kebnekajse, T.G.S., eller varför inte den väldigt fragmetariska men fantastiska återföringen av Seskaton (Anders F och Olov Sjögren Wink ).

Hmm... Svårt att komma på någon återförening som inte redan nämnts som skulle vara möjliga. Alla riktiga favoriter har ju en förmåga att dö i tid och otid. Håller nog med tidigare talare att John Holm står hemskt högt upp på listan Smile

Varför inte härligt sleaziga orginaluppsättningen av Alice Cooper (minus Buxton R.I.P.)
Whiskeytown
Prefab Sprout
de makalösa flamenco-rockarna Carmen
Captain Beefheart and his Magic Band
King Crimson i någon av 70-talssättningarna
Elvis Costello and the Atractions
Prince & the Revolution
Mr Bungle...
Guru Guru i orginal trio
Kanske någon hyfsad uppställning av Procol Harum med Robin Trower???
Faces verkar ju eventuellt vara på gång...
The Rutles
Hörselmat
Minns någon Rekyl? De återförens ungefär vart femte år i Luleå, men gör aldrig någon reklam för det, så att man får höra talas om det i efterhand.

Hibbitt, Dag Vag med Zilverzurfarn får vi nog chansen att se igen, han dök ju upp i ett gästspel redan ett halvår efter han hoppat av, så han är nog med bara han har vägarna förbi svedala Very Happy

Kinks ryktas också vara på återintåg och Genesis med Gabriel har det ju pratats om i flera år nu.

Såg nyss en 10 år gammal Slade-dokumentär och enligt Noddy fanns det då inte en minsta chans till återförening, de slutade ju spela live typ -83, även om de höll på ca 5 år till.
 Back to top »
bosjo

Post Posted: Sat Jan 23, 2010 1:35 pm    Post subject:
Reply with quote

krikkola wrote:

The Rutles

Det gjordes ju en andra film för något år sedan; om jag minns rätt heter den "Can't buy me lunch".
Arnie

Post Posted: Mon Feb 01, 2010 10:49 pm    Post subject:
Reply with quote

Japp - se här: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rutles_2:_Can%27t_Buy_Me_Lunch. Den har jag inte sett än.
En annan återförening som gärna får ske igen är Procol Harum med Brooker, Fisher och Trower. De fick till det rätt bra 1991 med The Prodigal Stranger, såg dem även live på Cirkus i början av 92. Problemet är att det ändå aldrig kan bli som förr utan Barrie Wilson som dog 1989.
Ytterligare en som jag inte tror nämnts är förstås Talking Heads!
andersf.com Forum Index » Annan musik » Önskelista på återföreningar
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003