|
|
|
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kålle
|
Posted: Wed Sep 29, 2010 5:55 am Post subject: Proto-smak |
|
|
Lite med anledning av Micke Ls inlägg om Vit Flagg 30 år, men än mer pga något nostalgiska omständigheter, slumpens skördar och sena insikter: Jag snubblade nyligen över en låt på Spotify som jag inte hört på nästan 30 år. Det var denna låt som en gång i tiden sparkade igång mitt musikintresse på allvar. Det var den första låt jag riktigt försvann in i, som gjorde mig intresserad av de individuella instrumenten. Jag lyssnade på den i min fina fina ultramoderna walkman, och låten låg på en sån där bland-kassett som man köpte på bensinmackar när det begav sig. När sedemera kassetten försvann eller gick sönder eller glömdes bort hade jag redan gått vidare och påbörjat mitt spännande musikutforskande, och jag har inte ägnat denna låt en tanke ens, förrän den nu har hoppat på mig igen. Moderna tider har sina förtjänster....
Låten heter Steal My Heart och bandet Sniff'n'The Tears.
När min fru fick höra låten sa hon att 'det där låter ju inte helt olikt Anders F...' - Jag blev ganska paff när jag insåg att hon hade ju helt rätt, och att jag hade haft smak för dylikt många år innan jag hörde Rönnblom för första gången.
Plattan Love/Action (som släpptes '81) är rätt lik Vit Flagg i fråga om ljudbild och estetik, men jag gör inga jämförelser i övrigt, då Rönnblom kan gå på vatten... Men jag tror nog att det kan få några av er F-heads därute att dra på mungipan lite om ni kollar upp det. _________________ JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”... |
|
Back to top » |
|
|
Kidnero
Joined: 14 Dec 2006 Posts: 80 Location: Köping (Jönköping i hjärtat)
|
Posted: Wed Oct 06, 2010 9:37 pm Post subject: |
|
|
Jag har ägt den plattan en gång i tiden och det ligger något i det du säger. Paul Roberts, som var/är Sniff 'n' the Tears, är även konstnär, så även där finns en likhet i det mångbegåvade. _________________ Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring... |
|
Back to top » |
|
|
Karlösa Kvarn
|
Posted: Fri Oct 08, 2010 2:13 pm Post subject: |
|
|
Håller med. Sniff'n'The Tears är/var ett lysande band. Köpte plattan "The games up" när den kom ut c:a 1980 om jag inte minns fel. Titelspåret är lysande och skivan inehåller många bra spår. "Steal my hart" som ni nämner är även den mycket bra. Om bandet direkt för tankarna till F:et vet jag ej men den gemensamma nämnaren att det är starka låtar finns ju. _________________ "Ge mig snabbt en avkyld pilsner" |
|
Back to top » |
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|
|
|
|
|