View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
AllaBallaKokofån
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 9:54 am Post subject: RÖNNBLOM i media. Intressant reserach... |
|
|
Jag har tittat lite på hur 4 stora tidningar har bevakat Rönnblom under de senaste tre åren. Tre år som har givit oss en stor box med 18 CD, en livedubbel-CD, och två enkel-CD.
Enligt Sesam.se har Dagens Nyheter har haft 6 artiklar, Svenska Dagbladet 2, Expressen 2, och Aftonbladet 0...!!!
DN och SvD hade artiklar om F-Boxen, men inga recensioner!!
Expressen och AB har inte skrivit om boxen!!
DN har recenserat Dom automatiska Undren, Live från Den Mixade Zonen och Underground 1.
SvD, Expr och AB har inte recenserat någon av dessa skivor.
Som jämförelse kan nämnas att Aftonbladet har haft 68 artiklar om Plura och Eldkvarn, och 347 om Ulf Lundell. Detta måste nog tas som en bra förklaring till att Rönnblom fortfarande är ganska okänd för den stora massan. |
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Thu Nov 15, 2007 10:05 am Post subject: |
|
|
Jag tror det finns vissa tidningar som BARA skriver recensoiner om och när de för grattis ex av CDn.  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
 |
krikkola
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 12:00 pm Post subject: |
|
|
Jag tror att de flesta tidningar bara skriver recensioner om ett promo-ex trillar ner i brevlådan. Och många promoskivor blir de, så de måste sålla rätt hårt. Så var det på 90-talet i varje fall. T.o.m. större fanzine drunknade i promos då... Fast i.o.f.s, om skivbolagen skulle strunta i att skicka ut nya cds med Dylan, Springsteen eller dyl. så skulle nog Bjurman och gänget springa ner och köpa egna ex. för recension.
Det är trist att de stora tidningarna ignorerar intressant svensk musik, och det är ju flera artister än AFR som har det problemet.
Det är nog upp till oss F-heads att sprida "evangeliet" vidare, varför inte tjata på recensenterna på lokaltidningarna tex...?
/Erik |
|
Back to top » |
|
 |
Guns of Greendale
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 12:06 pm Post subject: Anders F i media |
|
|
Jag undrar om det är så enkelt som att det handlar om gratis recensionsexemplar (när det gäller boxen kan man väl knappast begära att det skänktes boxar som recensionsexemplar) och jag tror väl att de flesta artister/skivbolag faktiskt skickar ut recensionsex till åtminstone de stora tidningarna. Min teori är att det handlar om ointresse pga att man inte är tillräckligt känd/ökänd (ofta analogt i dessa dagar). Bruset därute är enromt och tar du dig inte igenom det så existerar du liksom inte...då är du "underground" hur skitbra du än är...men har du varit med i Idol eller Ensam Mamma Söker eller någon Knutbyförsamling, då finns du i allas medvetande och, liksom Nunstedt tror jag det var, förklarat för Karin: de bara bevakar mer kända artister. Anders F är därför ointressant för dagens mediabevakning. Han lever ett vanligt liv som en vanlig man i stället för att figurera i skandaler. Han spelar inte så ofta ofta och åker inte på några långa turneer som det skrivs om och därmed blir han inte ett hett namn som bokas ännu mer. Scen och press lever här i en symbios och det blir en ond cirkel. Därmed lägger man heller inget krut på att recensera någon som ingen annan känner till. Recensenterna idag väljer ut en handfull mängd artister som folk redan känner till och möjligen ett fåtal kritikergunstlingar i något slags kårkoketteri. En svår balansgång. Man vill ju att Anders F ska få synas för att han gör bra musik, inte för någon skandal. Vi får hoppas att vi kan hjälpa till att sprida ryktet från "underground" och upp till ytan i allmänhetens medvetande.
Last edited by Guns of Greendale on Thu Nov 15, 2007 1:27 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top » |
|
 |
Guns of Greendale
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 12:11 pm Post subject: Anders F och media forts... |
|
|
Ja, och jag glömde påpeka att tex Kjell Höglund som är avsevärt mer frekvent bokad än Anders F, även han får väldigt lite utrymme i pressen. Läs Johan Johanssons blogg från i somras då Kjell fick ett akut epilepsianfall (ja, de är väl alltid akuta antar jag, men ni förstår vad jag menar...) och där han är så skitförbannad på kvällstidningarna som aldrig tagit någon notis om Kjelles existens, men helt plötsligt vill bevaka allt pga att han fått ett livshotande anfall! Hyenor är vad de är! |
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Thu Nov 15, 2007 1:21 pm Post subject: |
|
|
Har varit i kontakt med ett flertal "stora" tidningar ang. recensioner och de "enligt eget utsago" skriver inget om de inte får material. Trist, men tyvärr tror jag det är den bistra sanningen. Enda anledningen att frångå detta är väl om journalisten själv är intresserad och att redaktören på tidningen tillåter... vem sa att journalister är ett fritt folk  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
 |
Guns of Greendale
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 2:05 pm Post subject: Rönnblom och media fortsättning... |
|
|
Ja, det kanske är så det ligger till. Media i all ära...men att AFR Band aldrig spelar på några sommarfestivaler är ju också märkligt! Vad beror det på? Vill kanske AFR Band inte spela på festivaler? Eller är även branschen omedveten om att de - som i mitt tycke är Sveriges bästa liveband och därmed borde vara självklara som festivalakt - existerar? Kanske även branschen bara läser kvällstidningar...? |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 5:19 pm Post subject: |
|
|
Intressant! Verkligen! Kvällpressen är bara att räkna bort. Landsortspressen är bättre - de har mer plats för något bortanför idolmänniskor och Brucan. De stora morgontidningarna är ju kvalitetsbra och än värda att hoppas på.
Men sedan ÄR det ju så att det VIKTIGASTE skyltfönstret är TV.
TV.
TV.
De enda artister som KAN finnas, KAN sälja, KAN bokas, KAN bli kända av en allmänhet är de som är med i TV. Alla sammanhang. Och helst sånt som Doobidoo, Så ska det låta och frågesporter av alla slag.
De som är med där ÄR de som säljer, finns, syns, hamnar i intervjusoffor, får reportage i kvällspressen av och till, bokas på popkalas och julgalor och som underhållning i välgörandeändamålsjippon i tv4, och tom Hultsfred och så blir det rundgång på hela köret och skivor säljs och TV och press är där och nosar nästa gång det är plattsläppdags och så blir det nya TV-soffor och lekprogram och inbokningar till det och det.
MEN - ett växande liverykte ÄR faktiskt gångbart tom i dessa cyniska tider. Det funkar fortfarande i kombination med en fantastisk hemsida med en massa kul fakta och flitigt forum.  _________________ ...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
AllaBallaKokofån
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 6:17 pm Post subject: |
|
|
Hej igen. Och kul att många reagerade direkt på det här inlägget.
jag håller med signaturen Guns of Greendale. Det är inte bara frågan om skivrecensioner. Jag tror nog att recensionsex. går ut till de största tidningarna, och AB och Expr får väl anses vara de största. Nej det måste bero på något annat, och då håller jag med signaturen Hibbitt... Man måste synas och hamna i den mediala rundgången.
Jag är bara väldigt förundrad. Mobbar man Rönnblom?
För pressen ska ju bevaka annat än skivsläpp.
Det märkliga är ju att nöjesjournalisterna på Sveriges två största kvällstidningar tydligen aldrig har rapporterat om den största svenska skivbox som har släppts. En box med 18 skivor. Utgiven av ett litet independentbolag. Med en ganska okänd 60-årig rockartist. En box som blev Grammisnominerad. Som nu verkar sälja slut. Något som måste betraktas som unikt.
Och detta skriver inte nöjesjournalisterna i Sveriges två största tidningar något om. Måste väl vara snudd på tjänstefel.
Jag är förundrad. |
|
Back to top » |
|
 |
arnbert
|
Posted: Thu Nov 15, 2007 9:09 pm Post subject: |
|
|
mobbing var ordet sa Bull _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
 |
Gudrun
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 12:03 pm Post subject: |
|
|
Men nu blir det ju åtminstone en hel film om vår käre Anders F. Vi hoppas därmed bidra till att synliggöra honom mer.
Filmteamet Resa i F-land
Gudrun o Åsa |
|
Back to top » |
|
 |
arnbert
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 1:16 pm Post subject: |
|
|
Ja, ni gör ett kanonjobb!!
Underbart att ni valt detta "ämne" - dessutom ger er närvaro på gigen en extra dimension - det bidrog senast till att lyfta andra dagens Big Ben gig till något mer än första dagens - det fanns förstås flera faktorer - ,men det är klart att "mediabevakning" ger en liten extrakrydda!
Ser fram emot filmen o jag kan bara hoppas att den visas på bästa sändningsid en lördagskväll och med många represer samt dessutom blir möjlig att köpa!
, _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
 |
arnbert
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 1:18 pm Post subject: |
|
|
Ja, ni gör ett kanonjobb!!
Och med tanke på allt jobb nilägger ner och att filmen i nedklippt format knappast blir mer än 2 tim så...
Ja nu vet ni vad jag tänker säga
GÖR EN MEGA LÅNG VERSION TILL FÖRSÄLJNING OCKSÅ!
, _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
 |
Janne

|
Posted: Sun Nov 25, 2007 1:12 pm Post subject: |
|
|
Hibbitt wrote: |
De enda artister som KAN finnas, KAN sälja, KAN bokas, KAN bli kända av en allmänhet är de som är med i TV. Alla sammanhang. Och helst sånt som Doobidoo, Så ska det låta och frågesporter av alla slag.
De som är med där ÄR de som säljer, finns, syns, hamnar i intervjusoffor, får reportage i kvällspressen av och till, bokas på popkalas och julgalor och som underhållning i välgörandeändamålsjippon i tv4, och tom Hultsfred och så blir det rundgång på hela köret och skivor säljs och TV och press är där och nosar nästa gång det är plattsläppdags och så blir det nya TV-soffor och lekprogram och inbokningar till det och det... |
Så sant. Och är det verkligen det vi vill ha?
Jag menar, visst vore det kul om AFR blev ett namn på allas läppar och man hörde musiken spelas lite här och var. Och främst, att fler gick och köpte denna makalösa musikskatt! Men samtidigt är det väl knappast bara jag som ryser över tanken att se Anders larva runt i "Så ska det låta" eller "Dobidoo" (eller "Let's Dance"). Eller skvallras om på löpsedlarna. Och ligga etta på Svensktoppen - något som bara låter sig göras om man är slätstruken och folklig/folkkär.
Nej, för min del är det bra som det är.
Och rätta mig om jag har fel, men jag tror faktiskt AFR är rätt nöjd med läget också... _________________ Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser... |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Sun Nov 25, 2007 10:39 pm Post subject: |
|
|
Hallå där...det finns väl mellanting oxå...Lundell, Sundström, LeMarc etc etc får väl sina recensioner mm utan att fördenskull nånsin ha synts i Så ska det låta, vad jag vet i alla fall...dessutom...målet kan knappast vara bredd till varje pris, som ni så klokt resonerar...men det finns utrymme för mer kvalitet även i det stora bruset -
Jag hoppas och tror på den inslagna vägen, att Herr F:s kvaliteter i sig ska bryta isen för fler, med AFR Bands, Gudruns, F-Headforumvänners m fl benägna stöd...kanske i form av Sällskapet - vad händer där Karin? _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
|