View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ulla
|
Posted: Fri Aug 17, 2007 8:36 pm Post subject: Tårtan! |
|
|
Hälsade på hos syrran och som hon har köpt Tårtan på dvd satt vi och plöjde igenom serien. Det var ett tag sedan jag såg denna mycket roliga och kultförklarade serie, ja det var väl egentligen ett barnprogram på den tiden.
Janos, Frasse och Hilding är charmiga, kanske inte skådespelare med stort S, men det gör då absolut ingenting. Och att det var Sonja Åkesson som sålde bageriet till gänget minns jag inte alls!
Är det någon som är mera kunnig om denna serie får ni gärna berätta mera om bakgrunden, skådisarna m.m.
Syrran hittade igen lokalen och messade lyckligt: Jag har hittat Bageriet!!
Tårtan forever!!
bipbip! |
|
Back to top » |
|
|
Karin
|
Posted: Thu Aug 30, 2007 6:31 pm Post subject: |
|
|
När jag var mindre och såg på Tårtan fattade jag nästan ingenting... tyckte dom var ovanligt dumma och såg konstiga ut, ja dom var fula och fulla med kladd och mjöl och gud vet vad... som vuxen däremot gillar jag programmet skarpt... Var det inte lite så innan (förr) att barnprogrammen egentligen riktade sig till vuxna? Eller det var så mkt budskap och djup som man (jag) inte förstod då...
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Sun Sep 23, 2007 8:00 pm Post subject: |
|
|
Hej,
jag har varit litet off en dryg månad... Tårtan - alltså den finns på DVD att köpa??? Måste bara ha!!
Kanske även Spårvagn till havet finns att köpa. Kommer ihåg att denna film gjort ett synnerligen starkt bestående intryck på mig, alltså bara komma på idén med att stå och diska mattallrikarna med fläskkotlettbenen kvar i disklådan, och den stackars hustrun som försörjer sin odugliga suput till make genom att joddla på en tyrolerkrog!!!
Jag tycker att allting som Karl-Johan de Geer gjort har varit sanslöst underhållande. Tänk bara på doktor Krall!
Lustigt nog, om jag nu ens vågar säga så här, men om jag fattat det hela rätt så har såväl vår högt avhållne och oändligt vördade Headmaster såväl som denne rätt bitske Karl-Johan de Geer ungefär samma typ av grundutbildning, alltså utbildning inom design. Men där slutar inte likheterna är det kanske bäst att tillägga, båda har osannolikt säker smak som står sig genom åren.
Tårtan - ack ja - jag blir 56 nästa månad så jag var inte precis ett barn när dessa tokerier försiggick.
Bästa hälsn. Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
|