FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Vykort från ett nyblivet F-head
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Vykort från ett nyblivet F-head
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Babynoses

Post Posted: Wed May 09, 2007 10:18 am    Post subject: Vykort från ett nyblivet F-head
Reply with quote

Efter att bara ha känt till Anders F till namnet och "Det är inte snön som faller"-videon, gjorde jag en jätteinvestering förra veckan. Jag köpte F-boxen, liveplattan och Underground vol 1. På vinst och förlust efter att ha läst recensionerna av boxen.

Det är det bästa jag någonsin köpt. Min stora idol har fram tills nu varit Neil Young, men jag har alltid haft en dragning till rock på svenska, hittills med Eldkvarn i första rummet.

Måntro att jag blev lycklig över att upptäcka en "svensk Neil Young". Det är så jag ser min nye husgud Anders F, som enligt mig t.o.m. är bättre än "originalet" Neil.

Underground vol. 1 är kanske den bästa svenska plattan någonsin, och Anders F definitivt den bästa svenska artisten. Någonsin.

/Johan
 Back to top »
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gudrun

Post Posted: Wed May 09, 2007 5:47 pm    Post subject: Vykortet
Reply with quote

Det var ett trevligt vykort må jag säga. Jag måste hålla med dig. Visste inte heller exakt hur bra det var - och vilken hög lägstanivå som hålls materialet igenom - förrän jag började lyssna på boxen för research till F-filmen.
Liksom i Neil Youngs produktion finns en platta för varje tillfälle. Det här gör det naturligtvis extra roligt att jobba med filmprojektet och nu vill man ju övertyga andra om storheten, vilket jag hoppas att filmen kommer bidra till. "Spread the Word"
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
russel

Post Posted: Wed May 09, 2007 6:39 pm    Post subject:
Reply with quote

Grattis till upptäckten, Johan!

Du har många njutbara timmar framför dig Very Happy

/Håkan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
arnbert

Post Posted: Wed May 09, 2007 8:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Själv har jag "återupptäckt" AFR sådär 25 gånger med månade4rs eller tom års uppehåll sedan 71 - välkommen i klubben Smile
View user's profile Send private message
krikkola

Post Posted: Thu Jun 07, 2007 10:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Välkommen till Ramlösa Land Johan!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Janne

Post Posted: Fri Jun 08, 2007 11:41 am    Post subject:
Reply with quote

Trevligt! Jag har en liknande historia, då jag köpte F-boxen på vinst och förlust efter att ha hört endast "Det är inte snön som faller", "Mamma, hjälp mig" och "Jag kysste henne våldsamt". Och precis som du föll jag som en fura för herr F och hans spelemän.

Idag börjar jag kunna sklija ut plattor och/eler låtar som inte faller mig helt i smaken, men det är fortfarande med förundran jag inser att få artister som är så okända har en så gediget kvalitativ produktion över så låg tid, som vår AFR.

Det är banne mig otroligt! Shocked
Arnie

Post Posted: Fri Jun 08, 2007 2:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Häftigt - välkommen i F-Headgänget, Johan! Kanske ses vi på "årsmötet" på Blidösund 27 juni?
//Visst har F-headandet gått i perioder även för mig, men ändå alltid funnits där sen min kompis Svante introducerade mig till F-världen ca 1979. I början av 80-talet gick flera F-plattor inspelade på kassett varma i den gamla Audin från "barndomsåret" 1971. En nytändning kom 1987 när jag och polaren Jonas över ett biljardbord i Umeå plötsligt upptäckte att båda var F-heads, vilket skapade en lokal mindre hysteri under några år. Men inget av detta går upp mot anländadet av F-Boxen - inte minst när det gäller att besöka spelningar, jag har nu varit på fler F-gigs 2005-2007 än under hela perioden 1980-2005! Och Underground-skivan spär på - jag är helt beroende av den nu...//
F-sällskapet behövs!
View user's profile Send private message Send e-mail
Parusen

Post Posted: Sat Jun 09, 2007 7:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Välkomna alla "nyupptäckare"!!

Jag trodde dock, tydligen i min enfald, att här endast fanns gamla härdade AFR-stofiler men lyckligtvis är detta fel.

Som sagt, ytterst välkomna och gå gärna på upptäcktfärd bakåt i tiden med öppna sinnen.

Det som är, och har varit, rätt och riktigt är att musiken är enastående bra, trösterik när man behöver tröstas, glädjande när man vill bli glad samt alltid tänkvärd.

Lev väl/Anders Jih
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ingvar

Post Posted: Mon Jun 11, 2007 8:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Jamenvisst!

Välkommen! Det finns mycket att upptäcka även efter 40 år... Det finns sååå många bottnar. Jag har ju t.ex. sedan många år tillbaka skapat mig en bild av hur det precis ser ut på krönet ner till "kvarnen"...

Bästa hälsningar från en "gammal härdad AFR-stofil" alias Ingvar
hypno

Post Posted: Wed Jun 13, 2007 9:14 am    Post subject:
Reply with quote

Tror jag kan känna igen känslan, köpte min F-box för ett bra tag sedan (snart 2 år sedan) och kom samtidigt till denna sidan. En helt ny värld med spännande AFR låtar öppnade sig. Innan dess var mina F-kunskaper begränsade till 80-talet.. nu upplever jag en helt annan dimension av Anders musik och verk nästan varje dag... en obeskrivligt underbar känsla. Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Babynoses

Post Posted: Tue Jun 19, 2007 12:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Tack för alla välkomnande ord!

Överhuvudtaget tycker jag att hela forumet har en familjär trevlig stämning.

Efter ett idogt lyssnande har jag börjat hitta favoriter och även sådant som är mindre bra, även om jag tycker att det är väldigt få lågvattenmärken. Även när produktionen kan upplevas väldigt tidstypisk (t.ex. på "Amnesti"-plattan) håller det hög klass, tycker jag, inte minst om man jämför med andra artisters tidiga 80-talsalster.

"Caviar Pizza" tillhör favoritalbumen, liksom "Underground vol. 1" och "Ramlösa kvarn". "Måsarna" var jag efter första genomlyssningen tveksam till, men när jag just nu lyssnar på den igen, så är den ju utmärkt, om än lite väl proggig på sina ställen.

Några av plattorna i boxen har jag faktiskt inte hunnit att lyssna på i sin helhet, eftersom jag snöat in helt på andra. "Caviar Pizza" har jag nog hört 30 gånger på raken, men "Vem har satt mina änglar i bur" har jag faktiskt inte lyssnat på alls. Av vissa inlägg på forumet börjar jag dock misstänka att jag har något mycket intressant att uppleva där.

Blidösund i nästa vecka hade ju verkligen varit kul, men eftersom jag bor i Malmö och dessutom jobbar hela veckan, blir det nog till att passa denna gång. Dessvärre hade jag inte upptäckt Anders F i tid för Malmö-spelningen i våras. Nåväl, den som väntar på något gott ...

Jag såg på annat håll i detta forum att det under hösten 2006/våren 2007 fanns vissa planer på att låta en del "officella bootlegs" (som mp3- eller rentav FLAC-filer) komma upp till ytan. Är det någon som vet något mer om hur man kan få tag på sådana, får man anta, godbitar?

Johan
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Vykort från ett nyblivet F-head
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003