Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Sun Dec 03, 2006 9:09 pm Post subject: |
|
|
Hej,
intressant att Micke tar upp just "Poesi för kvarnbarn" som har ett roligt omslag, jag syftar främst på baksidan. När man tittar på den så är det något som inte riktigt stämmer. Så ser man att allting är litet lutande åt vänster, men det är ändå någonting som inte verkar rätt. Efter noggrannt studium ser man att fönstret på mittbilden faktiskt är rätt i förhållande konvolutets ytterkant. Men när man tar fram sina gamla ritgrejer och kollar, ser man att ingenting är riktigt vad det först ser ut att vara.
Jag vill med detta säga att omslaget ingalunda är ett hastverk, som annars är inte helt ovanligt med samlingsutgåvor av denna typ (ursäkta Headmaster! men jag menar alltså andra artister i största allmänhet). Som jag själv för länge sedan insett att svart/vitt inom grafisk konst är den renaste, men också den mest fantasieggande, vill jag påstå att detta är en mästares ande som svävar över just denna baksida!
Kanske vi kunde få veta litet om omslagets historia också? Det var ju för omslagets skull jag köpte skivan en gång i tiden - inte för musiken för den hade jag ju redan på de tre skivorna sedan gammalt.
Hälsningar / Ingvar
PS I den f.ö. utmärkta diskografin, så saknas något väldigt väsentligt - nämligen skivomslagen i sin helhet. Ta t.ex. rapport från ett kallt fosterland: Jag har liksom förälskat mig i detta omslag, eftersom det har samma foto på baksidan, fast en del av fotots detaljer är negativa. Jag kan sitta en bra stund och låta mina tankar vandra sina krokiga vägar medan jag vänder omslaget fram och åter. Detta omslag är det bästa jag någonsin sett. DS _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|