FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
SOMMARTÄVLINGEN avgjord!!!°
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » SOMMARTÄVLINGEN avgjord!!!°
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 6:13 pm    Post subject: SOMMARTÄVLINGEN avgjord!!!°
Reply with quote

F-Krysset är nu löst. Två vinnare är korade!

http://www.andersf.com/indexpages/FSiteCrossword.html

Tack för de bidrag som kom in.
Vi återkommer med ett JULKRYSS senare i höst.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 6:42 pm    Post subject:
Reply with quote

Grattis Erik och Bo snyggt jobbat
Nu skal jag verkligen lägga mej i hårdträning lyssna på plattorna 100 gånger till, läsa Fboxens texthäfte både framlänges och baklänges
ja till och med upp och ner, kopiera dom indexerade texterna och klistra fast dom på F-kepsens skärm så jag kan se orden hela tiden.
Det är kul med F-kryss.
Hälsningar
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
Karin



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 665
Location: Borås

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 6:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja, här har du en till som verkligen ska läsa på... ska ta med mig F-boken till sängs ikväll... och boxen följer med mig till jobbet i morgon i vanlig ordning...

Men minsann så hade jag 19 rätta svar, det är ju alltid något Embarassed

Stort Grattis till Bosse och Erik!!!

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 7:48 pm    Post subject:
Reply with quote

Tackar, tackar! Det roligaste med kryss av den här typen är ju aha-upplevelserna när man brottats med något klurigt, och så plötsligt smäller det till. Som "Orwell" i det här krysset -- jag hade bara sista bokstaven, "L", och tog till det gamla knepet att bara leta efter ord som kunde tänkas passa in i rutmönstret. I den processen dök "Orwell" upp, och just som jag skulle förpassa honom till avdelningen "misslyckade försök" dök det upp några rader ur minnet om fest och yra...

Vad beträffar Jesus i stället för Jeber skyller jag på en kompis, Fredrik, som nu funnit sig tillrätta nånstans utanför Borås... Efter att ha läst tipset här på forumet, och lusläst F-boxboken hade jag Jeber som huvudalternativ, men när jag konsulterade Fredrik föreslog han, med en halv sekunds betänketid, Jesus. Efter att ha ställt dessa båda "allmänna snubbar" mot varann valde jag Jesus och hans "medelklassfasoner", även om hans kömanipulerande i JM&Btk2 tyder på att han har ett VIP-kort av megaformat...

Jag ser redan fram emot julkrysset!

Förresten, "kinkan-kolli" förstår jag fortfarande inte -- Jessica går ju in; men vadå kinkan, vadå kolli...?
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 8:31 pm    Post subject:
Reply with quote

bosjo wrote:


Förresten, "kinkan-kolli" förstår jag fortfarande inte -- Jessica går ju in; men vadå kinkan, vadå kolli...?


Avdelning SUPERNÖRDIGT...
I låten 'Jessica' på det Hysteriska Draget krediteras Mariann Eklund i musikerlistan som 'Kinkan Kolli'.
Kinkan Kolli är en gammal norländsk barnvisa som Mariann sjöng som ung. Denna visa sjunger hon i instrumentalpartiet på låten 'Jessica', dock med den lilla abrovinkeln att vi spelar upp det baklänges.
Kinkan-Kolli-flicka skulle alltså kunna vara MARIANN eller JESSICA, både med sju bokstäver.... Vi valde JESSICA.

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sun Sep 03, 2006 9:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Aaaaaaah -- det är straffet, förstås, för min lättja... Många gånger har jag tänkt att "det där avsnittet borde man ju spela baklänges för att höra vad som egentligen sjungs", men det har inte blivit av. Än...

Nåja, det gick ju bra ändå... Och nu har jag hittat Blondie's också -- märkligt, jag tyckte att jag var så noggrann, men jag måste ha slarvat när jag kollade den sidan i F-box-boken... Tur ska man ha -- "vad fel du tänkt, fast det blev rätt", eller hur nu Karlfeldt uttryckte det...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
peter



Joined: 17 Dec 2005
Posts: 264

 Post Posted: Mon Sep 04, 2006 2:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag blir så full i skratt efter att ha sett den rätta lösningen på F krysset.
Mitt är nog ett av dom mest spektakulära lösningarna.
Det började ganska bra, men sen spårade det ur fullständigt.
Anders måste ha vikigt sej dubbel av skratt när han fick mitt kryss.
Här kommer några exempel.
Allmän snubbe =Tomte(verkar rätt okej) för det passade ju in på festprisse= Yrboll. Men här kommer den verkliga höjdaren
Gasstation= Blykloak (stilpoäng).
Ja det blev verkligen en tävling med förbluffande svar.
Det gäller att vara i den rätta F världen men det är kul ändå.
Hälsningar Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Tue Sep 05, 2006 6:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Det var som tusan, alla rätt!
Ja ja, jag var väl tjurigast av alla helt enkelt, för det var verkligen ingen enkel match. Gasstation och kinkan-kolli var helt klart mina största problem. Gasstation=blykloak var ett väldigt tjusigt försök Peter Smile

Ser med spänning fram emot julkrysset.

/Erik
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Wed Sep 06, 2006 10:31 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja minsann! Skönt att ens egna luckor i stort stämmer överens med de allmänt sett svåraste bitarna...och att man faktiskt hade grejat två av dessa sex ordnötter! (Fast jag skickade ju aldrig in, så det finns förstås inga bevis). Att jag sen hade problem med "possören" får väl tillskrivas ren trångsynthet - hade aldrig tänkt att det var vackrare med två s...
Men! I sammanhanget måste jag tillägga att Mr F var den som fick mig att börja skriva "nått" istället för "nåt" eller "nå't" (det sistnämnda länge fast förankrat genom flitig KalleAnka-läsning). Numera tycker jag självfallet att det är mycket mer uttrycksfullt med två t där! (Se t.ex. "Kvicksand"!).
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hydra



Joined: 16 Dec 2005
Posts: 99
Location: Småland

 Post Posted: Thu Sep 07, 2006 3:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja då var inlämningstentamen avklarad i första kursen i F-ologi. Med tanke på svårighetsgraden borde väl gränsen för G vara vid inskickat kryss och MVG sisådär hälften rätt, eller vad säger herr examinatorn?
Ser med spänning fram emot nästa kurs. Tack Anders för trevligt kursmaterial: F-box, hemsidan, och inte minst sökverktyget över ord i låttexter (Tack Bosse). Krysset har varit helt fängslande och svårt att slita sig ifrån. Jag tror inte annars att jag har försökt mig på något korsord på allvar sedan Lyckoslanten på tidigt sjuttital. Som andra också upplevt kommer man på många smarta lösningar som sen inte visar sig vara lika smarta. Ett exempel: satt en sen kväll och funderade på "åttoitalsroddare". Ja!! så är det ju!! I F-box boken finns en bild på en massa grisar som hittar på olika saker, visst är det någon som ror också? GRIS! ska det vara! Men ack, dagen efter kom jag på att plattan är från sjuttiotalet (hysteriska Draget) och inte är det någon som ror inte. B Grip förlåt! I det stora hela gick det att till sist hitta det mesta av knepigheterna med lite hjälp från Anders B vilde W med Jeber.
Very Happy
_________________
Jag är inte den du tror, det har jag aldrig varit, kommer hellre aldrig bli, det verkar djävligt marigt.
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Fri Sep 15, 2006 9:20 am    Post subject:
Reply with quote

Jag är mycket imponerad av korsordsmakaren och alla de som lämnade in sina lösningar, färdiga eller ofärdiga. Själv så fick jag aldrig någon riktig ro att lösa det hela även om jag i sanningens namn kom en liten bit och hade en del rätt när jag nu fick se lösningen. Lovar att försöka ta några krafttag om det kommer ett julkryss för det är verkligen en jättekul idé.

Micke
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Sep 18, 2006 5:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
bosjo wrote:


Förresten, "kinkan-kolli" förstår jag fortfarande inte -- Jessica går ju in; men vadå kinkan, vadå kolli...?


Avdelning SUPERNÖRDIGT...
I låten 'Jessica' på det Hysteriska Draget krediteras Mariann Eklund i musikerlistan som 'Kinkan Kolli'.
Kinkan Kolli är en gammal norländsk barnvisa som Mariann sjöng som ung.
(F)Headmaster


Det verkar som om denna spelats in av Olrog?!
Kom ut 1970, kan det ha varit därifrån inspirationen kom?
http://www.mic.stim.se/avd/mic/prod/popmusik.nsf/Meta2/8E2972901AF0FAC441256492003028F0!OpenDocument
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Sep 18, 2006 8:28 pm    Post subject:
Reply with quote

Nja, det känns ju inte som en typisk Olrogtext, direkt... Han tillhör kategorin textmakare som föredrar bisarra ("för vi har skjutit en gök, koko -- med luftvärnskanon...") eller snustorr-roliga vändningar, som till exempel när han låter Lots hustru utbrista "När jag ser tillbaka på Sodom och Gomorra / då är jag den saltaste bönan i stan..."

Men Olrog var väl expert på gamla visor, så det är väl möjligt att den fick slinka med av den anledningen?

Jag sökte lite i Google, och hittade följande på http://genealogi.aland.net/discus/messages/1063/44236.html?1063741086:

Quote:
Jag sökte på 'tjinkan' i Google och fann en Birgitta som återger följande "indiansång" från sin barndom. Minns den också från en 40-talsupplaga av Tidens Sångbok:

"Tjinkan kinkan, kolle - kolle fejsan / Tjinkan går, kinkan går /
Tjinkan kinkan, kolle-kolle fejsan / Tjinkan går, kinkan går.
Ila ilavas java / Ilavas java, va panama"


Jag har dessutom tagit mig samman, och verkligen lyssnat på avslutningen av Jessica, baklänges. Med reservation för att min stavning av den norrländsk-indianska (?) texten kanske inte är helt korrekt, så tycker jag det låter ungefär så här:

Illa, illa kiama, illa kia, a vascha va
Illa, illa kiama, illa kia, a vascha va

[ "i" i "kia" uttalas obetonat, mer som "j" eller "r" hos ett barn som inte lärt sig "pjata jent" än...] och sedan dränks rösten av "F srednA"... Jag tycker det finns tillräckliga likheter mellan "illa kiama" och "ilavas java" för att man ska kunna misstänka att de har gemensamma rötter...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!


Last edited by bosjo on Mon Sep 18, 2006 8:50 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Mon Sep 18, 2006 8:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Efter lite mer letande på nätet hittade jag följande:

Quote:
Titel Hottentotternas morgonbön
Kompositör En beväringsvisa
Första rad King kang kulli kulli kulli kulli
Musical/Film
Vissamling Gröna visboken, sid. 138
Hyllplacering Xqh


Mysteriet tätnar...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
hydra



Joined: 16 Dec 2005
Posts: 99
Location: Småland

 Post Posted: Sat Sep 30, 2006 10:17 pm    Post subject:
Reply with quote

Det var en julkalender för ett antal år sedan som hette När karusellerna sover. Den utspelade sig på Liseberg. I denna var en piratdrottning med som kom instövlandes och sjöng "Inkan kinkan kolli valla binkan" eller något liknande.

/Hydra
_________________
Jag är inte den du tror, det har jag aldrig varit, kommer hellre aldrig bli, det verkar djävligt marigt.
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » SOMMARTÄVLINGEN avgjord!!!°
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group