FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Modern times
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Modern times
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L

Post Posted: Mon Sep 04, 2006 12:29 pm    Post subject: Modern times
Reply with quote

Man kan väl lugnt säga att den här hösten har börjat väldigt fint när man inser att den gode Bob ännu en gång har skapat, om inte ett mästerverk, så i varje fall en jävligt bra skiva. Jag tycker att "Modern times" har allt man kan önska av en välgjord skiva. Här finns "klassisk" Bob Dylan i den mästerliga "Ain´t talkin´". Hhär finns den där fantastiska 40-50-tals retrokänslan i låtar som "Spirit on the water", "When the deal goes down" och "Beyond the horizon" och här finns också enkel ren blues i "Thunder on the mountain" och "The levee´s gonna break".

Sedan blir det ju inte sämre av att man har gjort en fantastisk video på "When the deal goes down" där en ruskigt söt Scarlett Johansson spelar Bobs gamla flickvän i en femtiotalsgulnad gammal färgfilm.
Kan ses här:
http://youtube.com/watch?v=iBfTBagpAUY

Måste också nämna den fantastiska omslagsbilden "Taxi, New York at night" av Ted Croner som i limited edition-utgåvan av skivan också återges i obeskuret skick. Kort sagt: Fy f-n vilken läcker bild.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt

Post Posted: Tue Sep 05, 2006 12:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Helt ok platta. Och i formen efter förra: En styck svängig Summer days, ett par råtradiga bluesbagateller, en avslutande suggestiv Sugar Babe/Highlands, tre-fyra underbara 30/40-talsinfluerade schlagervisor, härligt snubbliga lyrics av visdomsord, oneliners & referenser och så en styck studiosnapshot av bandet med sin husse.

Och så sägs det att han spelar gitarr på skivan! Very Happy
Sten Tyrfors

Post Posted: Mon Oct 16, 2006 11:53 am    Post subject:
Reply with quote

"Beyond the horizon" låter ju precis som "Två solröda segel" som jag trodde var skriven av Jules Sylvain, men så googlade jag lite på titeln och upptäckte att det från början är en amerikansk låt som heter "Red sails in the sunset". Kanhända herr Bob har hört den och plankat av lite.

Det är helt klart en skön platta.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L

Post Posted: Mon Oct 16, 2006 2:55 pm    Post subject:
Reply with quote

Sten Tyrfors wrote:
"Beyond the horizon" låter ju precis som "Två solröda segel" som jag trodde var skriven av Jules Sylvain, men så googlade jag lite på titeln och upptäckte att det från början är en amerikansk låt som heter "Red sails in the sunset". Kanhända herr Bob har hört den och plankat av lite.

Det är helt klart en skön platta.

Precis vad jag har tänkt också, Sten. Och visst kan det vara så att Bob har hört originalet till "Två solröda segel". I vilket fall som helst så måste jag säga att han lyckats behålla den härliga ljudbilden på nåt sätt från en 78-varvare trots att det är en CD. Fasiken vet hur han har burit sig åt men "Modern times" är som du säger en riktigt skön platta och jag ser mycket fram emot ett ev Sverigebesök i vår.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
andersf.com Forum Index » Annan musik » Modern times
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum