arnbert
|
Posted: Thu Mar 15, 2018 5:27 pm Post subject: VHSMÄIB |
|
|
VHSMÄIB
Vem har satt mina änglar i bur?
1. Nostalgiska omständigheter: a)Sådden b)Ålrajt ålnajt - 4:45
2. Blåröd blues - 3:13
3. Vem har satt mina änglar i bur? - 6:08
4. En ängel överlevde divornas krig - 3:32
5. En förvriden känsla - 3:16
6. I ett snöfall - 3:18
7. Nordingrå - 2:43
8. Ruby Doobie - 3:50
9. Kosmiska rötter - 3:12
10. Änglakläm - 0:30
11. Kvällens gäst / Kvällens fest - 5:10
12. Fröken Damberg - 4:25
13. Efter stängningsdags - 3:38
Mittemellan mångas favoriter Komedia- en tripp nerför Tarzan boulevard och Rapport från ett kallt fosterland kom plattan som berört mig mest! ”Vem har satt mina änglar i bur”.
Berodde det på att jag var lite vilse i pannkakan pga 2ggr avhoppade studier, återigen nytt socialt sammanhang och uppbrott från det blott andra längre förhållande jag då haft?
Eller är plattan helt enkelt bara ett så genialiskt frossande i vemod och nostalgi att jag därför kunde förlåta countryinfluenser för blott tredje gången i mitt unga liv ( de två första var ”Harvest ”och ”Hotel California”)?
Eller berodde det bara på det underbara vemodiga omslaget med sina
Långa svårtydda låtlistor på baksidan,som en lätt deprimerad person kunde fördjupa sig i läääänge!?
Var texterna så trösterika? Var den Norrlandsnostalgi jag läste in viktig för mig ( född i Sthlm men båda föräldrarna från Norrland)? Var det storheten i de nästan magiska mjuka refrängerna i kanonlåtar som ”I ett Snöfall” och ”Fröken Damberg? Var det bitskheten o den underliggande bitterheten i genialiska ”Kosmiska rötter” eller ”En ängel överlevde divornas krig”?
Var det kanske den, närmast, Klas Östergrenska berättarglädjen i låtarna och det Östergrenska anslaget i poesin i titellåten?
Nej, jag tror att alla dessa saker har viss bärighet. Men jag tror helt enkelt att plattan, efter sina två inledande lite svagare spår, from titellåten - låt tre, har sådan
mjuk, men ibland lite grinig, kvalité , att detta, tillsammans med många låtar med vemod i, skapade en fin, varm och helande bubbla att krypa in i som jag behövde.
Tar ofta fram denna skiva än idag och njuter!
Allra bäst fungerar den när jag känner mig ledsen, vemodig , vilsen, nostalgisk eller bara lite trött. Ett mästerverk ! _________________ FBOX
923 |
|