View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Micke L
|
Posted: Sun Aug 19, 2012 9:33 pm Post subject: Setlista Stadsträdgårdens restaurang, Örebro 19/8 2012 |
|
|
SET 1:
1. Lång tid
2. Gör vad ni vill
3. Det ska inte bli något mera trams i din trädgård
4. Inga gränser
5. Stygg, stygg whisky
6. Fem år på torken
7. Jag behöver ditt stöd
8. Jag ser en eld som brinner
9. Ramlösa Kvarn
10. Drömde
11. Poem
12. Camillas sång
13. Ta väl hand om Louis
14. Då flyr vi tillsammans
SET 2:
15. Skuggspel
16. Guds rosor
17. Skratta tills tåget går
18. Jazz
19. Hon sköt en yuppie idag
20. Jag kysste henne våldsamt
21. Tolv tiggare / Ja må han leva* / Tolv tiggare
EXTRANUMMER:
22. Skördevisa
23. Komedia
Längd: 125 min (exkl. paus)
*Spelades under bandpresentationen för krögaren Hasse som fyllde år
BANDET:
Anders F Rönnblom
Peter R Ericson
Jesper Lindberg
Björn Aggemyr
Björn Rothstein _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa
Last edited by Micke L on Sun Aug 19, 2012 11:20 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Sun Aug 19, 2012 10:29 pm Post subject: |
|
|
En F-in kväll att döma av denna setlista & diverse bilder & kommentarer på "fejan". Örebrofalangen av F-heads unite verkar stå fortsatt stark! Micke du kan väl utveckla lite om spelningen här på det kära forumet oxå. _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Mon Aug 20, 2012 10:38 pm Post subject: |
|
|
Solen sken och sommarkvällen var varm och ljum när Anders F, Peter R, Jesper och dom två Björnarna klev upp på Växthusets utomhusscen. Precis som för lite mer än ett år sedan på samma plats så inledde man med en riktigt tung ”Lång tid” som sedan följdes av hela ”Ramlösa Kvarn”-plattan. Jag såg ”Ramlösa Kvarn”-framförandet i Eskilstuna tidigare i våras men detta var flera klasser bättre. Kanske mest för att det kändes som om publiken var mer lyhörd för dom mindre kända låtarna på albumet. På Josef´s House of Blues i Eskilstuna försvann dessa i fredagskvällens festsorl och det var först i avslutningen med ”Jag kysste henne våldsamt” och ”Komedia” som publiken tände till på allvar men då desto mer. Här var uppskattningen över att få höra hela detta klassiska album i sin helhet stor. I stort sett så har låtarna fått behålla sina 70-tals arrangemang förutom ”Jag behöver ditt stöd” som har dragits ner i tempo och blivit mer ”behaglig” för att citera basisten Björn Aggemyr. Och det vinner den faktiskt på. Däremot så gillar jag själv personligen Rönnbloms mer sentida akustiska arrangemang av ”Inga gränser” bättre än ”Ramlösa Kvarn”-arret. Efter dryga timmen så aviserade Anders en kort paus varpå gitarrist Ericson under pausen konstaterade att han inte hade en aning om vad dom skulle spela sedan.
Nu hade det mörknat på himlen och när bandet åter klev upp på scen och drog igång en rätt sällsynt ”Skuggspel” så kändes det snarare som om vi befann oss mitt i en av höstens första kvällar med hotande regn. Andra avdelningen blev något av ett konnässörset med relativt sällan spelade guldkorn som en riktigt tung ”Guds rosor”, en jammig ”Jazz” följd av en skön avspänd ”Hon sköt en yuppie idag” när regnet började strila från den nästan kolsvarta himlen och fegisarna lämnade sina bord och sittplatser och ställde sig under träden. Själv så tyckte jag att det var symboliskt skönt att stå i det strilande regnet medans Anders sjöng:
”Nej, det var för att han blundade
när regnet föll över markerna
och inte såg hur floder fylldes över brädderna
För att han trodde att bryggor
kunde göra honom tryggare
och va den enda kontakten med land
En hjälpande hand...”
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det inte var den bästa konsert jag har sett med Anders & Co, men långt ifrån den sämsta. Kvalitetsribban är ju som bekant extremt hög när det gäller Mr F. Roligast var ”Ramlösa Kvarn” setet och dom mer udda låtarna. För egen del så hade jag kunnat vara utan både ”Jag kysste henne våldsamt” och ”Skördevisa” till förmån för något mer sällsynt.
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Wed Sep 05, 2012 9:49 pm Post subject: |
|
|
Ett senkommet tack Micke för dessa stämningsbilder från örebrospelningen! _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
|