FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
UNDERGROUND Vol.1 NU i LAGER!!!!!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » UNDERGROUND Vol.1 NU i LAGER!!!!!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
peter

Post Posted: Wed Apr 04, 2007 5:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej
Nu är påsken räddad nu kan man ägna sej åt Renoverat Paradis
Jag gillar verkligen musiken på den här plattan,har redan flera favoriter efter bara en lyssning som t.ex Bergsmassiv Efter Bergsmassiv,en sån där låt där musiken möter slingan träffar orden,liksom magiskt bra.
Det är bara att lyfta på F-kepsen bocka tacka och gratta.

Många Hälsningar
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert

Post Posted: Wed Apr 04, 2007 6:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Tack bosjo - kunde hantera artikeln med solnafettot med deliteknappen Smile

Vad säger man nu efter tre genomlyssningar
1. Första lyssningen var som två plattor - en första ojämmn halva med höjdare som ramlösa land följd av den mäktiga titellåten och sedan en andra halva som började med Buffalo S o sedan bara växte till ett Epos av stora mått
2. Vid andra lyssningen kändes första halvan av plattan mer som en del av helheten o Håll din häst inte längre som ett jättekonstigt val av öppningsspår
3. Efter tre hela plattor (och ca 25 lyssningar av smakproven på nätet )konstaterar jag
A Mina reaktioner inför denna skiva liknar dem inför Vem har satt mina änglar i Bur (som kom efter den enorma upplevelsen av konstnärlig utlevelse på Komedia. )Och som ju lett till att VHSMÄIB toppat listan på min privata AFR RANKING de flesta år sedan dess. Dvs
- lätt countryanfrätt men aldrig över gränsen (som framför allt usla Bravado 2)
- lättsamma ganska korta låtar som snabbt vinner djup och som håller i längden (det senare får vi se)
- verklig variation i lågmäldheten och starka - mycket starka melodier över lag som ofta inbjuder till nynnande - Springa naken i ett snöfall refrengen och Ramlösalandlallandet är typiska
B Den här plattan liknar verkligen ingen annan AFR platta riktigt och inte ens VHSMÄIB är en riktigt relevant jämförelse - här vinnlägger sig Anders om ÄNNU mer variation i lågmäldheten och att på gott o ont hålla låtarna korta
C, Plattan liknar inte alls DAUÄF i stämning anslag, texter eller stil öht. Vet inte om jag först gillade det - eller -jag blev först besviken - men sedan växte den... och växte... o blir den något av VHSMÄIB så ... ja jävlar
D. Denna är mycket lättare att ta till sig - särskilt andra halvan som kändes enorm redan vid första lyssningen o extraspåret var fint att få men - visst kändes det att plattan skulle ta slut efter "Blocket" som börjar med Buffallo ...
E. För första gången på länge har Anders gjort en låt med verkligt BRED hitpotential i linje med Pughs bolla o rulla... Ramlösaland kan med rätt promotion spelas en hel del i radion
F. Den lite tonårs barnsliga identifikation jag kände med anders 71-72 (var 14) och vid Komedia då man var lite äldre o tuffare liksom den musiken o vid VHSMÄIB då kärleksbekymmer tog stor tankemöda upplevde jag på nytt nu - det var inte bara mysigt o v"ad HAN är bra" utan lite av ett tilltal där det handlar mycket om mig igen - om det beror på mig eller upplägget på plattan vet i tusan
G. Peter R s gitarrspel är enormt o körandet ganska lagom och denna sorts platta SKA vara avskalad - men jag kunde ibland känna - inte minst på Bergsmassiv efter Bergsmassiv o Underground , som nog är det jag gillar bäst efter den underbara avslutningen med nynnandet , att dessa hade vunnit på en lite maffigare produktion
H. Anders sjunger mera varierat än på länge - iomd bättre? Ja jag vet inte - jo det är nog också bättre
I. Pedal steel är underskattat åtminstone av mig i hela mitt snart femtioåriga liv.

Last edited by arnbert on Wed Apr 04, 2007 7:07 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
arnbert

Post Posted: Wed Apr 04, 2007 7:06 pm    Post subject:
Reply with quote

Har inget emot extraspåret som ju är ett smakprov fån underground 2 som kommer i höst o som skall vara bluesigare o tyngre - den blir kanon - men på denna platta passar det spåret inte riktigt in
arnbert

Post Posted: Thu Apr 05, 2007 4:34 pm    Post subject:
Reply with quote

Hedersman har tagit över - bästa låten efter fem - 6 lyssningar
Parfymerad Kyckling

Post Posted: Thu Apr 05, 2007 11:55 pm    Post subject: Välbekant och främmande
Reply with quote

Intrycket efter en första lyssningen är att allt känns underbart välbekant och främmande. Och det fastnar, det fastnar enormt bra. Starka melodier och språket, bröder och systrar, språket....

Anders F har återigen gått tillbaka till en plats där han aldrig varit förut.
hydra

Post Posted: Sun Apr 08, 2007 9:51 am    Post subject:
Reply with quote

Mina erfarenheter är att en typisk AndersF-skiva är ofta svårtillgänglig i början. Det krävs många lyssningar innan man kan ta till sig musiken och texten. Vissa låtar lyssnar man kanske endast på för att resten av skivan är bra, och sen helt plötsligt! efter kanske tio år får den en ny innebörd, ramlar på plats och blir till en klar favorit.
Vissa låtar väntar fortfarande på att bli upptäckta. Vem vet, kanske jag någon gågng i framtiden även kommer att tycka att Det bästa med Caviar Pizza är textraden "skjut bäver fånga en sork"?? och förstå och uppskatta den djupare innebörden av "små små droppar av morfin elektriska tåg"?? Vilket jag inte har gjort hittills Confused .

Ounderground är något helt annat. Det känns som ett helt nytt koncept för Anders F. Den ramlar på plats direkt! Det vore mycket förvånande om inte denna nya skiva kommer att leda till många nya.. ja om inte inbitna F-heads så ialla fall facinerade lyssnare Very Happy .

Samtidigt med lätttilgängligheten känns det som om låtarna i sin fantastiska lågmäldhet, har en djup AndersF-kvalite' som gör att de även kommer att hålla i längden, så att man kommer att upptäcka nya dimensioner i låtarna även efter 10-20 års lyssnande.

Det är bara en sak att säga: Ett stort grattis till en magnifik storartad skapelse!

/Hydra
Blomman

Post Posted: Sun Apr 08, 2007 10:47 am    Post subject:
Reply with quote

Favoriter på UNDERGROUND efter några lyssningar RAMLÖSALAND,UNDERGROUND,BERGSMASSIV EFTER BERGSMASSIV.
hypno

Post Posted: Sun Apr 08, 2007 7:08 pm    Post subject:
Reply with quote

Favorit just nu är "LÅNGA VÄGEN HEM", av någon anledning har denna låten fastnat i mitt minne och det väldigt hårt. Personligen tycker jag att denna låten passar som sista låt på en spelning.... med Anders och Peter på aukustiska gitarrer, men det är min personliga uppfattning... hoppas att det kanske blir så på en spelning i framtiden där man befinner sig Smile

Fast hela CDn har nu fått sig en rejäl antal genomlyssningar + ett par låtar live under två kvällar i skåne. Jodå.. låtarna från Underground passar utmärkt att framföra live... Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
arnbert

Post Posted: Sun Apr 08, 2007 7:56 pm    Post subject:
Reply with quote

LångA VÄGEN HEM, (jävla caps lock) Är en verklig favorit även hos mig - frågan är om nynnandet inte ligger o tuggar jämsides med Hedersman nu efter färder i dess sällskap till o från sommarstugan (ja det är ju liksom hem åt bägge hållen)
peter

Post Posted: Mon Apr 09, 2007 11:40 am    Post subject:
Reply with quote

Hej
Efter fleral lyssningar, den här plattan bara stiger och stiger,flera favoriter
Håll In Din Häst Sophie.
Vildhonung
Femton Fina Livsminuter
En Örn Över South Dakota
Thank You Buffalo Springfield
Långa Vägen Hem
Och så den fantastiska Bergsmassiv efter Bergsmassiv.Annas och Anders sång passar perfekt å så trummorna ja trummorna makalöst bra,känner igen dom från någonstans mellan nord och syd, är det någon som vet?

Många Hälsningar
Peter
 Back to top »
Johan A

Post Posted: Mon Apr 09, 2007 12:36 pm    Post subject:
Reply with quote

Tycker plattan bara blir bättre o bättre hur nu det är möjligt. Jag har aldrig hört en så väl sammansatt svenskt album. 14 kanoner!

favoriter:
Håll in din häst Sophie
Ramlösaland
Mamma kom som en ängel
En örn över South Dakota
Thank you Buffalo Springfield
Bergsmassiv efter bergsmassiv

Det är bara att gratulera Anders till detta mästerverk!!! En klassiker!!!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie

Post Posted: Mon Apr 09, 2007 1:15 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag har bestämt mig för att höra låtarna live först! Vi ses i kväll hoppas jag!
Körde samma idé med Sparks två senaste skivor - de höll härliga konserter på Södra Teatern med hela nya skivan i första set vid båda tillfällena. Ett klart spännande sätt att närma sig en ny efterlängtad skiva! Återkommer därför med Underground-kommentarer senare!
Hibbitt

Post Posted: Tue Apr 10, 2007 10:25 am    Post subject:
Reply with quote

Några ord om låtarna och plattan:

HÅLL IN DIN HÄST SOFIE – Perfekt öppningslåt. Sugande vispigt trumspel till banjo och akustiska gitarrer. Böljar fram och tillbaka utan att landa i någon tydlig refräng. Perfekt. Very Happy
VILDHONUNG – Kurs/törs-rimmet från Komedia dyker upp i en låt som på sångmelodin låter som en outtake från Rapport Från Ett Kallt Fosterland.
MAMMA KOM SOM EN ÄNGEL – Livligt trumvevande och stompig gitarrytm. Lustigt uppbyggd med refrängen först och egentligen ingen riktig vers alls. Kom hem/kom ner-grejerna är mer stick och upptrappning inför ännu en ängelrefräng.
RAMLÖSALAND – Läcker låt! Så simpel och så genial. Tamburinen, basen och strängarna och så den där ljusa rösten igen med dom färglada barnen som ekar kalla fosterland och bisarra gitarrer. Och så Ramlösareferens förstås. Kaxig. En av höjdarna på en höjdarskiva. Very Happy
UNDERGROUND – Den där typen av titellåt som är den skumma tillknutna låten på skivan. Tänk Sleeps With Angels tex om vi talar med Neil. Basdriven utan trumset. Handklapp är alltid rätt. Letar efter dig-sticket smakar bisarra gitarrer. Borde slutat efter refrängen vid 3.30 och inte kört sticket en tredje gång. Kul överledning dock till nästa låt – sånt där som gjordes mycket på Kallt Fosterland och Krig&Fred.
FEMTON FINA LIVSMINUTER – Hållbarare än man först tror. Men väl mycket reverb på rösten. Bara onödigt att dra åt pastischhållet på en så bra låt. Rockabilly Baby With A Hard-on liksom.
EN ÖRN ÖVER SOUTH DAKOTA – Flirtar förstås med Broder Josef där i introt/outrot som ännu en pusselbit och är det inte Gram och Emylou som ekar där ute på prärien? Snygg steel också!
THANK YOU BUFFALO SPRINGFIELD – Referenser till en massa Springfield-låtar att plocka som en quiz och låten är bara sååå snygg med sin aviga linje och lätta handlag. Så där snyggt kort att den lämnar ett sug efter mer. Guld. Räcker länge. Very Happy
ANGELINA – Gnissel från stålsträngar gillar vi! En sån där liten låt som är så viktig på en platta för dynamiken. Kunde legat på Barndom ju!
GUNGHÄST GUNGHÄST – Potential att bli stor live med sin tillknäppta vers och extatiska refräng. Stämsången sitter perfekt. Gamle Neil spökar nånstans och flög ut över regnbågen i Down By The River samtidigt som Rönnblom flög över skymningslandet. Och gitarrsolot – bara att köra på live.
BERGSMASSIV EFTER BERGSMASSIV – Kort och snygg igen. Det är aldrig lång från Norrland till Laurel Canyon och Joni Mitchell och David Crosby bor väl där? Nej inte i Norrland.
HEDERSMAN – Utan paus från låten innan drar den igång på takten. Steel och mandolin och tung basfigur och snyggt inlagd stämsång och kaxiga lyrics igen. Skitbra. Very Happy
LÅNGA VÄGEN HEM – Sluthymnen på det hela. Tyckte först att det högt mixade nananandet störde texten men har vant mig vid det nu. Fin. Och här borde skivan slutat.
Bonus - VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN – En kalaslåt förstås och perfekt framförd. Ramlösa i brand som en Eldkvarn mot vattenspegeln. Bastarden efter en ohelig natt mellan Yuppien och Cleanern men jag stänger alltid av efter Långa Vägen Hem som tematiskt är slutet på skivan. Borde kommit som bonus efter en minuts tystnad eller något om den nu måste vara där som bonus.

Svårt att döma och bedöma så här efter bara en vecka och ett dussin lyssningar men Underground#1 bör vara en av Rönnbloms bättre skivor. Sensationellt. Ett par tre skönhetsfel som jag gnällde om ovan – men bara på en riktigt bra platta kan man kosta på sig att gnälla också.
Många blinkningar till tidigare skivor som det alltid är på AFR-skivor. Pusselbitar att hitta.
Kanske mer en bra skivskiva än en skiva att plocka livelåtar ifrån? Även om det finns låtar som live kan växa till vad som helst här också.
Ramlösaland och barndomens skogar och hästar och den kluvna prärieromantiken från Vit Flagg-tid och lite änglar i bisarra poetiska virvlar och mängder av tajta väldetaljerade arr typ Mercurytiden men planterade i en mer organisk akustisk enkelhet.
Bandet är guld. Anders sjunger guld. Är det möjligt att höstskivan är lika bra?
Arnie

Post Posted: Tue Apr 10, 2007 4:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Nu har jag äntligen lyssnat igenom Underground Vol 1, kanske fem gånger, efter att ha hört sex av låtarna för första gången direkt i liveversion igår på Fasching. Det gav en god smak i örat (kan man säga så?) att lägga upp det på det sättet. Jag hinner inte kommentera i detalj nu - måste läsa alla tiidgare kommentare först! - men en omedelbar favorit är Ramlösaland (både live och på skivan). Referenserna till tidigare album och alster är som vanligt legio men det är också som vanligt en skiva med en helt egen profil. Det känns ibland som om herr F har ett visst röstläge/tonläge som är unikt för varje skiva - det där ska jag ta och lyssna lite noggrannare efter...
Den nya skivan gick snabbare att ta till sig än Automatiska undren, men bottnarna känns spontant nästan fler...vi får se hur man känner om några månader! Några nya ord till Kwic-indexet lär det väl bli, har det funnits med några Bergsmassiv, Gunghästar eller Vildhonung förut?
Mitt intresse för Buffalo Springfield har definitivt ökat!

Roll along!
arnbert

Post Posted: Fri Apr 13, 2007 11:30 pm    Post subject:
Reply with quote

efter en tjänsteresa jublar jag efter att ha nyupptäckt plattan idag o nu känns de första fem låtarna helt rätt som de första fem - Långa vägen hem o Hedersman fortfarande favoriter dock o Ramlösaland HAR hitpotential
andersf.com Forum Index » Songs & Records » UNDERGROUND Vol.1 NU i LAGER!!!!!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003