View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Micke L
|
Posted: Tue Apr 25, 2006 9:00 pm Post subject: Lite teknik om "Rapport från ett kallt fosterland" |
|
|
Möjligen kanske Peter R eller Fred Appelquist som remastrat plattorna i F-Boxen är dom rätta människorna att svara på denna fråga men jag ställer den ändå här.
Tog en kvällspromenad och hade med mig den portabla CD-spelaren och lyssnade på "Fosterlands"-plattan. I inledningen av "Calypso", precis efter ringsignalen när telefonrösten pratar hörs i bakgrunden "Jag kysste henne våldsamt". Nåt måste ha hänt väl???????? Dåligt arkiverat masterband eller? Har "Fosterland" på både LP och kassett. Kassetten ligger väl dessvärre nerpackad i någon låda i källaren men... enligt min beräkning borde väl kanske "Kysste henne" ligga ganska ungefär på baksidan av "Calypso" på kassettbandet. Har inte lyssnat på LP-varianten än men kan inte minna mig om att jag har hört något dylikt på "Calypso" där. Vore hur som helst lite intressant att få veta vad som har hänt.
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Wed Apr 26, 2006 7:46 am Post subject: |
|
|
Det är i sin ordning, Micke...
Detta 'bakgrundsljud' finns även på vinylskivan och kassetten.
Det var väl kanske så att låten spelades i bakgrunden i rummet bredvid, gick in i telefonsamtalet, när vi gjorde upptagningen av den danska kvinnan som skrattar... Vad vet jag? På den tiden fick vi mycket konstiga infall... speciellt tillsammans med Mats Öberg på Musikshoppen, på Kocksgatan på Söder... Skulle säkert kunna fylla en hel bok...
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Wed Apr 26, 2006 10:21 am Post subject: |
|
|
Headmaster wrote: |
Det är i sin ordning, Micke...
Detta 'bakgrundsljud' finns även på vinylskivan och kassetten.
Det var väl kanske så att låten spelades i bakgrunden i rummet bredvid, gick in i telefonsamtalet, när vi gjorde upptagningen av den danska kvinnan som skrattar... Vad vet jag? På den tiden fick vi mycket konstiga infall... speciellt tillsammans med Mats Öberg på Musikshoppen, på Kocksgatan på Söder... Skulle säkert kunna fylla en hel bok...
(F)Headmaster |
Aha, där ser man . Jaa, det är ju en hel del coola och galna upptåg på framförallt "Fosterland" och "Krig & fred". Hade jag uppmärksammat det när jag hörde kassettutgåvan första gången hade jag nog trott att det var nåt med att innehållet på kassettens andra sida hördes. Tack för svaret i alla fall. Kul att få lite bakgrundshistoria.
Micke |
|
Back to top » |
|
|
|