FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Avd. för märkliga sammanträffanden rapporterar...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Avd. för märkliga sammanträffanden rapporterar...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo

Post Posted: Sat Apr 08, 2006 8:30 am    Post subject: Avd. för märkliga sammanträffanden rapporterar...
Reply with quote

Det är väl lika bra att erkänna direkt -- jag har fått ett återfall... Minst en gång om dan, ibland flera timmar... Men jag är inte beroende, jag kan sluta när som helst. Jag lovar!

Det gäller korsordslösning, alltså. En av de större lokaltidningarna här uppe har ett kryss varje dag, och i onsdags löd en av nycklarna "USA-bil", med en lösning som skulle vara 2+4 bokstäver lång. Jag ägnade inte detta särskilt mycket uppmärksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle använt en annan nyckel...

Idag dök det upp en annan nyckel som ett F-head skulle ändrat lite på -- "Fårösand", sju bokstäver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det är samma konstruktör till de båda kryssen! Ett ganska märkligt sammanträffande, eller hur...?

Medan jag ändå är inne på avdelningen bekännelser måste jag tyvärr konstatera att mitt stora opus "Måsarna lämnar Goldstone, och hela England tittar på" inte ens påbörjats...
Karin

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 3:44 pm    Post subject: Re: Avd. för märkliga sammanträffanden rapporterar...
Reply with quote

bosjo wrote:

i onsdags löd en av nycklarna "USA-bil", med en lösning som skulle vara 2+4 bokstäver lång. Jag ägnade inte detta särskilt mycket uppmärksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle använt en annan nyckel...

Idag dök det upp en annan nyckel som ett F-head skulle ändrat lite på -- "Fårösand", sju bokstäver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det är samma konstruktör till de båda kryssen! Ett ganska märkligt sammanträffande, eller hur...?

Bosjo!!!

Hjälp, jag fattar inte!!!

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ingvar

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 8:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej,
jag fattar inte heller.... nja kanske lite... som gammal korsordsräv blir ju USA-bil DeSoto, men skulle då Fårösand bli UllaHau ? Geografi är jag minst sagt usel på, men ligger inte Ulla Hau på Gotland ?

Alluderingen (tror det kallas så) på Måsarna lämnar Gotland... begrep jag iallafall inte.

Men det var inte det värsta, jag börjar tydligen se obehagliga syner, för längst ner så ser jag att :

"F-Index -- Anders F Rönnbloms texter raderade!" med ljusblå stil. Hur gjorde du det Bosse ?? När jag tittar igen så är texten helt korrekt;
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade! . Jag fattar ingenting!

Hälsn Ingvar

Headmaster

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 10:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Jodå... det här var, om inte helt glasklart, så ganska subtilt... Bosjo är en finsmakare, nämligen... Ja, Ulla Hau ligger på Gotland... Närmare bestämt på Fårö och består ju som bekant av en massa vacker sand...

...du ger och jag tar... du breder ut dig... ja, du vet ju vad jag vill ha...

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 6:41 am    Post subject:
Reply with quote

Vad ni är smarta grabbar... nu fattar jag oxå!!!
Så lätt det är när man förstår Wink

Kram Karin
 Back to top »
Arnie

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 7:22 am    Post subject:
Reply with quote

Jag har för mig att om man säger till en Fåröbo att han/hon bor på Gotland så protesterar de rejält...
Ulla Hau är för övrigt bara en av de spännande geografiska platser som beskrivs i F-skatten. (Även om de flesta platser är geografiskt obestämda men torde ligga nånstans mellan folkhemmet och framtiden).
Jag drar iväg mot Oskarshamn...
De finner sig tillrätta någonstans utanför Borås...
Du tog ditt pick o pack o sa jag reser hem till Nordingrå...
vi simmar ikapp med Djurgårdsfärjan...
Han far som en furie nerför Norrlandskusten...
Stora Kopparberg: mellanöl....
När ska vi organisera den första F-resan, genom vårt vackra land i en leasingbuss?
Eller kanske utomlands - som att navigera fel i grumliga kubanska vatten...
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 9:04 am    Post subject:
Reply with quote

Hoppsan, det var inte meningen att sätta myror i skallen på er... Jovisst var det de Soto och Ulla Hau som korsordskonstruktören ville man skulle skriva in. Mina kunskaper om amerikanska bilar och Fåröstränder är, ääähhh, begränsad, medan jag däremot kan rulla igång godtyckligt spår på "Måsarna" i skallen när som helst... OK, det kanske var ett sammanträffande, men dyker det upp några pepparmintpiller, pärlor eller bumeranger i nästa kryss vägrar jag att gå med på en ren slump...

Vad beträffar min oskrivna essä så syftar titeln på mitt favoritlag i den engelska ligafotbollen, Brighton & Hove Albion FC, som går under smeknamnet "The Seagulls". För cirka tio år blev klubben av med sin arena, Goldstone Ground, sedan styrelsen hanterat saken på ett sätt som måste betraktas som kriminellt, utom möjligen av rättssystemet. Klubben har fortfarande inte fått tillstånd att bygga en ny arena; det är om några dagar nio år sedan den sista bollen sparkades på Goldstone...

Slutligen, Anders F Rönnbloms texter raderade! är jag helt oskyldig till, jag lovar... Om det nu inte är en annan av mina oskrivna artiklar som "spökar", den om te-poltergeisten på Hustadtring i Bochum; det spöket har dock inte visat sig på, låt se nu, nitton år. Du drack händelsevis inte te medan du läste mitt inlägg...?
Hibbitt

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 4:23 pm    Post subject:
Reply with quote

Jasså Brighton. Ja jag bodde där nere några år kring -90 men enda gångerna jag var på Goldstone var när Wolverhampton hade bortamatch där. Vilket inte hindrar att jag med intresse och bävan inte kan låta bli att se hur illa Brighton ligger till i den där tabellen varje söndag... Ett litet hjärta klappar för dem oundvikligt. Crying or Very sad

Ulla Hau - javisst. En dl sand därifrån i vacker flaska ingår i receptet på var möblerad förortslägenhet.
Ingvar

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 7:11 pm    Post subject:
Reply with quote

OK Bosjo,

hur i hela fridens namn kunde du gissa att jag faktiskt drack just precis te ? Att dricka varandra te är ju ett gammalt slitet uttryck... förstår nu vad som menas.
Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstruktör efterfrågar "Är konjak" 7 bokstäver och börjar och slutar på G, är det inte helt otänkbart att hon/han är ett F-head.
Detta ger mig idén att någon klurig filur borde göra ett riktigt svårt F-korsord som man kunde lösa på semestern eller till jul.

Och tack Headmaster för den korta men kärnfulla geografilektionen. Jag tittade som hastigast i första bästa geografibok jag hade i bokhyllan, där kunde följande läsas i kapitlet SKANDINAVISKA HALFÖN , KUSTEN en bit in i texten i stycket om Östersjön: "I Ålands haf ligga Väddö och Gräsö utmed svenska kusten. Vattnet innanför Gräsö kallas Öregrundsgrepen. -- Vid Gottlands nordkust ligger Fårön och norr därom ute i Östersjön Gotska Sandön."
Bokens författare, prof. Ed. Erslev, nämner inget om Ulla Hau. Det kanske inte var känt för fastlänningar på den tiden.
Vad som däremot var välkänt var en annan för F-heads välkänd plats: "...Längre norrut vid Qvitos högslätt resa sig CHIMBORAZO till nära 20,000 fots höjd. Chimborazo har blifvit namnkunnigt, emedan man länge trodde, att det var det högsta berg på jorden."

Javisst Arnie, du har tusan så rätt. En F-resa ligger helt i tiden. Och färdkosten har ju redan avhandlats i en annan tråd.

Hälsn. Ingvar
Headmaster

Post Posted: Tue Apr 11, 2006 5:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Detta ger mig idén att någon klurig filur borde göra ett riktigt svårt F-korsord som man kunde lösa på semestern eller till jul.

Tanken har faktiskt slagit mig... Vi ska se vad vi kan få fram.

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Tue Apr 11, 2006 5:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstruktör efterfrågar "Är konjak" 7 bokstäver och börjar och slutar på G, är det inte helt otänkbart att hon/han är ett F-head.
.

Hälsn. Ingvar

Hurra, jag tror jag kan det! Började så smått tvivla på om jag var ett riktigt F-Head Wink GRÄSLIG, visst ska det vara det???
"Gräslig Konjak, men jag älskar dig ändå"

Kram Karin
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Avd. för märkliga sammanträffanden rapporterar...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003