View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bosjo

|
Posted: Sat Apr 08, 2006 8:30 am Post subject: Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar... |
|
|
Det �r v�l lika bra att erk�nna direkt -- jag har f�tt ett �terfall... Minst en g�ng om dan, ibland flera timmar... Men jag �r inte beroende, jag kan sluta n�r som helst. Jag lovar!
Det g�ller korsordsl�sning, allts�. En av de st�rre lokaltidningarna h�r uppe har ett kryss varje dag, och i onsdags l�d en av nycklarna "USA-bil", med en l�sning som skulle vara 2+4 bokst�ver l�ng. Jag �gnade inte detta s�rskilt mycket uppm�rksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle anv�nt en annan nyckel...
Idag d�k det upp en annan nyckel som ett F-head skulle �ndrat lite p� -- "F�r�sand", sju bokst�ver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det �r samma konstrukt�r till de b�da kryssen! Ett ganska m�rkligt sammantr�ffande, eller hur...?
Medan jag �nd� �r inne p� avdelningen bek�nnelser m�ste jag tyv�rr konstatera att mitt stora opus "M�sarna l�mnar Goldstone, och hela England tittar p�" inte ens p�b�rjats... _________________ F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Sun Apr 09, 2006 3:44 pm Post subject: Re: Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar... |
|
|
bosjo wrote: |
i onsdags l�d en av nycklarna "USA-bil", med en l�sning som skulle vara 2+4 bokst�ver l�ng. Jag �gnade inte detta s�rskilt mycket uppm�rksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle anv�nt en annan nyckel...
Idag d�k det upp en annan nyckel som ett F-head skulle �ndrat lite p� -- "F�r�sand", sju bokst�ver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det �r samma konstrukt�r till de b�da kryssen! Ett ganska m�rkligt sammantr�ffande, eller hur...?
|
Bosjo!!!
Hj�lp, jag fattar inte!!!
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
 |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urg�teborgare men bor i Bor�s
|
Posted: Sun Apr 09, 2006 8:22 pm Post subject: |
|
|
Hej,
jag fattar inte heller.... nja kanske lite... som gammal korsordsr�v blir ju USA-bil DeSoto, men skulle d� F�r�sand bli UllaHau ? Geografi �r jag minst sagt usel p�, men ligger inte Ulla Hau p� Gotland ?
Alluderingen (tror det kallas s�) p� M�sarna l�mnar Gotland... begrep jag iallafall inte.
Men det var inte det v�rsta, jag b�rjar tydligen se obehagliga syner, f�r l�ngst ner s� ser jag att :
"F-Index -- Anders F R�nnbloms texter raderade!" med ljusbl� stil. Hur gjorde du det Bosse ?? N�r jag tittar igen s� �r texten helt korrekt;
F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! . Jag fattar ingenting!
H�lsn Ingvar
_________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Sun Apr 09, 2006 10:03 pm Post subject: |
|
|
Jod�... det h�r var, om inte helt glasklart, s� ganska subtilt... Bosjo �r en finsmakare, n�mligen... Ja, Ulla Hau ligger p� Gotland... N�rmare best�mt p� F�r� och best�r ju som bekant av en massa vacker sand...
...du ger och jag tar... du breder ut dig... ja, du vet ju vad jag vill ha...
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Mon Apr 10, 2006 6:41 am Post subject: |
|
|
Vad ni �r smarta grabbar... nu fattar jag ox�!!!
S� l�tt det �r n�r man f�rst�r
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Mon Apr 10, 2006 7:22 am Post subject: |
|
|
Jag har f�r mig att om man s�ger till en F�r�bo att han/hon bor p� Gotland s� protesterar de rej�lt...
Ulla Hau �r f�r �vrigt bara en av de sp�nnande geografiska platser som beskrivs i F-skatten. (�ven om de flesta platser �r geografiskt obest�mda men torde ligga n�nstans mellan folkhemmet och framtiden).
Jag drar iv�g mot Oskarshamn...
De finner sig tillr�tta n�gonstans utanf�r Bor�s...
Du tog ditt pick o pack o sa jag reser hem till Nordingr�...
vi simmar ikapp med Djurg�rdsf�rjan...
Han far som en furie nerf�r Norrlandskusten...
Stora Kopparberg: mellan�l....
N�r ska vi organisera den f�rsta F-resan, genom v�rt vackra land i en leasingbuss?
Eller kanske utomlands - som att navigera fel i grumliga kubanska vatten... _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
bosjo

|
Posted: Mon Apr 10, 2006 9:04 am Post subject: |
|
|
Hoppsan, det var inte meningen att s�tta myror i skallen p� er... Jovisst var det de Soto och Ulla Hau som korsordskonstrukt�ren ville man skulle skriva in. Mina kunskaper om amerikanska bilar och F�r�str�nder �r, ���hhh, begr�nsad, medan jag d�remot kan rulla ig�ng godtyckligt sp�r p� "M�sarna" i skallen n�r som helst... OK, det kanske var ett sammantr�ffande, men dyker det upp n�gra pepparmintpiller, p�rlor eller bumeranger i n�sta kryss v�grar jag att g� med p� en ren slump...
Vad betr�ffar min oskrivna ess� s� syftar titeln p� mitt favoritlag i den engelska ligafotbollen, Brighton & Hove Albion FC, som g�r under smeknamnet "The Seagulls". F�r cirka tio �r blev klubben av med sin arena, Goldstone Ground, sedan styrelsen hanterat saken p� ett s�tt som m�ste betraktas som kriminellt, utom m�jligen av r�ttssystemet. Klubben har fortfarande inte f�tt tillst�nd att bygga en ny arena; det �r om n�gra dagar nio �r sedan den sista bollen sparkades p� Goldstone...
Slutligen, Anders F R�nnbloms texter raderade! �r jag helt oskyldig till, jag lovar... Om det nu inte �r en annan av mina oskrivna artiklar som "sp�kar", den om te-poltergeisten p� Hustadtring i Bochum; det sp�ket har dock inte visat sig p�, l�t se nu, nitton �r. Du drack h�ndelsevis inte te medan du l�ste mitt inl�gg...? _________________ F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Mon Apr 10, 2006 4:23 pm Post subject: |
|
|
Jass� Brighton. Ja jag bodde d�r nere n�gra �r kring -90 men enda g�ngerna jag var p� Goldstone var n�r Wolverhampton hade bortamatch d�r. Vilket inte hindrar att jag med intresse och b�van inte kan l�ta bli att se hur illa Brighton ligger till i den d�r tabellen varje s�ndag... Ett litet hj�rta klappar f�r dem oundvikligt.
Ulla Hau - javisst. En dl sand d�rifr�n i vacker flaska ing�r i receptet p� var m�blerad f�rortsl�genhet. _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urg�teborgare men bor i Bor�s
|
Posted: Mon Apr 10, 2006 7:11 pm Post subject: |
|
|
OK Bosjo,
hur i hela fridens namn kunde du gissa att jag faktiskt drack just precis te ? Att dricka varandra te �r ju ett gammalt slitet uttryck... f�rst�r nu vad som menas.
Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstrukt�r efterfr�gar "�r konjak" 7 bokst�ver och b�rjar och slutar p� G, �r det inte helt ot�nkbart att hon/han �r ett F-head.
Detta ger mig id�n att n�gon klurig filur borde g�ra ett riktigt sv�rt F-korsord som man kunde l�sa p� semestern eller till jul.
Och tack Headmaster f�r den korta men k�rnfulla geografilektionen. Jag tittade som hastigast i f�rsta b�sta geografibok jag hade i bokhyllan, d�r kunde f�ljande l�sas i kapitlet SKANDINAVISKA HALF�N , KUSTEN en bit in i texten i stycket om �stersj�n: "I �lands haf ligga V�dd� och Gr�s� utmed svenska kusten. Vattnet innanf�r Gr�s� kallas �regrundsgrepen. -- Vid Gottlands nordkust ligger F�r�n och norr d�rom ute i �stersj�n Gotska Sand�n."
Bokens f�rfattare, prof. Ed. Erslev, n�mner inget om Ulla Hau. Det kanske inte var k�nt f�r fastl�nningar p� den tiden.
Vad som d�remot var v�lk�nt var en annan f�r F-heads v�lk�nd plats: "...L�ngre norrut vid Qvitos h�gsl�tt resa sig CHIMBORAZO till n�ra 20,000 fots h�jd. Chimborazo har blifvit namnkunnigt, emedan man l�nge trodde, att det var det h�gsta berg p� jorden."
Javisst Arnie, du har tusan s� r�tt. En F-resa ligger helt i tiden. Och f�rdkosten har ju redan avhandlats i en annan tr�d.
H�lsn. Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Tue Apr 11, 2006 5:19 pm Post subject: |
|
|
Ingvar wrote: |
Detta ger mig id�n att n�gon klurig filur borde g�ra ett riktigt sv�rt F-korsord som man kunde l�sa p� semestern eller till jul.
|
Tanken har faktiskt slagit mig... Vi ska se vad vi kan f� fram.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Tue Apr 11, 2006 5:59 pm Post subject: |
|
|
Ingvar wrote: |
Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstrukt�r efterfr�gar "�r konjak" 7 bokst�ver och b�rjar och slutar p� G, �r det inte helt ot�nkbart att hon/han �r ett F-head.
.
H�lsn. Ingvar |
Hurra, jag tror jag kan det! B�rjade s� sm�tt tvivla p� om jag var ett riktigt F-Head GR�SLIG, visst ska det vara det???
"Gr�slig Konjak, men jag �lskar dig �nd�"
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
 |
|