FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo

Post Posted: Sat Apr 08, 2006 8:30 am    Post subject: Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar...
Reply with quote

Det �r v�l lika bra att erk�nna direkt -- jag har f�tt ett �terfall... Minst en g�ng om dan, ibland flera timmar... Men jag �r inte beroende, jag kan sluta n�r som helst. Jag lovar!

Det g�ller korsordsl�sning, allts�. En av de st�rre lokaltidningarna h�r uppe har ett kryss varje dag, och i onsdags l�d en av nycklarna "USA-bil", med en l�sning som skulle vara 2+4 bokst�ver l�ng. Jag �gnade inte detta s�rskilt mycket uppm�rksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle anv�nt en annan nyckel...

Idag d�k det upp en annan nyckel som ett F-head skulle �ndrat lite p� -- "F�r�sand", sju bokst�ver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det �r samma konstrukt�r till de b�da kryssen! Ett ganska m�rkligt sammantr�ffande, eller hur...?

Medan jag �nd� �r inne p� avdelningen bek�nnelser m�ste jag tyv�rr konstatera att mitt stora opus "M�sarna l�mnar Goldstone, och hela England tittar p�" inte ens p�b�rjats...
Karin

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 3:44 pm    Post subject: Re: Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar...
Reply with quote

bosjo wrote:

i onsdags l�d en av nycklarna "USA-bil", med en l�sning som skulle vara 2+4 bokst�ver l�ng. Jag �gnade inte detta s�rskilt mycket uppm�rksamhet, men noterade i mitt stilla sinne att en F-skalle nog skulle anv�nt en annan nyckel...

Idag d�k det upp en annan nyckel som ett F-head skulle �ndrat lite p� -- "F�r�sand", sju bokst�ver... En snabb titt i onsdagstidningen visar dessutom att det �r samma konstrukt�r till de b�da kryssen! Ett ganska m�rkligt sammantr�ffande, eller hur...?

Bosjo!!!

Hj�lp, jag fattar inte!!!

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ingvar

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 8:22 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej,
jag fattar inte heller.... nja kanske lite... som gammal korsordsr�v blir ju USA-bil DeSoto, men skulle d� F�r�sand bli UllaHau ? Geografi �r jag minst sagt usel p�, men ligger inte Ulla Hau p� Gotland ?

Alluderingen (tror det kallas s�) p� M�sarna l�mnar Gotland... begrep jag iallafall inte.

Men det var inte det v�rsta, jag b�rjar tydligen se obehagliga syner, f�r l�ngst ner s� ser jag att :

"F-Index -- Anders F R�nnbloms texter raderade!" med ljusbl� stil. Hur gjorde du det Bosse ?? N�r jag tittar igen s� �r texten helt korrekt;
F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! . Jag fattar ingenting!

H�lsn Ingvar

Headmaster

Post Posted: Sun Apr 09, 2006 10:03 pm    Post subject:
Reply with quote

Jod�... det h�r var, om inte helt glasklart, s� ganska subtilt... Bosjo �r en finsmakare, n�mligen... Ja, Ulla Hau ligger p� Gotland... N�rmare best�mt p� F�r� och best�r ju som bekant av en massa vacker sand...

...du ger och jag tar... du breder ut dig... ja, du vet ju vad jag vill ha...

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 6:41 am    Post subject:
Reply with quote

Vad ni �r smarta grabbar... nu fattar jag ox�!!!
S� l�tt det �r n�r man f�rst�r Wink

Kram Karin
 Back to top »
Arnie

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 7:22 am    Post subject:
Reply with quote

Jag har f�r mig att om man s�ger till en F�r�bo att han/hon bor p� Gotland s� protesterar de rej�lt...
Ulla Hau �r f�r �vrigt bara en av de sp�nnande geografiska platser som beskrivs i F-skatten. (�ven om de flesta platser �r geografiskt obest�mda men torde ligga n�nstans mellan folkhemmet och framtiden).
Jag drar iv�g mot Oskarshamn...
De finner sig tillr�tta n�gonstans utanf�r Bor�s...
Du tog ditt pick o pack o sa jag reser hem till Nordingr�...
vi simmar ikapp med Djurg�rdsf�rjan...
Han far som en furie nerf�r Norrlandskusten...
Stora Kopparberg: mellan�l....
N�r ska vi organisera den f�rsta F-resan, genom v�rt vackra land i en leasingbuss?
Eller kanske utomlands - som att navigera fel i grumliga kubanska vatten...
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 9:04 am    Post subject:
Reply with quote

Hoppsan, det var inte meningen att s�tta myror i skallen p� er... Jovisst var det de Soto och Ulla Hau som korsordskonstrukt�ren ville man skulle skriva in. Mina kunskaper om amerikanska bilar och F�r�str�nder �r, ���hhh, begr�nsad, medan jag d�remot kan rulla ig�ng godtyckligt sp�r p� "M�sarna" i skallen n�r som helst... OK, det kanske var ett sammantr�ffande, men dyker det upp n�gra pepparmintpiller, p�rlor eller bumeranger i n�sta kryss v�grar jag att g� med p� en ren slump...

Vad betr�ffar min oskrivna ess� s� syftar titeln p� mitt favoritlag i den engelska ligafotbollen, Brighton & Hove Albion FC, som g�r under smeknamnet "The Seagulls". F�r cirka tio �r blev klubben av med sin arena, Goldstone Ground, sedan styrelsen hanterat saken p� ett s�tt som m�ste betraktas som kriminellt, utom m�jligen av r�ttssystemet. Klubben har fortfarande inte f�tt tillst�nd att bygga en ny arena; det �r om n�gra dagar nio �r sedan den sista bollen sparkades p� Goldstone...

Slutligen, Anders F R�nnbloms texter raderade! �r jag helt oskyldig till, jag lovar... Om det nu inte �r en annan av mina oskrivna artiklar som "sp�kar", den om te-poltergeisten p� Hustadtring i Bochum; det sp�ket har dock inte visat sig p�, l�t se nu, nitton �r. Du drack h�ndelsevis inte te medan du l�ste mitt inl�gg...?
Hibbitt

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 4:23 pm    Post subject:
Reply with quote

Jass� Brighton. Ja jag bodde d�r nere n�gra �r kring -90 men enda g�ngerna jag var p� Goldstone var n�r Wolverhampton hade bortamatch d�r. Vilket inte hindrar att jag med intresse och b�van inte kan l�ta bli att se hur illa Brighton ligger till i den d�r tabellen varje s�ndag... Ett litet hj�rta klappar f�r dem oundvikligt. Crying or Very sad

Ulla Hau - javisst. En dl sand d�rifr�n i vacker flaska ing�r i receptet p� var m�blerad f�rortsl�genhet.
Ingvar

Post Posted: Mon Apr 10, 2006 7:11 pm    Post subject:
Reply with quote

OK Bosjo,

hur i hela fridens namn kunde du gissa att jag faktiskt drack just precis te ? Att dricka varandra te �r ju ett gammalt slitet uttryck... f�rst�r nu vad som menas.
Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstrukt�r efterfr�gar "�r konjak" 7 bokst�ver och b�rjar och slutar p� G, �r det inte helt ot�nkbart att hon/han �r ett F-head.
Detta ger mig id�n att n�gon klurig filur borde g�ra ett riktigt sv�rt F-korsord som man kunde l�sa p� semestern eller till jul.

Och tack Headmaster f�r den korta men k�rnfulla geografilektionen. Jag tittade som hastigast i f�rsta b�sta geografibok jag hade i bokhyllan, d�r kunde f�ljande l�sas i kapitlet SKANDINAVISKA HALF�N , KUSTEN en bit in i texten i stycket om �stersj�n: "I �lands haf ligga V�dd� och Gr�s� utmed svenska kusten. Vattnet innanf�r Gr�s� kallas �regrundsgrepen. -- Vid Gottlands nordkust ligger F�r�n och norr d�rom ute i �stersj�n Gotska Sand�n."
Bokens f�rfattare, prof. Ed. Erslev, n�mner inget om Ulla Hau. Det kanske inte var k�nt f�r fastl�nningar p� den tiden.
Vad som d�remot var v�lk�nt var en annan f�r F-heads v�lk�nd plats: "...L�ngre norrut vid Qvitos h�gsl�tt resa sig CHIMBORAZO till n�ra 20,000 fots h�jd. Chimborazo har blifvit namnkunnigt, emedan man l�nge trodde, att det var det h�gsta berg p� jorden."

Javisst Arnie, du har tusan s� r�tt. En F-resa ligger helt i tiden. Och f�rdkosten har ju redan avhandlats i en annan tr�d.

H�lsn. Ingvar
Headmaster

Post Posted: Tue Apr 11, 2006 5:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Detta ger mig id�n att n�gon klurig filur borde g�ra ett riktigt sv�rt F-korsord som man kunde l�sa p� semestern eller till jul.

Tanken har faktiskt slagit mig... Vi ska se vad vi kan f� fram.

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Tue Apr 11, 2006 5:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingvar wrote:

Dock, om det nu visar sig att din korsordskonstrukt�r efterfr�gar "�r konjak" 7 bokst�ver och b�rjar och slutar p� G, �r det inte helt ot�nkbart att hon/han �r ett F-head.
.

H�lsn. Ingvar

Hurra, jag tror jag kan det! B�rjade s� sm�tt tvivla p� om jag var ett riktigt F-Head Wink GR�SLIG, visst ska det vara det???
"Gr�slig Konjak, men jag �lskar dig �nd�"

Kram Karin
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Avd. f�r m�rkliga sammantr�ffanden rapporterar...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003