View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kålle
|
Posted: Wed Aug 28, 2013 11:56 am Post subject: Townes Van Zandt |
|
|
Jag brukar inte göra inlägg här, det mesta jag lyssnar på är helt andra typer av artister, jag är inget Dylan-fan t ex och det blir onödigt att skriva om Killing Joke, Magazine, Neurosis eller för all del Robyn. Men nu har jag hittat en fantastisk artist som jag är rätt säker på att de flesta av er F-vänner nog kommer gilla, om ni inte redan har koll på honom.
Townes Van Zandt beskrevs av Kris Kristofferson som "a song-writer's song-writer", Dylan var ett fan, och han klassas som en av de största låtskrivarna av "dom som vet". Jag snubblade över honom när jag kollade in ett annat bands influenser. Trots topplåtar och texter, och han såg rätt bra ut också, hade han inte mycket till karriär. Alkoholiserad dog han i förtid.
Jag lägger in två länkar som jag tycker är helt otroliga. Underbar röst och uttryck också.
http://www.youtube.com/watch?v=xTGKzWDakK8&list=RD02Vzl1O4nPJbI
http://www.youtube.com/watch?v=Z8XHFRsze1o&list=RD02xtR80bC1k3Y
_________________ _________________ JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”... |
|
Back to top » |
|
|
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.
|
Posted: Thu Aug 29, 2013 10:25 am Post subject: Re: Townes Van Zandt |
|
|
Kålle wrote: |
/.../ jag är inget Dylan-fan t ex och det blir onödigt att skriva om Killing Joke, Magazine, Neurosis eller för all del Robyn. /.../ |
Hehe Kålle det är super att fylla på med nya och på denna sidan kanske otippade namn.
Själv går jag på varenda operauppsättning jag kan och har skivsamlingar av gigantisk kaliber med Steely Dan, Frank Sinatra, Linda Ronstadt, deLillos, 10CC, Afrirampo, Al Bowlly, Serge Gainsbourg, Leo Ferré, Sonic Youth, Carole King, Sven-Bertil Taube, Martin Bagge, Genesis, Jethro Tull, Popsicle, Hawkwind, Rufus Wainwright, Ernst Rolf, Velvet Underground, Nina Simone och andra namn som kanske inte nämns nog ofta på ett typiskt AFR-forum.
(Ok Jethro gör ju det hej Arnbert )
Alla bra artister är bra att tipsa om.
Townes van Z är ett sånt där namn jag vet att jag typ missat - bra tips. _________________ ...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
|
bosjo
|
Posted: Mon Sep 02, 2013 11:06 am Post subject: Re: Townes Van Zandt |
|
|
Kålle wrote: |
Townes Van Zandt beskrevs av Kris Kristofferson som "a song-writer's song-writer", Dylan var ett fan, och han klassas som en av de största låtskrivarna av "dom som vet". Jag snubblade över honom när jag kollade in ett annat bands influenser. Trots topplåtar och texter, och han såg rätt bra ut också, hade han inte mycket till karriär. Alkoholiserad dog han i förtid. |
Jo, TVZ har jag viss koll på -- för snart 20 år sedan skrev jag, under en kurs i litteraturvetenskap, en uppsats om honom, som jag sedan la upp på nätet. (Sedan dess har det kommit mycket mer material, åtminstone en DVD och ett par böcker, så essän hade säkert sett annorlunda ut om jag skrivit den idag.) I den vevan transkriberade jag nästan alla hans låtar, så om du hittar en lite halvdassigt transkriberad text av TVZ någonstans på nätet så är det förmodligen jag som varit framme...
Om du gillar TVZ så finns det mängder av artister i samma genre att undersöka; några av mina favoriter är Steve Earle, Guy Clark, Blaze Foley, David Munyon, Butch Hancock, Bob Martin och två kanoner som jag gjort reklam för här på forumet tidigare, Paul K och David Olney. Alla dessa, utom Bob Martin som verkar vara en udda fågel, har någon anknytning till TVZ; Earle har ju t ex sagt att TVZ är världens bästa låtskrivare och att han kan ställa sig på Dylans soffbord i sina cowboystövlar och säga det, medan TVZ lär ha räknat upp David Olney bland sina favoritmusikanter (tillsammans med Mozart, Lightnin Hopkins och en tredje person som jag inte kommer ihåg för ögonblicket). Paul K berättade en gång en historia om hur TVZ vid något tillfälle fick ett glas ställt framför sig, och kommenterade detta med orden "Det finns två typer av människor -- de som funderar över om glaset är halvfullt, och de som undrar om det är vatten eller vodka..." TVZ:s äventyr med Blaze Foley har han själv berättat om på skivan "Documentary"; Blaze's Blues handlar naturligtvis om honom, och Guy Clark finns också omnämnd i en av hans sånger. _________________ F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
|
|
|