View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.
|
Posted: Wed Apr 05, 2006 10:21 am Post subject: LFDMZ - PRESS |
|
|
Ja idag fanns vår nya favoritlajv recenserad i DN. Positivt på det hela även om notisen mer handlar om Anders F och hans position i musikvärlden än själva skivan. Men kul - liveplattor är per automatik lågprioriterade på skivsidorna så varje notis är ett stort plus! _________________ ...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Wed Apr 05, 2006 10:54 am Post subject: Re: LFDMZ - PRESS |
|
|
Hibbitt wrote: |
Ja idag fanns vår nya favoritlajv recenserad i DN. Positivt på det hela även om notisen mer handlar om Anders F och hans position i musikvärlden än själva skivan. Men kul - liveplattor är per automatik lågprioriterade på skivsidorna så varje notis är ett stort plus! |
För dom intresserade...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1051&a=534652&previousRenderType=1
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Thu Apr 13, 2006 3:29 pm Post subject: |
|
|
Recension från Upsala Nya Tidning. Finns dock ej på nätet.
DIGER LÅTSKATT
* * *
Knappt har Anders F Rönnbloms digra 18-CDbox kallnat förrän han ger ut en dubbel-CD inspelad från ett scenframträdande i Örebro. Även denna har en känsla av Best of, då det är de mest kända låtarna som i första hand är med.
Dilemmat för mig när det gäller F är att jag tycker att texterna är superba, låtarna charmigt personliga, men hans sång lite påfrestande i längden. Det märks än tydligare när det är inspelat live. Det blir lite ytterligare manierat då.
Men visst bjuder albumet på en del fina insatser. Det finns ju en diger låtskatt att ta ifrån och bandet, med bland annat Uppsalas Peter R Ericson, är fint samspelta. –– Björn G Stenberg
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Fri Apr 14, 2006 1:09 pm Post subject: |
|
|
Hej,
jag måste bara ge min personliga åsikt när jag läser vad en professionell recencent i Uppsala anser om Live-CDn.
Quote: |
men hans sång lite påfrestande i längden. Det märks än tydligare när det är inspelat live. Det blir lite ytterligare manierat då.
|
Som helt vanlig dödlig och utan någon som helst skolning inom musik, så måste jag ändå undra hur man kan säga så där ? Det är just detta som är finessen med liveupptagningar, alltså "fånga ögonblicket" - om detta sedan må vara "ytterligare manierat" eller ej anser jag ligga i just själva naturen hos en liveupptagning. Här använder han ordet manier i dess negativa bemärkelse. Just de "Rönnblomska maniererna" är ju det som ger den extra dimensionen (utöver de helt enastående texterna och ovanliga melodislingorna), Ja - det som kan förvåna eller kännas hemvant.
Men om man tycker att sången är påfrestande i längden... varför skall man då tvinga sig till att lyssna? Det är ju precis som att provasmaka olika tillagnings-sätt för blodpudding med grundinställningen att blodpudding smakar inte gott. - Bättre låta bli!
Jag håller alltså inte med!
Jag spanar noga i Borås Tidning varje dag efter en recension, men hittills inget.
Skulle jag själv ha recenserat hade jag inte tigit om det bassolo i ett av spåren som (tyvärr alltför kort) bara det i sig gör det värt att köpa skivan. Jag tycker att Live-skivan är ett utmärkt exempel på att det faktiskt är virtuositeten och ögonblickskänslan som gör att denna skiva fortfarande om säg 15-20 år kommer ha ha sitt givna värde.
Hälsn. Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Wed Apr 19, 2006 11:30 pm Post subject: |
|
|
Nya Lidköpings-Tidningen har en helsida i tisdagsnumret.
“50 År Som RockPoet” (Hmmm...?)
Och med BRA recension av “Mixade Zonen”.
Tror inte man kommer åt den på nätet såvida man inte registrerar sig och betalar för att få titta... så här kommer recensiondelen. Skriven av PETER HALLBÄCK:
---------------------------------------
“Och nu den aktuella Live-dubbel-CD:n... En liveskiva som spelats in i Örebro under två mycket lyckade kvällar för Anders F Rönnblom och de tre andra i bandet, Peter R Ericson, Björn Aggemyr och Björn Rothstein. Alltså samma band som spelade i Vara konserthus i december 2004.
Det är inte bara inspelningskvällarna som var lyckade. Bandet är fantastiskt bra och visar det under hela föreställningen. Med ett gott tuffande komp som grund tar man ut svängarna rejält och bjuder på några helsköna riktigt långa versioner av låtar som Jazz, Komedia, Jesus Marx... samt Osårbar.
Men också, tro det eller ej, en ny version av min favoritlåt Det Är Inte Snön Som Faller, som är riktigt bra och mycket bättre än mollversionen på Gretsch-CD:n, och som egentligen avslutar gigget i Örebro om det nu inte varit för extra-extralåten Skördevisa där Tullamore Brothers hoppar in och förstärker med gitarrer, banjo och bouzouki, och Susanne Ericsson på fiol.
En ren njutning är att lyssna på gamla favoriter somMåsarna Lämnar Gotland, Jag Kysste Henne Våldsamt och Europa Brinner.
Titeln Live Från Den Mixade Zonen anspelar lite ironiskt på det område där friidrottare och journalister möts och kommer i kontakt med varandra, men ger här lyssnaren en bra chans att komma i kontakt med Anders F Rönnblom och hans band på ett sätt så nära en liveinspelning du kan komma – missa inte den chansen.”
--------------------------------------
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
|
Back to top » |
|
|
Karin
|
Posted: Tue Jun 06, 2006 5:45 pm Post subject: |
|
|
Man kan gå in och läsa recensionen och samtidigt skriva en kommentar till skivan på http://www.musiklandet.se/
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
|
|