View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Micke L
|
Posted: Sat Apr 01, 2006 11:53 am Post subject: Mastertaper |
|
|
När Anders var i Örebro inför liveinspelningen så berättade han att när man sammanställde F-boxen så fanns inte mastertaperna till "Din barndom skall aldrig dö"-plattan kvar utan man fick ta en välbevarad vinylplatta när man gjorde överföringen till CD. Igår så lyssnade jag av en tillfällighet i hörlurar på "Hjältar och skurkar"-CD:n i boxen. På en del ställen, framför allt i slutet av "Feel so blue and yellow", så hörs ett brus som påminner misstänkt mycket om ljudet från en mycket välbevarad vinyl-LP. Det är absolut inte så att det stör och när man lyssnar som vanligt så är det nog inget man hör om man inte skruvar upp ordentligt högt. Ändå kan jag inte låta bli att vara lite nyfiken på om så är fallet även med denna överföring till CD. Och vad har i så fall hänt med dessa taper?
Micke |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Apr 04, 2006 9:56 pm Post subject: |
|
|
Det stämmer, Micke.
Mastertaper till en av sidorna till 'Din Barndom...' hade förkommit, så vi fick föra över från en ospelad vinyl.
Även 'Hjältar & Skurkar'-taper var borta. Så det blev att låna ett ospelat vinyl-ex av Sveriges Radios Grammofonarkiv (stort tack till Stefan Wermelin).
Mastertaperna hittades dock i Norrköping efter det att F-BOXEN hade kommit ut. De fanns väl bevarade hos keyboardisten Frank Thomsons fru Jeanette. Frank T och jag producerade 'Hjältar & Skurkar' tillsammans 1986, och fick av flera olika anledningar taperna i vår ägo när skivbolaget Wave lades ner/gick i konkurs. Efter Frank T:s död i början av 90-talet tappade jag kontakt med Jeanette, men återsåg henne när vi spelade på Crescendo i Norrköping förra året.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
|