FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Setlista Eskilstuna 20 maj
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » Setlista Eskilstuna 20 maj
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L

Post Posted: Sat May 21, 2011 12:58 am    Post subject: Setlista Eskilstuna 20 maj
Reply with quote

Fredagen den 20 maj 2011
Josefs House Of Blues, Eskilstuna

1. Dimman ligger tät
2. Skratta tills tåget går
3. Ömhetsdesperado
4. Mamma hjälp mig
5. Jag kysste henne våldsamt
6. Tecken i tiden
7. Måsarna lämnar Gotland och hela Sverige tittar på
8. Visst älskar jag dig och dina arbetarbarn
9. Kokofån
10. Tolv tiggare
11. Osårbar

EXTRANUMMER:
12. Din barndom skall aldrig dö (Solo)
13. Ramlösa Kvarn (AFR, Aggemyr och Rothstein)
14. Komedia

4-6, 12, 13 och halva 14 spelades med den nya Sundberg-gitarren.

Längd: 83 min

BANDET:
Anders F Rönnblom
Peter R Ericson
Björn Aggemyr
Björn Rothstein
Martin "Frontman" Andersson

NOTERBART: 6 av kvällens låtar spelades även senaste gången i Eskilstuna på Old Eskil den 17 juli 1982.

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
peter

Post Posted: Sat May 21, 2011 4:13 pm    Post subject:
Reply with quote

Mysigt blues ställe,med två scener en mindre i baren och en större,Micke sa att postkontoret låg där förr,högt i tak, där Afrband startade sent kl 2300.Hög och bra volume,många bra låtar,VÄJDODA en fantastisk livelåt.Tecken i tiden,första gången jag hör den live, bra låt och kul med nya låtar.Jag gillar dom där fraseringarna i många av låtarna,förgyller verkligen.Visst hade Björn R nya trummor?
Och publiken var med på noterna hela tiden.
Tack för en fin kväll
//
Peter
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L

Post Posted: Sat May 21, 2011 7:48 pm    Post subject:
Reply with quote

Några reflektioner kring gårdagens konsert i Eskilstuna:

Det var alltså 29 år sedan Anders F besökte Eskilstuna sist. Då var det under vad skivbolagsmänniskor och journalister kanske skulle kalla hans "storhetsperiod". År 2011 står han alltså på Josefs House Of Blues scen. Josefs House Of Blues är ett väl rotat ställe i Eskilstunas musikliv. Man har funnits på ett antal platser i stan och som uppväxt i Eskilstuna minns jag det som ett murrigt, mörkt, enkelt rent av lite sunkigt ställe där man konsumerat en hel del öl, whisky och bra musik i sina dagar. Många är artisterna som stått på Josefs trånga scen. Storheter som Mats Ronander, Roffe Wikström. Albert Lee, Totta Näslund, Peps Persson m fl har levererat många intensiva bluestimmar alltmedan ölen har flödat. Nu har Josefs House Of Blues flyttat och inrymt sig i gamla posthuset där man å andra sidan har hämtat en och annan paketavi och betalat en och annan räkning i gamla tider. Och även om ägaren Josef Makdeshi fortfarande håller den musikaliska fanan högt så har stället i sig fått en rejäl uppdatering med en betydligt mer sobrare inredning som beyder två scener. En mindre i själva bardelen och en större i själva posthuslokalen. Och det är på den större scenen som Anders F gör sin första spelning i Eskilstuna på 29 år.

Trots den större lokalen så är den lyckligtvis riktigt välfylld av publik som hör och häpna verkar vänta på Anders F. Inte vanligt på ett ställe som detta i Eskilstuna en fredagskväll efter kl 23. Tro mig jag hade mina tvivel inför denna kväll. Jag vill inte påstå på något sätt att Anders är en medveten publikfriare men han har förmågan att läsa av publiken på ett makalöst sätt och öppnar perfekt med "Dimman ligger tät" och en tung "Skratta tills tåget går" som direkt får publiken på fall. Han ser glad ut och bandet verkar taggat även om Björn Aggemyr skämtade lite busigt innan spelningen om att man endast stod för pausmusiken eftersom förbandet Steve Long Band (ett rätt ordinärt coverbluesband) spelade både före och efter Anders på den mindre barscenen.

Sedan blir det en nära en och en halv timme lång resa bakåt i tiden av minnen för dom flesta i publiken. För med tanke på publikens mycket positiva reaktioner så levererade Anders och band mycket av det som dom flesta hade önskat även om F:et som alltid lite klurigt trycker in allför sällan spelade guldkorn som "Visst älskar jag dig och dina arbetarbarn" och "Kokofån" bland mer kända låtar som "Jag kysste henne våldsamt", "Komedia" och "Din barndom skall aldrig dö" (som det ropades på redan från början: Spela Bleckburken!!!! Smile ).

Bäst för egen del denna kväll var just nämnda "Dimman ligger tät", "Arbetarbarn", "Kokofån" samt "Måsarna lämnar Gotland", den nya "Tecken i tiden" och en makalös "Tolv tiggare" samt det härliga faktum att F:et på senare tid utvecklat en alldeles underbart jämfotahoppande när han blir riktigt exalterad i sitt framförande. Månne det kan ha något med giftermålet att göra? Very Happy Ett extra plus också för att Martin "Frontman" Andersson har tagit för sig lite extra plats i bandet nu med både munspelande, gitarrspel och flera körinsatser. Då känns han som en helt naturlig del i konstellationen än när han bara spelade munspel på en och annan låt och förövrigt mest spelade något rytminstrument.

Anders avslutade kvällen med att säga att "vi kommetr tillbaka". Låt det inte dröja 29 år igen bara.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Headmaster

Post Posted: Sun May 22, 2011 8:25 am    Post subject: Re: Setlista Eskilstuna 20 maj
Reply with quote

Micke L wrote:

4-6, 12, 13 och halva 14 spelades med den nya Sundberg-gitarren.
.

Och de andra låtarna spelades med den förtjusande gamla Fender Jazzmastern från 1963. Den äldsta gitarren i samlingen.

(F)Headmaster
Headmaster

Post Posted: Sun May 22, 2011 8:27 am    Post subject:
Reply with quote

Eskilstuna – Det blir nog ett återbesök redan i höst.

(F)Headmaster
Bobby K

Post Posted: Mon May 23, 2011 4:37 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag röstar för att Micke L skall åka på samtliga F-gig och rapportera. Alltid lika fint och detaljerat beskrivet!
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Headmaster

Post Posted: Mon May 23, 2011 7:27 pm    Post subject:
Reply with quote

MICKE, såg du om det fanns en recension i E-kuriren?

(F)Headmaster
Micke L

Post Posted: Mon May 23, 2011 9:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Oj... TACK Bobby. Det var verkligen jätteroligt att höra. Och ditt förslag har jag verkligen inget emot. Det gör jag gärna Wink .

Verkar inte finnas något på nätet i vare sig Eskilstuna-Kuriren eller Folket. Har inte kollat i papperstidningarna än. Kan göra det på biblioteket imorgon. Det gick ju omkring en kille och fotade som hade en ganska avancerad kamera. Vet inte om han var från någon av tidningarna.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Tue May 24, 2011 6:35 pm    Post subject:
Reply with quote

Recension i pappersupplagan av Eskilstuna-Kuriren, måndagen den 23 maj:

Rikedomar ur den Rönnblomska fataburen

Kanske var det någon som tumlade hem i fredagsnatten och grunnade på varför Anders F Rönnblom inte spelade "Det är inte snön som faller". Ur ett nyktert perspektiv så är det dels inte riktigt säsong för just den sången just nu, dels framfördes i stort sett alla andra guldkorn ur den Rönnblomska fataburen i en rask och välljudande följd.

Anders och bandet var på väldigt generöst humör i fredags. Det är möjligt att det var fråga om ren kompensation för att de i denna konstellation aldrig framträtt i Eskilstuna, eller också var de bara sådär ivägburet inspirerade som de brukar vara. I rask följd fick vi höra en provkarta från fyrtio års produktion. Tidiga saker som "Din barndom skall aldrig dö" och "Måsarna lämnar Gotland" blandades med "Visst älskar jag dig och dina arbetarbarn", "Skratta tills tåget går", "Kokofån" och en "Jag kysste henne våldsamt", som försetts med ett lätt drag av reggae. En underbar version av "Osårbar" hördes som slutpunkt innan Anders ensam återkom med ett par sånger - däribland den gamla goda "Ramlösa Kvarn" och så fyllde hela bandet på i den magnifika slutpunkten "Komedia".

Peter R Ericson på sällsynt spelhumör, unge Martin Andersson körade så bedårande vackert, Björn Rothstein en klippa bakom trummorna, Björn Aggemyr med sladdlös bas ofta ute på promenad i konsertlokalen och en glad och yster Anders F själv i färd med ett par prövande danssteg här och var - ett samspelt gäng som kan varandra innan och utan.

Torsten Braf

Ingenting i den andra lokaltidningen, Folket, tyvärr.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Frontman

Post Posted: Tue May 24, 2011 8:11 pm    Post subject:
Reply with quote

Bobby K wrote:
Jag röstar för att Micke L skall åka på samtliga F-gig och rapportera. Alltid lika fint och detaljerat beskrivet!

Jag med! Mickes rapporter håller HÖG klass!!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
andersf.com Forum Index » Live! » Setlista Eskilstuna 20 maj
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson