View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Micke L
|
Posted: Tue Sep 28, 2010 9:55 pm Post subject: Skivbolag |
|
|
Sitter här och försöker smälta fredagens konsert. Och det går inte så bra. Så då är det ju alldeles utmärkt att plöja den snygga nyutgåvan av "Barndoms"-plattan och "F-Boxen" m m. Och då dyker det ibland upp lite frågor som jag passar på att ställa så kan ju Headmaster svara när han har tid, lust och ork. AFR har ju från början legat utspridd över en del olika skivetiketter men vad jag framförallt undrar över är varför det inte blev någon mer platta på Decca/EMI efter debuten trots att den fick relativt bra kritik? Detsamma när det gäller Polygram-åren. Det antyds här http://www.andersf.com/indexpages/FSiteOpenArchives.html
att ännu en platta för Polygram eventuellt var aktuell. Varför blev det inte så? Hade dom speciella önskemål om hur den skulle låta? Ville dom spinna vidare på framgångarna från 80-83?
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Wed Sep 29, 2010 4:14 pm Post subject: Re: Skivbolag |
|
|
Micke L wrote: |
AFR har ju från början legat utspridd över en del olika skivetiketter men vad jag framförallt undrar över är varför det inte blev någon mer platta på Decca/EMI efter debuten trots att den fick relativt bra kritik? Detsamma när det gäller Polygram-åren. Det antyds här http://www.andersf.com/indexpages/FSiteOpenArchives.html
att ännu en platta för Polygram eventuellt var aktuell. Varför blev det inte så? Hade dom speciella önskemål om hur den skulle låta? Ville dom spinna vidare på framgångarna från 80-83?
Micke |
Att det inte blev någon mer platta på DECCA efter "Din Barndom..." berodde på att dom hade fått en ny inspelningschef, och han var inte alls intresserad av någon uppföljare!
Att det inte blev några mer plattor på Polygram berodde på att jag sa upp kontraktet och tog en paus från skivutgivning några år. Någon ny platta var aldrig aktuell, det fanns dock (som alltid) en mängd låtar klara...
Många av dessa ligger och väntar på release i och med RETROSPECTIVE-boxen framöver...
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Wed Sep 29, 2010 4:30 pm Post subject: Re: Skivbolag |
|
|
Headmaster wrote: |
Att det inte blev några mer plattor på Polygram berodde på att jag sa upp kontraktet och tog en paus från skivutgivning några år. Någon ny platta var aldrig aktuell, det fanns dock (som alltid) en mängd låtar klara...
Många av dessa ligger och väntar på release i och med RETROSPECTIVE-boxen framöver...
(F)Headmaster |
Måste ju säga att det var ett beundransvärt och modigt initiativ med tanke på dom framgångar som hade nåtts dom här åren 80-83 även om du iofs hade Studio Matchbox att tänka på också. Men det hade varit nog varit en drömsituation för många artister att smida medans järnet var varmt och ha ett bolag som Polygram som backade upp dom. Fast vi är nog många F-Heads som beundrar just detta att du gått din egen väg och gjort det som känts rätt .
Jag har ett litet brev från dig från sommaren 1985 där du skriver att du har två LP-skivor klara i demoform men att du nog väntar till våren 86 med att börja arbeta med dom på allvar. Är detta "Garagesekvenser" och "Ogripbara banaliteter" som åsyftas? Retrospective-boxen ser vi MYCKET fram emot .
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
|
|