View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Arnie
|
Posted: Thu May 27, 2010 1:45 pm Post subject: Artikel i UNT + etikettering av artister |
|
|
Hej F-vänner! Long time no hear men nu är jag igång igen!
Inför F-giget på Katalin har Upsala Nya publicerat en i mitt tycke bra artikel på en helsida i kulturdelen. Se http://www.unt.se/kultur/kultartist-pa-katalin-963371.aspx.
Bland annat diskuterar Anders och intervjuaren i artikeln etikettering av AFR:s musik, det blir lätt fel med sådan etikettering av mångfacetterade artister. "60-årig gammal proggare som nuförtiden lirar vispop" - hur fel kan det inte bli.
Har ni F-heads fler såna exempel? Både vad gäller F och andra. Jag kan bidra med en historia från Torssons gig i Enköping 26 mars i år. Arrangören hade då etiketterat deras musik som "80-talsprog". Frontmannen Bo Åkerström tog upp detta från scen och menade dels att det inte går att sätta etikett på Torssons musik (det gör det ju inte) och dels att "Torsson är mycket, men 80-talsprog är vi inte". Ordet Prog då uttalat med långt o.
Fler exempel? Tråden är igång! _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
|
Back to top » |
|
|
Parfymerad Kyckling
|
Posted: Sat Jul 10, 2010 1:52 am Post subject: Ett problem, utan tvivel... |
|
|
En vän till mig definierade Torssons musik som " den felande länken mellan Ian Dury och Slas". Det är betydligt sannare än "80-talsprog".
Nej, mångfacetterade artister har det inte lätt. Hur många gånger blev inte Frank Zappa och Mothers "hippiemusik"? För att nu inte tala om den arme Captain Beefheart... _________________ Yeah, right, exactly...du vet vad jag menar... |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Mon Jul 19, 2010 3:25 pm Post subject: |
|
|
Underbar metafor för Torssons musik, tack för den! Hoppas du eller din vän inte har nått emot att jag lånar den för att introducera Torssons spelning här i Vendel 14 augusti (se även tråd i detta forum om F-spelning på samma plats 13 augusti). _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
|