Arnie
|
Posted: Mon Mar 23, 2009 11:08 pm Post subject: Marrakech, Sammetssackarin och Tarschan Boulevard |
|
|
Salaam aleykum alla F-heads. Nu måste jag berätta en lite kul grej. Har varit på resa i Marocko i tolv dagar. Jag brukar när jag är ledig alltid ha låtar i huvudet, det brukar bli 5-10 olika låtar per dag, ibland återkommande. Det har på denna resa varit Beatles, Reeperbahn (Marrakech förstås), Moody Blues, Clash (Rock the Casbah såklart), Abba, Fleetwood Mac, Rost, Stefan Demert, Euskefeurat, Queen, Bowie, Monty Python etc etc. Bara två gånger dök det upp F-låtar vilket förvånade mig mycket. Det var Sammetssackarin en morgon när vi skulle upp mot bergen och - mest signifikant - Tarschan Boulevard var den låt som dök upp allra sist precis när jag närmade mig Arlanda! det är som om AFR har med min hemkänsla att göra. I min vardag m å s t e jag ha Anders F-musik med mig, men tydligen inte på semestern. Och visst är det i vardagsslitet och i vårt slitna folkhem som AFR fungerar allra bäst som vägvisare och drömguide.
Lite motsägande är det dock, när Ug 1 var ny hade jag med den till Mallorca och spelade den oavbrutet på alla bilfärder. Men det var mer ett beroende av själva skivan just då.
Jag får återkomma med en ny analys efter nästa resa...
Sammetssackarin? Kanske är det raderna med "en touche av jasmin" som kom fram i association med det marockanska teet eller nått...
Är det nån mer som har låtar i huvudet på detta sätt? undrar jag.
Maa as-salaama!
Arnie _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|