View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Headmaster

|
Posted: Wed Jul 02, 2008 8:17 am Post subject: SMITH och YOUNG |
|
|
Ja, d� var sommaren r�ddad.
Biljetter ink�pta till:
� PATTI SMITH, Sthlms Jazzfestival 18 juli
� NEIL YOUNG, Way Out West, Gbg, 9 aug
Ses vi d�r, n�gon?
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
Trubbis The One
|
Posted: Wed Jul 02, 2008 6:55 pm Post subject: |
|
|
Vet inte n�r jag m�nstrar av men Patti Smith l�ter riktigt lockande.
Jag �terkommer. _________________ F-Head sen 75 |
|
Back to top » |
|
 |
Christer
|
Posted: Sat Jul 05, 2008 11:30 pm Post subject: |
|
|
Skulle vara kanon att f� se mr Young, skall g�ra allt som st�r i min makt f�r att �vertala min k�ra att tyck som jag.... Lyckas jag s� h�r jag av mig....;-] |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Thu Jul 10, 2008 9:38 am Post subject: |
|
|
|
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Thu Jul 10, 2008 3:44 pm Post subject: Re: SMITH och YOUNG |
|
|
Headmaster wrote: |
Ja, d� var sommaren r�ddad.
Biljetter ink�pta till:
� PATTI SMITH, Sthlms Jazzfestival 18 juli
� NEIL YOUNG, Way Out West, Gbg, 9 aug
Ses vi d�r, n�gon?
(F)Headmaster |
Tyv�rr inte. Passade inte enligt kombinationen tid och pengar... Blir s�kert riktigt se&h�rv�rt b�da tv�.
Har haft n�jet att se Neil Young fem g�nger i olika sammanhang:
1982 i Scandinavium i G�teborg. Med TransBand. Vocodersyntk�ret. Sp�nnande att se honom ffg men inte hans b�sta turn� f�rst�s. Inte ointressant heller dock.
1989 i London. Akustiskt p� Hammersmith Odeon. Trevligt och intimt.
1993 i Stockholm p� Sj�historiska med Booker T. Riktigt bra. Den d�r g�ngen n�r det b�rjade brinna i h�gtalaren p� extranumret och Neil spelade av ALLA str�ngarna.
1996 i Stockholm p� Sj�historiska. Hoppade �ver Pearl Jam-turn�n �ret innan. Nu var det Crazy Horse ffg f�r mig. Mycket bra f�rst�s.
2001 i Stockholm i Globen. Med h�sten igen. Bra men tr�ttare �n -96. M�nga l�tar var temposega p� n�got s�tt. Roligaste var inf�r extranumrena n�r - efter ett s�nt d�r bautafeedbackslut - Talbot g�r tillbaka och ger sin bas en extraspark f�r att f� fart p� ov�sendet.
N�n som var p� Cirkus h�rom �ret n�r det kostade miljoner pengar? Promenerade f�rbi i hopp om en tokbillig svartab�rsbiljett eller n�t... H�rde honom genom v�ggen...  _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
Gudrun
|
Posted: Thu Jul 10, 2008 5:30 pm Post subject: |
|
|
Jag var d�r p� Cirkus. N�r jag h�mtade ut biljetterna hos ATG-ombudet p� "F�ltan" reagerade kassabitr�det p� att det endast var tv� biljetter jag h�mtat ut f�r sammanlagt 2 400 riksdaler. Det var f�rsta - och antagligen enda - g�ngen jag k�pt s� dyra biljetter. Men det var det v�rt. Att f� g� p� en Neil Youngkonsert i det lilla formatet. Jag satt p� andra raden. Greendale �r ju inte hans starkaste platta, men det �r �nd� givande att f� se och h�ra en artist framf�ra musik och text som han vill. Som han t�nkt att det ska vara (varning: se ej Neils film "Greendale". En riktig kalkon! Pekoral? Eller bara sjuk humor? Inget f�r mig iaf) En bra bit fr�n alla �nskningar om "Rockin' in the free world" mfl ..det hanns med lite av "hitsen" ocks� p� slutet vill jag minnas. Det var 2004. Innan dess var det Globen 2001 med "h�sten" liksom 1996 p� Sj�historiska. �ven 1995 s�g jag Neil p� Sj�historiska d� med Pearl Jam som kompband. De som var f�rband 1993 d� Neil kompades av Booker T...1993 var nog den allra b�sta konserten hittills. Och det var min f�rsta eftersom jag inte s�g honom 1982 (vilket mig veterligt var hans f�rsta i Sverige) - d�remot �ger jag ett fint fotografi signerat Lars Thorndal fr�n den konserten. Nu hoppas jag att �rets spelning blir n�got att minnas l�nge! |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
|
Posted: Fri Jul 11, 2008 8:58 am Post subject: |
|
|
Wow du var p� Cirkus, Gudrun. Flott!
Mer Neiltj�t h�r. Citerar Kristian p� deLillos-forumet. Han var och s�g Neil p� A-day-in-the-life-spelningen!
Och nu Time Fades Away!
WOW!
P� tal om... Det �r v�l det jag har saknat med Neil alla dessa �r och turn�er: Stray Gators-soundet.
Han har de senaste 30 �ren - f�rutom n�gra mer obskyra legs med bluesbl�s och spinksynt - antingen k�rt karikatyrneilyoung med stora gester och skr�piga gitarrsolon eller stillsamt unplugged. J�ttebra b�da l�gena yes men �nd�. Men det rustika men svajiga countryfolksoundet som han hade mellan 72-77 i olika konstellationer har han liksom aldrig �terkommit till. En turn� med Drummond, Lala, Keith, David Crosbys rytmgitarr, n�n fiddle etc och stora skattkistan t�ms f�r ticnets skull...
Posted: 10 July 2008 at 10:47 | IP Logged
--------------------------------------------------------------------------------
Neil Young kommer til Norge 11 august som antagelig noen har f�tt med seg. Og noen skal vel antagelig og dit. For �yeblikket ingen konsert registrert den dagen som involverer Lars Lillo-Stenberg s� kanskje han skal dit..
De av dere som skal dit har noe � se frem til. Jeg var i Irland for 13 dager siden og s� han spille en fantastisk bra konsert der i Malahide. No Hidden Path varte i i intet mindre enn 27 minutter p� den konserten, det sier en del.
I tillegg spilte han i g�r i Tyskland l�ten time fades away. Den var det over 35 �r siden sist han hadde spilt live.
S� selv om Oslo Spektrum ikke er noe veldig bra konsertsted s� blir det garantert en stor kveld. _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
Trubbis The One
|
Posted: Sat Jul 12, 2008 5:16 pm Post subject: |
|
|
Trubbis The One wrote: |
Vet inte n�r jag m�nstrar av men Patti Smith l�ter riktigt lockande.
Jag �terkommer. |
Ingen Patti Smith f�r mej, jag �ker ner till gryt, The Charge, Linda Str�m, Caj Karlsson, Aleco och Oskar Franzen. �r dock s�ker p� att det kommer flera till Stockholmsfestivalen, s� dom klarar sej s�kert utan mej.
Trubbis _________________ F-Head sen 75 |
|
Back to top » |
|
 |
Kidnero

Joined: 14 Dec 2006 Posts: 80 Location: K�ping (J�nk�ping i hj�rtat)
|
Posted: Mon Jul 14, 2008 11:02 pm Post subject: |
|
|
Jag s�g Patti Smith p� Sparta, Lund n�n g�ng -77, -78. Hon har spottat p� mig!
Hon spottade ut �ver publiken, just d�r jag stod, n�r hon kom i extas under spelningen. En mycket bra konsert.
Sen har jag sett Neil live en g�ng, p� Scandinavium 1982, tillsammans med Hibbitt tydligtvis. Jag hade bootleggen fr�n konserten, jag brukade s�ga att jag hade sjungit in en skiva tillsammans med Neil Young! Det var ju delvis sant. Jag gillade �ven hans Trans-period och Nils Lofgren �r ju alltid Nils Lofgren.
Jag skall tyv�rr inte se n�gon av konserterna. Det som �r n�rmast inplanerat �r Kompledigt p� �gir i K�ping den 15-16/8. Visfestival som ordnas av Johan Johansson. En av artisterna �r AFR.
TV Smith
Staffan Hellstrand
Anders F R�nnblom
Lasse Tennander
Finn Zetterholm
Kajas Grytt
Johan Johansson
Dan Viktor
Kjell H�glund
Lars Demian
Caj Karlsson
Per Persson
Peter Barlach
Frasse Haraldsen
Nina Ramsby
Christina Kjellsson
Sanna Carlstedt _________________ Fiffig f�r en sp�nn, klyftig f�r en hundring... |
|
Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Tue Jul 15, 2008 7:49 am Post subject: |
|
|
F�rsta g�ngen jag s�g Neil var p� Konserthuset 1970, d� med Crosby Stills Nash & Young. MAGIC!
Andra g�ngen p� Scandinavien 1982 med Nils Lofgren.
Tredje g�ngen dagen efter p� Hovet i Stockholm.
P� dessa tv� konserter medverkade �ven gamle Buffalo Springfield-bassisten Bruce Palmer.
Fj�rde g�ngen p� Sj�historiska 1993 med Booker T, Duck Dunn, Steve Cropper och Jim Keltner p� trummor.
Har tyv�rr missat konserter med Crazy Horse...!!
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
krikkola
|
Posted: Sat Jul 19, 2008 8:58 pm Post subject: |
|
|
Ajaj, jag hoppade �ver Patti Smith denna g�ng, d� jag har sett henne s� m�nga g�nger, men nu n�r jag missat det hela s� k�nns det som ett d�ligt beslut... N�ja, f�r v�l f�rs�ka masa mig ner p� Neil Young senare i sommar. |
|
Back to top » |
|
 |
Candyman

|
Posted: Thu Jul 24, 2008 8:10 am Post subject: |
|
|
Den h�r l�nken h�r v�l hemma i den h�r tr�den antar jag; http://www.csny-dejavu.com/
Har tydligen premi�r i USA i morgon. _________________ "Hand me my old guitar
Pass the whiskey round" |
|
Back to top » |
|
 |
|