View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Headmaster
|
Posted: Wed Jul 02, 2008 8:17 am Post subject: SMITH och YOUNG |
|
|
Ja, då var sommaren räddad.
Biljetter inköpta till:
• PATTI SMITH, Sthlms Jazzfestival 18 juli
• NEIL YOUNG, Way Out West, Gbg, 9 aug
Ses vi där, någon?
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Trubbis The One
|
Posted: Wed Jul 02, 2008 6:55 pm Post subject: |
|
|
Vet inte när jag mönstrar av men Patti Smith låter riktigt lockande.
Jag återkommer. _________________ F-Head sen 75 |
|
Back to top » |
|
|
Christer
|
Posted: Sat Jul 05, 2008 11:30 pm Post subject: |
|
|
Skulle vara kanon att få se mr Young, skall göra allt som står i min makt för att övertala min kära att tyck som jag.... Lyckas jag så hör jag av mig....;-] |
|
Back to top » |
|
|
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.
|
|
Back to top » |
|
|
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.
|
Posted: Thu Jul 10, 2008 3:44 pm Post subject: Re: SMITH och YOUNG |
|
|
Headmaster wrote: |
Ja, då var sommaren räddad.
Biljetter inköpta till:
• PATTI SMITH, Sthlms Jazzfestival 18 juli
• NEIL YOUNG, Way Out West, Gbg, 9 aug
Ses vi där, någon?
(F)Headmaster |
Tyvärr inte. Passade inte enligt kombinationen tid och pengar... Blir säkert riktigt se&hörvärt båda två.
Har haft nöjet att se Neil Young fem gånger i olika sammanhang:
1982 i Scandinavium i Göteborg. Med TransBand. Vocodersyntköret. Spännande att se honom ffg men inte hans bästa turné förstås. Inte ointressant heller dock.
1989 i London. Akustiskt på Hammersmith Odeon. Trevligt och intimt.
1993 i Stockholm på Sjöhistoriska med Booker T. Riktigt bra. Den där gången när det började brinna i högtalaren på extranumret och Neil spelade av ALLA strängarna.
1996 i Stockholm på Sjöhistoriska. Hoppade över Pearl Jam-turnén året innan. Nu var det Crazy Horse ffg för mig. Mycket bra förstås.
2001 i Stockholm i Globen. Med hästen igen. Bra men tröttare än -96. Många låtar var temposega på något sätt. Roligaste var inför extranumrena när - efter ett sånt där bautafeedbackslut - Talbot går tillbaka och ger sin bas en extraspark för att få fart på oväsendet.
Nån som var på Cirkus härom året när det kostade miljoner pengar? Promenerade förbi i hopp om en tokbillig svartabörsbiljett eller nåt... Hörde honom genom väggen... _________________ ...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
|
Gudrun
|
Posted: Thu Jul 10, 2008 5:30 pm Post subject: |
|
|
Jag var där på Cirkus. När jag hämtade ut biljetterna hos ATG-ombudet på "Fältan" reagerade kassabiträdet på att det endast var två biljetter jag hämtat ut för sammanlagt 2 400 riksdaler. Det var första - och antagligen enda - gången jag köpt så dyra biljetter. Men det var det värt. Att få gå på en Neil Youngkonsert i det lilla formatet. Jag satt på andra raden. Greendale är ju inte hans starkaste platta, men det är ändå givande att få se och höra en artist framföra musik och text som han vill. Som han tänkt att det ska vara (varning: se ej Neils film "Greendale". En riktig kalkon! Pekoral? Eller bara sjuk humor? Inget för mig iaf) En bra bit från alla önskningar om "Rockin' in the free world" mfl ..det hanns med lite av "hitsen" också på slutet vill jag minnas. Det var 2004. Innan dess var det Globen 2001 med "hästen" liksom 1996 på Sjöhistoriska. Även 1995 såg jag Neil på Sjöhistoriska då med Pearl Jam som kompband. De som var förband 1993 då Neil kompades av Booker T...1993 var nog den allra bästa konserten hittills. Och det var min första eftersom jag inte såg honom 1982 (vilket mig veterligt var hans första i Sverige) - däremot äger jag ett fint fotografi signerat Lars Thorndal från den konserten. Nu hoppas jag att årets spelning blir något att minnas länge! |
|
Back to top » |
|
|
Hibbitt
|
Posted: Fri Jul 11, 2008 8:58 am Post subject: |
|
|
Wow du var på Cirkus, Gudrun. Flott!
Mer Neiltjôt här. Citerar Kristian på deLillos-forumet. Han var och såg Neil på A-day-in-the-life-spelningen!
Och nu Time Fades Away!
WOW!
På tal om... Det är väl det jag har saknat med Neil alla dessa år och turnéer: Stray Gators-soundet.
Han har de senaste 30 åren - förutom några mer obskyra legs med bluesblås och spinksynt - antingen kört karikatyrneilyoung med stora gester och skräpiga gitarrsolon eller stillsamt unplugged. Jättebra båda lägena yes men ändå. Men det rustika men svajiga countryfolksoundet som han hade mellan 72-77 i olika konstellationer har han liksom aldrig återkommit till. En turné med Drummond, Lala, Keith, David Crosbys rytmgitarr, nån fiddle etc och stora skattkistan töms för ticnets skull...
Posted: 10 July 2008 at 10:47 | IP Logged
--------------------------------------------------------------------------------
Neil Young kommer til Norge 11 august som antagelig noen har fått med seg. Og noen skal vel antagelig og dit. For øyeblikket ingen konsert registrert den dagen som involverer Lars Lillo-Stenberg så kanskje han skal dit..
De av dere som skal dit har noe å se frem til. Jeg var i Irland for 13 dager siden og så han spille en fantastisk bra konsert der i Malahide. No Hidden Path varte i i intet mindre enn 27 minutter på den konserten, det sier en del.
I tillegg spilte han i går i Tyskland låten time fades away. Den var det over 35 år siden sist han hadde spilt live.
Så selv om Oslo Spektrum ikke er noe veldig bra konsertsted så blir det garantert en stor kveld. _________________ ...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
|
Trubbis The One
|
Posted: Sat Jul 12, 2008 5:16 pm Post subject: |
|
|
Trubbis The One wrote: |
Vet inte när jag mönstrar av men Patti Smith låter riktigt lockande.
Jag återkommer. |
Ingen Patti Smith för mej, jag åker ner till gryt, The Charge, Linda Ström, Caj Karlsson, Aleco och Oskar Franzen. Är dock säker på att det kommer flera till Stockholmsfestivalen, så dom klarar sej säkert utan mej.
Trubbis _________________ F-Head sen 75 |
|
Back to top » |
|
|
Kidnero
Joined: 14 Dec 2006 Posts: 80 Location: Köping (Jönköping i hjärtat)
|
Posted: Mon Jul 14, 2008 11:02 pm Post subject: |
|
|
Jag såg Patti Smith på Sparta, Lund nån gång -77, -78. Hon har spottat på mig!
Hon spottade ut över publiken, just där jag stod, när hon kom i extas under spelningen. En mycket bra konsert.
Sen har jag sett Neil live en gång, på Scandinavium 1982, tillsammans med Hibbitt tydligtvis. Jag hade bootleggen från konserten, jag brukade säga att jag hade sjungit in en skiva tillsammans med Neil Young! Det var ju delvis sant. Jag gillade även hans Trans-period och Nils Lofgren är ju alltid Nils Lofgren.
Jag skall tyvärr inte se någon av konserterna. Det som är närmast inplanerat är Kompledigt på Ögir i Köping den 15-16/8. Visfestival som ordnas av Johan Johansson. En av artisterna är AFR.
TV Smith
Staffan Hellstrand
Anders F Rönnblom
Lasse Tennander
Finn Zetterholm
Kajas Grytt
Johan Johansson
Dan Viktor
Kjell Höglund
Lars Demian
Caj Karlsson
Per Persson
Peter Barlach
Frasse Haraldsen
Nina Ramsby
Christina Kjellsson
Sanna Carlstedt _________________ Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring... |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Jul 15, 2008 7:49 am Post subject: |
|
|
Första gången jag såg Neil var på Konserthuset 1970, då med Crosby Stills Nash & Young. MAGIC!
Andra gången på Scandinavien 1982 med Nils Lofgren.
Tredje gången dagen efter på Hovet i Stockholm.
På dessa två konserter medverkade även gamle Buffalo Springfield-bassisten Bruce Palmer.
Fjärde gången på Sjöhistoriska 1993 med Booker T, Duck Dunn, Steve Cropper och Jim Keltner på trummor.
Har tyvärr missat konserter med Crazy Horse...!!
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
krikkola
|
Posted: Sat Jul 19, 2008 8:58 pm Post subject: |
|
|
Ajaj, jag hoppade över Patti Smith denna gång, då jag har sett henne så många gånger, men nu när jag missat det hela så känns det som ett dåligt beslut... Nåja, får väl försöka masa mig ner på Neil Young senare i sommar. |
|
Back to top » |
|
|
Candyman
|
Posted: Thu Jul 24, 2008 8:10 am Post subject: |
|
|
Den här länken hör väl hemma i den här tråden antar jag; http://www.csny-dejavu.com/
Har tydligen premiär i USA i morgon. _________________ "Hand me my old guitar
Pass the whiskey round" |
|
Back to top » |
|
|
|