View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Arnie
|
Posted: Tue Dec 11, 2007 10:30 pm Post subject: En sann glädjespridare är borta |
|
|
Kära F-heads.
Här sitter nu en TS-head och sörjer en stor glädjespridare. "Sverige har blivit lite tråkigare" skrev TT efter Thore Skogmans bortgång i söndags. Jag håller med. Thore var kanske Sveriges mest genuint folkkära artist, alltid beredd att ge av sig själv till sin publik. Precis som vår Headmaster - inga jämförelser i övrigt - uppträdde Thore hellre på de små scenerna än de stora. Jag har träffat honom ett par gånger och fått bilden av honom bekräftad - det strålade av glädje och värme från denne man. Det har ju varit en aning tabu att som rockdiggare gilla Thore, men han står för sig själv i svenskt musikliv oavsett vad man tycker om surströmmingspolkor och annat. Rubriken vid presentationen av årets sommarvärdar säger egentliten allt: "Rockstjärnor, skådespelare, några politiker och Thore Skogman".
Det blir nog mycket Dra ända in i Hälsingland, Vilda Matilda och Pop opp i topp de närmaste dagarna. Bakom allt det klämkäcka fanns dock även en vemodig sida, kanske bäst uttryckt i Thores första egna låt "Ensam jag är", som han ofta själv nämnde som sin favorit.
Jag ser inget som helst hinder för att man både kan gilla Led Zeppelin och Thore Skogman, såväl Captain Beefheart som Owe Thörnqvist.
Att jag växt upp på samma ställe som herr Skogman är av viss, men underordnad, betydelse i sammanhanget. Min farsa gillade inte hans låtar, så lite revolt har man kanske ändå gjort...
Läs för övrigt skådespelaren Nicholas Olssons hyllning till Thore, han uttrycker det bättre än någon annan. På www.nicholasolsson.se finns både ett minnesord och läsvärd text till föreställningen "Solen bor i Karlstad". Det handlar om folkhemsromantik, man kan om man vill se det som en dragspelsfolklig pendang till Ramlösa kvarn...
Håll alltid lyktan klar och skinande!!! _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
Ulla
|
Posted: Tue Dec 11, 2007 11:33 pm Post subject: |
|
|
Det är motsättningarna som gör det spännande eller hur? Led Zeppelin + Thore Skogman, vilken härlig kombination...
Det är så härligt att man kan gilla lite här och lite där, huvudsaken är att man mår bra av den musik man" valt" i livet.
Hm blev det här lite luddigt eller? Jag vet inte själv vad jag menar... |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Wed Dec 12, 2007 12:10 am Post subject: |
|
|
Inte alls luddigt, Ulla! Även om man inte behöver veta vad man menar även om man har något att säga...eller vad någon annan menar - det har varit flera på forumet som vittnat om "I ett snöfall" som en favorittext, trots att man inte riktigt greppat innebörden...
Det finns en CD med Thore från 1997: "Hård-Rock med Thore Skogman". Jag har faktiskt inte hört den, men motsättningarna är lockande... _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
Karlösa Kvarn
|
Posted: Thu Dec 13, 2007 9:22 pm Post subject: Thore = Rock'n Roll |
|
|
Såg Thore Skogman tillsammans med proggbandet "Dag Vag" på en live konsert i Stockholm i slutet av 70- eller möjligen tidigt 80-tal.
"Och viss fan var det Rock'n Roll"
/Bosse _________________ "Ge mig snabbt en avkyld pilsner" |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Sat Dec 15, 2007 3:12 pm Post subject: |
|
|
Ett av mina allra bästa TV-minnen någonsin är när Dag Vag och Gyllene Tider spelade tillsammans på Måndagsbörsen i TV kring 1980 och körde "Popitopp" (det var nog första gången man hörde deras version) och Thore kommer inklivande på scen och är med och ökar farten ännu mer! Det var en crossover-upplevelse av stora mått. Förmodligen var det nått liknande du fick uppleva live Bosse, och det smäller ju ännu högre.
Rekommenderar än en gång www.nicholasolsson.se. Där kan man läsa varför Thore kallade sig protestsångare...! _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
|