FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Springsteen Ullevi !!!
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » Springsteen Ullevi !!!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arnie

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 10:54 am    Post subject: Springsteen Ullevi !!!
Reply with quote

Hej F-heads & rockv�nner!
�terigen sitter man h�r p� vischan med sina telefoner och sitt bredband och m�ts av om�jliga k�er n�r man f�rs�ker boka biljett till The Boss. En av de f� tabbar i livet som fortfarande k�nns av ibland �r missen av Bruce p� Ullevi 1985, s� nu vill jag ta igen detta genom att vara d�r 4 eller 5 juli 2008 n�r det �r dax n�sta g�ng (ja jag missade 2003 ox�). Nu undrar jag stilla om det �r n�gon annan p� Forumet som m�jligen ox� �r Springsteenv�n och kanske bor n�rmare ett auktoriserat ticnet-kontor och �nnu mer kanske hunnit fixa n�gra biljetter och j�ttekanske skulle kunna s�lja en eller tv� till undertecknad...
...d� skulle jag se mycket fram emot Glory Days tillsammans n�sta sommar, helst med flera F-heads n�rvarande! No retreat & no surrender! Prove it all night, don't hide in the backstreets!

Greetings from Asbury Park
Arnie
(som hittade AFR innan jag hittade BS)
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke L

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 11:40 am    Post subject:
Reply with quote

Oj...sorry.... s�g inte ditt inl�gg f�rr�ns nu d� hade jag givetvis k�pt biljetter n�r jag kom fram. Efter en l�ng stunds internetk� p� Ticnet s� fick jag fatt p� tv� st�platsbiljetter p� planen till den 5:e. Fast just nu (kl 11.34) n�r jag testar kommer jag in relativt snabbt p� deras hemsida och det finns ett f�tal biljetter till den 4:e och gott om dom till den 5:e (troligtvis st�plats d� eftersom det var vad jag blev erbjuden).

Lycka till!
Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Hibbitt

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 1:58 pm    Post subject:
Reply with quote

Detta k�nsliga �mne... Har redan mailats med Herr Candyman min �sikt om detta s�lunda:

Skulle aldrig falla mig in!
Som sagt:
I dessa tider av Broos�verdos var det trevligt att kl�mma tv� underbara konserter p� s�ndagen:
Sven-Bertil Taube p� M�nchenbryggeriet p� eftermiddagen
och sedan det ultimata livekalaset:
http://www.svd.se/kulturnoje/scen/artikel_654219.svd?voted=1196706125191
p� kv�llen! /CH

/Hibbitt "Bruce var bra fram till 1978" Herentz

Allts� jag FATTAR inte riktigt vad det �r som �r s� skoj med det d�r l�bbiga syntriffet i Glory Days p� Ullevis evighetsl�nga tr�ngsel. Woking on the Highway arton varv till alla i rad runt scenen och s� k�r vi en vifta med h�nderna samtidigt igen. Etc etc etc...
Mad Samtidigt h�ller jag Springsteens tv�-tre f�rsta plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillg�!
Headmaster

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 2:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Hibbitt wrote:
Samtidigt h�ller jag Springsteens tv�-tre f�rsta plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillg�!

YEAH, RIGHT, EXACTLY! That's my opinion too.

(F)Headmaster
Candyman

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 2:40 pm    Post subject:
Reply with quote

Som framg�r ovan s� har jag och Hibbitt mailats om detta redan. Jag tillh�r dem som var p� Ullevi -85 och hade en of�rgl�mlig upplevelse. D�rmed inte sagt att konserten var s�rskilt bra i sig utan det var mest hela grejen.

Har inte g�tt p� ngn Springsteenkonsert sedan dess men nu n�r han kommer till ullevi p� sj�lvaste "4th of July" k�nde jag att det h�r kan man inte missa. Har lyckats komma �ver tv� biljetter till mig och min fru.

Vad betr�ffar Bossens skivor s� tycker jag att Nebraska (-82) var det sista riktigt bra han gjorde (f�rutom skiva 1 i liveboxen fr�n -86 som �r min personliga favorit). Har faktiskt inte ens k�pt de senaste skivorna, faktiskt ingen efter liveboxen tror jag n�r jag t�nker efter.

(16:14 redigerat lite svtavfel mm)

PS Min �nskan nedan g�ller fortfarande

Last edited by Candyman on Tue Dec 04, 2007 4:19 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie

Post Posted: Tue Dec 04, 2007 3:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Dear F-riends,
m�rkligt Micke, n�r jag v�l fick l�tt att komma in p� ticnet s� var det sluts�lt...men det finns v�l n�n mening med allt. Trots allt �r det ju ett halv�r kvar, mycket kan h�nda...
Jag �r mest inne p� Candymans linje, att det handlar om hela grejen, det �r det jag saknar med att ha missat Ullevi 85. Sen �r jag sedan l�nge en v�n av Bruce ox�, lite av musikalisk all�tare f�r �vrigt, �ven om det kan ligga n�tt i beskrivningen "bredbent springsteenmatta" eller vad det nu st�r n�nstans i F-boxh�ftet...
Skrivet av en som samlat p� sig skivor av allt mellan obskyra symfonigrupper fr�n 70-talet till ett antal k�cka singlar av Thore Skogman...
Micke L

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:56 am    Post subject:
Reply with quote

Jag gillar Springsteen skarpt men m�ste �nd� h�lla med herrar Herentz och R�nnblom om att "Greetings from Asbury Park, NJ" och "The wild, the innocent and the E-Street shuffle" (b�da 1973) och �ven i viss m�n "Born to run" (1975) �r tre av dom b�sta plattor man �verhuvudtaget kan lyssna p�. Sedan har han gjort otroligt mycket bra efter det men det �r �nd� "en annan" Springsteen som fortsatte med "Darkness on the edge of town" och vidare. Jag gillar framf�rallt den stillsammare Springsteen i "The ghost of Tom Joad" och "Nebraska" �ven om urladdningarna p� Ullevi 2003 var fullst�ndigt bed�rande. Men jag blir alltid lika glad n�r han smyger in en "Incident on 57th street" eller "Kittys back" eller "New York City serenade" i livesetet. D�rf�r tyckte jag att det var en ynnest att i den remastrade utg�van av "Born to run" f� DVD:n fr�n Hammersmith Odeon 1975 d�r setlistan uteslutande bestod av l�tar fr�n 1973-75. D�r visar verkligen Bruce vilken ypperlig gitarrist han �r och vilket makal�st band E-Street Band �r. Men.... visst sjutton ska det bli kul p� Ullevi Wink .

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Ulla

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 11:16 am    Post subject:
Reply with quote

Ja smaken �r ju bekant som arslet..
Gillar ox� "gamle" Bruce b�st, det g�r jag med n�stan alla band o artister Wink .
P� senaste "Magic" tycker jag allra b�st om "You�re worst enemy" (�r os�ker p� om den heter just det,har inte skivan bredvid mej).
�ven om jag kunde vet jag inte om jag skulle g� p� en konsert, har lite fobi f�r stora mastodontspelningar...det blir lite v�ckelsem�te �ver det hela. Laughing
 Back to top »
Hibbitt

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 8:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke - han hade ju k�rt Thundercrack n�gra ggr tidigare i �r och det hade varit en grej att uppleva! Men den verkar borta nu ur setet. Ett par tre grejer fr�n de d�r f�rsta skivorna bjussar han p� per kv�ll dock (den sn�lisen... Wink )
Och jod� - jag f�r erk�nna att Across the Border och n�gra till fr�n Tom Joad-plattan �r riktigt fina.

Har bara extremsv�rt f�r de stora rockgesterna. Jag menar n�r man ser AFR Band (och Dylan n�r han �r med r�tt band typ 90-talsversionen) s� suger man in varje sekund i n�gon sorts lycklig b�van om vad som kommer h�nda h�rn�st. Inga solon beh�ver l�ta som ett vanligt solo eller vara samma antal takter kv�ll efter kv�ll. Alla fraseringar ligger p� lur och drar och biter av som dom vill.
Man lyssnar efter de sm� sm� nyanserna som bygger stor stor musik. Varje l�t, varje vers, varje inpass, varje gest �r intressant mer eller mindre.
Och inga �vertydligheter. Det bygger p� en uppm�rksam och intresserad publik. Som m�rker de sm� nyanserna, f�r�ndringarna, det levande. Som trivs med en artist som �lskar sin repertoar, sitt band och sin publik s�pass att han kan sl�ppa p� det masskommunicerade och bjuda in p� n�got finsmakarintimt. Oavsett om det �r stilla visa eller underbart ov�sen. Inte truga och muta folket med mer socker, utan l�ta de som verkligen vill finna delikatesserna.

Och visst - klart inte Bruce kan �ka runt p� fotbollsplaner och k�ra Grand Hotel och Inga Gr�nser.
Men det �r s� massm�te �ver det och s� styrt av dom d�r uppe och det �r s� stora gester hela tiden. S� enormt stora gester.
NU klappar alla i takt.
NU k�r vi refr�ngen en g�ng till s� ingen missade den.
NU h�ller artisten ut micken i luften s� alla kan skrika evrybadi gatta hangri hart och s� kan artisten s�ga alright.
NU st�r artisten j�ttebredbent f�r han tar i j�ttemycket.
NU springer hela bandet runt i en rad och publiken jublar.
NU springer dom ett varv till.
NU h�ller artisten up en knuten n�ve s� att publiken ska fatta att dom ska h�lla upp en knuten n�ve.
NU tar artisten i �nnu mer - det �r bara S� jobbigt att sjunga rock.
hypno

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Kan bara h�lla med Ulla, smaken �r som baken. sj�lv �r jag inget springsteen fan �verhuvudtaget... i do not get the it... Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Micke L

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 9:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Absolut Hibbitt. Kan inte g�ra annat �n att h�lla med. Tyv�rr s� g�ller ju det h�r v�r egen Ulf Lundell ocks� som, om han ville, verkligen skulle kunna g�ra den d�r underbara konserten med konn�ss�ernas efterl�ngtade delikatesser och guldkorn. I st�llet f�r vi tre timmar av de mest k�nda l�tarna p� samma man�r som du beskriver Springsteen. Problemet som jag ser det �r att folk �lskar det. Min erfarenhet av Lundell-konserter �r tyv�rr att varje g�ng som han tappert f�rs�ker sig p� det du och jag �nskar s� b�rjar stora delar av publiken okoncentrerat att skruva p� sig. Det springs och k�ps �l och det pratas och st�rs. Inte konstigt att "T�rst" �r utbytt dagen d�rp� mot "Rom i regnet" efter det. Har av bootlegs att d�ma uppfattat det som att Bruce har lite av samma problem hemma i USA. Att publiken �r f�r ofokuserad under de l�tar som de inte "k�nner igen". Europa-publiken tycks vara mer respektfull och jag tycker nog ocks� att Bruce d� kunde kosta p� sig n�gra s�dana h�r l�tar. S�g ocks� att "Kittys back" var med i Milano-setlistan tror jag att det var och det l�ter ju mmmmmmums Wink .

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Ulla

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 10:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Skrattade gott �t dina NU-kommentarer Hibbitt! Det �r precis s� d�r man har k�nt..en annan sak som jag kom p� som jag fullkomligt HATAR Evil or Very Mad
Det �r n�r utl�ndska artister ska tvingas s�ga n�t p� svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ��� det l�ter s� p�tvingat s� att man rodnar av skam.
N� tacka vet jag Margret Thatchers v�gran att hoppa i Stinas program n�n g�ng p� 90-talet tror jag. N�t annat var v�l inte bra med den tanten...

V�gra mera!! Wink
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Wed Dec 05, 2007 11:23 pm    Post subject:
Reply with quote

Ulla wrote:
Det �r n�r utl�ndska artister ska tvingas s�ga n�t p� svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ��� det l�ter s� p�tvingat s� att man rodnar av skam.

Fast det var ganska coolt n�r Dylan, som v�ldigt s�llan �verhuvudtaget pratar mellan l�tarna, spelade p� Ullevi 84 och helt pl�tsligt efter sj�tte l�ten sa: "HUUR M�R NIII?" och en f�rv�nad publik svarade "BRAAAA!!!" varp� Dylan uppenbarligen tyckte att det var s� roligt att s�ga det d�r att han �n en g�ng fr�gade "HUUR M�R NIIII?". Mig veterligt s� hade han ingen lapp eller s� utan det kom helt spontant.

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
Arnie

Post Posted: Mon Dec 10, 2007 12:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant n�r ett inl�gg om annan artist genererar s� pass mycket diskussion! Herr S-steen tycks i alla fall v�cka k�nslor, den saken �r klar. Min egen Bruce-historia �r fr�mst fr�n �ren kring 1980 d� jag av en n�ra v�n blev introducerad p� allvar i Springsteenland. Favoritskivan d� och �ven nu �r "Darkness on the edge of town" - vilken lustigt nog tillh�r de Bruce-plattor jag inte �ger...hur som helst, mycket �r kopplat till minnen fr�n den tiden, bl.a. "Something in the night" samtidigt som man passerar �ver den d� ganska nybyggda �landsbron. St�rsta minnet �r f�rst�s n�r hela BS-heads-ligan fr�n min d�varande hemstad Eskilstuna drog till Hovet f�r konsert v�ren 1981. D� var det fortfarande en hel del Kittys Back, Rosalita och s�nt i repertoaren, mycket Backstreets, Born to run och Prove it all night och Adam raised a Cain, och s� det nya fr�n The River, det lite mer bredbenta som ni nu m�nga talar om. Born in the USA bef�ste ju detta �ven om m�nga kanske inte lyssnade ordentligt p� texterna, de ger en helt annan bild �n vad 50 000 svenskar tror att de br�lar om p� en stor arena. Hur som helst var det naturligtvis en miss att i detta ungdomliga l�ge missa den stora h�ndelsen 1985 (d� Bruce dessutom verkligen var The Boss s� att s�ga) - f�r mig handlar det mycket om helhetsupplevelsen av en arenakonsert. Musikaliskt �r det sj�lvklart att det ger mer p� Big Ben eller Blid�sund och jag undrar hur Guds rosor eller Caviar Pizza skulle l�ta p� Ullevi (vore intressant att veta). Hibbitts v�lformulerade utgjutelser �ver f�reteelsen g�r den p� s�tt och vis bara mer intressant...!
Mellan 1987 (Tunnel of love) och 2001 (The Rising) hade jag ingen koll alls p� vad The boss hade f�r sig, har knappt h�rt de skivor som gavs ut d�remellan. Intresset v�cktes p� nytt genom att jag fick The Rising i present, den inneh�ller n�gra fina l�tar som t ex My city of ruins och titell�ten; och inte minst Seeger-sessionsperioden nu nyligen, en kul avstickare och jag �r som ni v�l nu noterat en v�n av diverse countrypr�glade instrument...
Jag gillar ox� Nebraska men har d�remot inte lyssnat p� Tom Joad, s� det blir n�sta steg. Men Lucky Town etc tror jag jag forts�tter hoppa �ver...
Jag �r nu tursamt nog �gare till en (1) biljett i alla fall! Jagar vidare efter fler s� jag kan f� med en eller annan g�teborgspolare, men annars ser jag fram emot att tr�ffa F-heads i G�tet i sommar!
Arnie

Post Posted: Mon Dec 10, 2007 12:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Till�gg: kanske var det inte Darkness �nd�, sitter & lyssnar p� Born to run nu och n�r Backstreets spelas d� �r det s� j�vla storslaget s� jag f�r nog �ndra mitt val av favoritskiva med det som d� var rockens framtid...oavsett om det nu inte �r rock'n'roll l�ngre s� var det f�rbannat tungt d�! Visst saknar man intensiteten fr�n de tidiga skivorna i det som kom efter�t, det h�ller jag verkligen med om. I Backstreets �r ju hela hj�rtat och kroppen med liksom...
andersf.com Forum Index » Annan musik » Springsteen Ullevi !!!
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003