View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Arnie
|
Posted: Tue Dec 04, 2007 10:54 am Post subject: Springsteen Ullevi !!! |
|
|
Hej F-heads & rockv�nner!
�terigen sitter man h�r p� vischan med sina telefoner och sitt bredband och m�ts av om�jliga k�er n�r man f�rs�ker boka biljett till The Boss. En av de f� tabbar i livet som fortfarande k�nns av ibland �r missen av Bruce p� Ullevi 1985, s� nu vill jag ta igen detta genom att vara d�r 4 eller 5 juli 2008 n�r det �r dax n�sta g�ng (ja jag missade 2003 ox�). Nu undrar jag stilla om det �r n�gon annan p� Forumet som m�jligen ox� �r Springsteenv�n och kanske bor n�rmare ett auktoriserat ticnet-kontor och �nnu mer kanske hunnit fixa n�gra biljetter och j�ttekanske skulle kunna s�lja en eller tv� till undertecknad...
...d� skulle jag se mycket fram emot Glory Days tillsammans n�sta sommar, helst med flera F-heads n�rvarande! No retreat & no surrender! Prove it all night, don't hide in the backstreets!
Greetings from Asbury Park
Arnie
(som hittade AFR innan jag hittade BS) _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Tue Dec 04, 2007 11:40 am Post subject: |
|
|
Oj...sorry.... s�g inte ditt inl�gg f�rr�ns nu d� hade jag givetvis k�pt biljetter n�r jag kom fram. Efter en l�ng stunds internetk� p� Ticnet s� fick jag fatt p� tv� st�platsbiljetter p� planen till den 5:e. Fast just nu (kl 11.34) n�r jag testar kommer jag in relativt snabbt p� deras hemsida och det finns ett f�tal biljetter till den 4:e och gott om dom till den 5:e (troligtvis st�plats d� eftersom det var vad jag blev erbjuden).
Lycka till!
Micke _________________ "Popjournalistik �r n�r folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala f�r folk som inte kan l�sa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Tue Dec 04, 2007 1:58 pm Post subject: |
|
|
Detta k�nsliga �mne... Har redan mailats med Herr Candyman min �sikt om detta s�lunda:
Skulle aldrig falla mig in!
Som sagt:
I dessa tider av Broos�verdos var det trevligt att kl�mma tv� underbara konserter p� s�ndagen:
Sven-Bertil Taube p� M�nchenbryggeriet p� eftermiddagen
och sedan det ultimata livekalaset:
http://www.svd.se/kulturnoje/scen/artikel_654219.svd?voted=1196706125191
p� kv�llen! /CH
/Hibbitt "Bruce var bra fram till 1978" Herentz
Allts� jag FATTAR inte riktigt vad det �r som �r s� skoj med det d�r l�bbiga syntriffet i Glory Days p� Ullevis evighetsl�nga tr�ngsel. Woking on the Highway arton varv till alla i rad runt scenen och s� k�r vi en vifta med h�nderna samtidigt igen. Etc etc etc...
Samtidigt h�ller jag Springsteens tv�-tre f�rsta plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillg�! _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Tue Dec 04, 2007 2:02 pm Post subject: |
|
|
Hibbitt wrote: |
Samtidigt h�ller jag Springsteens tv�-tre f�rsta plattor som de mest yppersta delikatesser som finns att tillg�! |
YEAH, RIGHT, EXACTLY! That's my opinion too.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
Candyman

|
Posted: Tue Dec 04, 2007 2:40 pm Post subject: |
|
|
Som framg�r ovan s� har jag och Hibbitt mailats om detta redan. Jag tillh�r dem som var p� Ullevi -85 och hade en of�rgl�mlig upplevelse. D�rmed inte sagt att konserten var s�rskilt bra i sig utan det var mest hela grejen.
Har inte g�tt p� ngn Springsteenkonsert sedan dess men nu n�r han kommer till ullevi p� sj�lvaste "4th of July" k�nde jag att det h�r kan man inte missa. Har lyckats komma �ver tv� biljetter till mig och min fru.
Vad betr�ffar Bossens skivor s� tycker jag att Nebraska (-82) var det sista riktigt bra han gjorde (f�rutom skiva 1 i liveboxen fr�n -86 som �r min personliga favorit). Har faktiskt inte ens k�pt de senaste skivorna, faktiskt ingen efter liveboxen tror jag n�r jag t�nker efter.
(16:14 redigerat lite svtavfel mm)
PS Min �nskan nedan g�ller fortfarande _________________ "Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
Last edited by Candyman on Tue Dec 04, 2007 4:19 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Tue Dec 04, 2007 3:56 pm Post subject: |
|
|
Dear F-riends,
m�rkligt Micke, n�r jag v�l fick l�tt att komma in p� ticnet s� var det sluts�lt...men det finns v�l n�n mening med allt. Trots allt �r det ju ett halv�r kvar, mycket kan h�nda...
Jag �r mest inne p� Candymans linje, att det handlar om hela grejen, det �r det jag saknar med att ha missat Ullevi 85. Sen �r jag sedan l�nge en v�n av Bruce ox�, lite av musikalisk all�tare f�r �vrigt, �ven om det kan ligga n�tt i beskrivningen "bredbent springsteenmatta" eller vad det nu st�r n�nstans i F-boxh�ftet...
Skrivet av en som samlat p� sig skivor av allt mellan obskyra symfonigrupper fr�n 70-talet till ett antal k�cka singlar av Thore Skogman... _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Wed Dec 05, 2007 9:56 am Post subject: |
|
|
Jag gillar Springsteen skarpt men m�ste �nd� h�lla med herrar Herentz och R�nnblom om att "Greetings from Asbury Park, NJ" och "The wild, the innocent and the E-Street shuffle" (b�da 1973) och �ven i viss m�n "Born to run" (1975) �r tre av dom b�sta plattor man �verhuvudtaget kan lyssna p�. Sedan har han gjort otroligt mycket bra efter det men det �r �nd� "en annan" Springsteen som fortsatte med "Darkness on the edge of town" och vidare. Jag gillar framf�rallt den stillsammare Springsteen i "The ghost of Tom Joad" och "Nebraska" �ven om urladdningarna p� Ullevi 2003 var fullst�ndigt bed�rande. Men jag blir alltid lika glad n�r han smyger in en "Incident on 57th street" eller "Kittys back" eller "New York City serenade" i livesetet. D�rf�r tyckte jag att det var en ynnest att i den remastrade utg�van av "Born to run" f� DVD:n fr�n Hammersmith Odeon 1975 d�r setlistan uteslutande bestod av l�tar fr�n 1973-75. D�r visar verkligen Bruce vilken ypperlig gitarrist han �r och vilket makal�st band E-Street Band �r. Men.... visst sjutton ska det bli kul p� Ullevi .
Micke _________________ "Popjournalistik �r n�r folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala f�r folk som inte kan l�sa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
Ulla
|
Posted: Wed Dec 05, 2007 11:16 am Post subject: |
|
|
Ja smaken �r ju bekant som arslet..
Gillar ox� "gamle" Bruce b�st, det g�r jag med n�stan alla band o artister .
P� senaste "Magic" tycker jag allra b�st om "You�re worst enemy" (�r os�ker p� om den heter just det,har inte skivan bredvid mej).
�ven om jag kunde vet jag inte om jag skulle g� p� en konsert, har lite fobi f�r stora mastodontspelningar...det blir lite v�ckelsem�te �ver det hela.  |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Wed Dec 05, 2007 8:04 pm Post subject: |
|
|
Micke - han hade ju k�rt Thundercrack n�gra ggr tidigare i �r och det hade varit en grej att uppleva! Men den verkar borta nu ur setet. Ett par tre grejer fr�n de d�r f�rsta skivorna bjussar han p� per kv�ll dock (den sn�lisen... )
Och jod� - jag f�r erk�nna att Across the Border och n�gra till fr�n Tom Joad-plattan �r riktigt fina.
Har bara extremsv�rt f�r de stora rockgesterna. Jag menar n�r man ser AFR Band (och Dylan n�r han �r med r�tt band typ 90-talsversionen) s� suger man in varje sekund i n�gon sorts lycklig b�van om vad som kommer h�nda h�rn�st. Inga solon beh�ver l�ta som ett vanligt solo eller vara samma antal takter kv�ll efter kv�ll. Alla fraseringar ligger p� lur och drar och biter av som dom vill.
Man lyssnar efter de sm� sm� nyanserna som bygger stor stor musik. Varje l�t, varje vers, varje inpass, varje gest �r intressant mer eller mindre.
Och inga �vertydligheter. Det bygger p� en uppm�rksam och intresserad publik. Som m�rker de sm� nyanserna, f�r�ndringarna, det levande. Som trivs med en artist som �lskar sin repertoar, sitt band och sin publik s�pass att han kan sl�ppa p� det masskommunicerade och bjuda in p� n�got finsmakarintimt. Oavsett om det �r stilla visa eller underbart ov�sen. Inte truga och muta folket med mer socker, utan l�ta de som verkligen vill finna delikatesserna.
Och visst - klart inte Bruce kan �ka runt p� fotbollsplaner och k�ra Grand Hotel och Inga Gr�nser.
Men det �r s� massm�te �ver det och s� styrt av dom d�r uppe och det �r s� stora gester hela tiden. S� enormt stora gester.
NU klappar alla i takt.
NU k�r vi refr�ngen en g�ng till s� ingen missade den.
NU h�ller artisten ut micken i luften s� alla kan skrika evrybadi gatta hangri hart och s� kan artisten s�ga alright.
NU st�r artisten j�ttebredbent f�r han tar i j�ttemycket.
NU springer hela bandet runt i en rad och publiken jublar.
NU springer dom ett varv till.
NU h�ller artisten up en knuten n�ve s� att publiken ska fatta att dom ska h�lla upp en knuten n�ve.
NU tar artisten i �nnu mer - det �r bara S� jobbigt att sjunga rock. _________________ ...dom pekar p� allt dom pekar p� inget programmerade att konsumera... |
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Wed Dec 05, 2007 9:14 pm Post subject: |
|
|
Kan bara h�lla med Ulla, smaken �r som baken. sj�lv �r jag inget springsteen fan �verhuvudtaget... i do not get the it...  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Wed Dec 05, 2007 9:19 pm Post subject: |
|
|
Absolut Hibbitt. Kan inte g�ra annat �n att h�lla med. Tyv�rr s� g�ller ju det h�r v�r egen Ulf Lundell ocks� som, om han ville, verkligen skulle kunna g�ra den d�r underbara konserten med konn�ss�ernas efterl�ngtade delikatesser och guldkorn. I st�llet f�r vi tre timmar av de mest k�nda l�tarna p� samma man�r som du beskriver Springsteen. Problemet som jag ser det �r att folk �lskar det. Min erfarenhet av Lundell-konserter �r tyv�rr att varje g�ng som han tappert f�rs�ker sig p� det du och jag �nskar s� b�rjar stora delar av publiken okoncentrerat att skruva p� sig. Det springs och k�ps �l och det pratas och st�rs. Inte konstigt att "T�rst" �r utbytt dagen d�rp� mot "Rom i regnet" efter det. Har av bootlegs att d�ma uppfattat det som att Bruce har lite av samma problem hemma i USA. Att publiken �r f�r ofokuserad under de l�tar som de inte "k�nner igen". Europa-publiken tycks vara mer respektfull och jag tycker nog ocks� att Bruce d� kunde kosta p� sig n�gra s�dana h�r l�tar. S�g ocks� att "Kittys back" var med i Milano-setlistan tror jag att det var och det l�ter ju mmmmmmums .
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
Ulla
|
Posted: Wed Dec 05, 2007 10:46 pm Post subject: |
|
|
Skrattade gott �t dina NU-kommentarer Hibbitt! Det �r precis s� d�r man har k�nt..en annan sak som jag kom p� som jag fullkomligt HATAR
Det �r n�r utl�ndska artister ska tvingas s�ga n�t p� svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ��� det l�ter s� p�tvingat s� att man rodnar av skam.
N� tacka vet jag Margret Thatchers v�gran att hoppa i Stinas program n�n g�ng p� 90-talet tror jag. N�t annat var v�l inte bra med den tanten...
V�gra mera!!  |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Wed Dec 05, 2007 11:23 pm Post subject: |
|
|
Ulla wrote: |
Det �r n�r utl�ndska artister ska tvingas s�ga n�t p� svenska i intervjuer typ "Tack Sverige" "Jag tycker mycket om er" osv. ��� det l�ter s� p�tvingat s� att man rodnar av skam.
|
Fast det var ganska coolt n�r Dylan, som v�ldigt s�llan �verhuvudtaget pratar mellan l�tarna, spelade p� Ullevi 84 och helt pl�tsligt efter sj�tte l�ten sa: "HUUR M�R NIII?" och en f�rv�nad publik svarade "BRAAAA!!!" varp� Dylan uppenbarligen tyckte att det var s� roligt att s�ga det d�r att han �n en g�ng fr�gade "HUUR M�R NIIII?". Mig veterligt s� hade han ingen lapp eller s� utan det kom helt spontant.
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Mon Dec 10, 2007 12:25 pm Post subject: |
|
|
Intressant n�r ett inl�gg om annan artist genererar s� pass mycket diskussion! Herr S-steen tycks i alla fall v�cka k�nslor, den saken �r klar. Min egen Bruce-historia �r fr�mst fr�n �ren kring 1980 d� jag av en n�ra v�n blev introducerad p� allvar i Springsteenland. Favoritskivan d� och �ven nu �r "Darkness on the edge of town" - vilken lustigt nog tillh�r de Bruce-plattor jag inte �ger...hur som helst, mycket �r kopplat till minnen fr�n den tiden, bl.a. "Something in the night" samtidigt som man passerar �ver den d� ganska nybyggda �landsbron. St�rsta minnet �r f�rst�s n�r hela BS-heads-ligan fr�n min d�varande hemstad Eskilstuna drog till Hovet f�r konsert v�ren 1981. D� var det fortfarande en hel del Kittys Back, Rosalita och s�nt i repertoaren, mycket Backstreets, Born to run och Prove it all night och Adam raised a Cain, och s� det nya fr�n The River, det lite mer bredbenta som ni nu m�nga talar om. Born in the USA bef�ste ju detta �ven om m�nga kanske inte lyssnade ordentligt p� texterna, de ger en helt annan bild �n vad 50 000 svenskar tror att de br�lar om p� en stor arena. Hur som helst var det naturligtvis en miss att i detta ungdomliga l�ge missa den stora h�ndelsen 1985 (d� Bruce dessutom verkligen var The Boss s� att s�ga) - f�r mig handlar det mycket om helhetsupplevelsen av en arenakonsert. Musikaliskt �r det sj�lvklart att det ger mer p� Big Ben eller Blid�sund och jag undrar hur Guds rosor eller Caviar Pizza skulle l�ta p� Ullevi (vore intressant att veta). Hibbitts v�lformulerade utgjutelser �ver f�reteelsen g�r den p� s�tt och vis bara mer intressant...!
Mellan 1987 (Tunnel of love) och 2001 (The Rising) hade jag ingen koll alls p� vad The boss hade f�r sig, har knappt h�rt de skivor som gavs ut d�remellan. Intresset v�cktes p� nytt genom att jag fick The Rising i present, den inneh�ller n�gra fina l�tar som t ex My city of ruins och titell�ten; och inte minst Seeger-sessionsperioden nu nyligen, en kul avstickare och jag �r som ni v�l nu noterat en v�n av diverse countrypr�glade instrument...
Jag gillar ox� Nebraska men har d�remot inte lyssnat p� Tom Joad, s� det blir n�sta steg. Men Lucky Town etc tror jag jag forts�tter hoppa �ver...
Jag �r nu tursamt nog �gare till en (1) biljett i alla fall! Jagar vidare efter fler s� jag kan f� med en eller annan g�teborgspolare, men annars ser jag fram emot att tr�ffa F-heads i G�tet i sommar! _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Mon Dec 10, 2007 12:44 pm Post subject: |
|
|
Till�gg: kanske var det inte Darkness �nd�, sitter & lyssnar p� Born to run nu och n�r Backstreets spelas d� �r det s� j�vla storslaget s� jag f�r nog �ndra mitt val av favoritskiva med det som d� var rockens framtid...oavsett om det nu inte �r rock'n'roll l�ngre s� var det f�rbannat tungt d�! Visst saknar man intensiteten fr�n de tidiga skivorna i det som kom efter�t, det h�ller jag verkligen med om. I Backstreets �r ju hela hj�rtat och kroppen med liksom... _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
|