View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Babynoses
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 9:59 am Post subject: Hur gör samlaren? |
|
|
Nu har jag en undring:
Som den skivsamlare jag är, vill jag gärna få en så komplett samling som möjligt. Eftersom jag är ett alldeles nytt F-head har jag börjat med F-boxen, liveplattan och Underground. Gretsch-brothers hade jag sedan innan och i dag kom en leverans av övriga CD-plattor från Anders F. När det gäller CD-album är min samling nu alltså komplett, bortsett från en viktig punkt: jag har inte "En popklassiker", och vet inte heller om jag vill ha den.
Denna lågbudget-samling är ju inte en "officiell" platta, eller hur jag nu ska uttrycka det.
En jämförelse: Jag har en i det närmaste komplett Eldkvarn-CD-samling (inklusive en massa obskyra promotion-plattor), men där har jag INTE skaffat "En popklassiker", och tänker inte heller göra det.
Nu är frågan, där jag vill ha råd: Ska jag skaffa "En popklassiker" med Anders F, eller ska jag låta bli. Hur gör samlaren, det riktiga F-huvudet?
Steg 2 i mitt samlande blir att skaffa LP-skivorna, men det är ju en helt annan historia ...
/Johan _________________ F-BOX 551
Last edited by Babynoses on Tue Jul 03, 2007 10:32 am; edited 1 time in total |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 10:24 am Post subject: |
|
|
Johan,
• En samlare är ju en samlare, och skall/vill naturligtvis ha ALLT. Men i detta fall skulle jag kanske lägga ner mer jobb på att få tag på Samlings-LP:n “Det Är Inte Snön Som Faller”, som har lite modifierade (ommixade) versioner av gamla låtar (som ju heller inte togs med i F-BOXEN) + de tidigare outgivna “Nödutgång” och “Sista Festen i Frestelsens Tempel”.
• En Popklassiker är ju en platta som sattes ihop (på licens) helt utan min vetskap. Och jag har inte heller varit inblandad i omslagsbild, design, etc.
• Läs för övrigt Christer Herentz synpunkter om denna platta i Diskografiavdelningen.
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Babynoses
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 10:30 am Post subject: The master has spoken |
|
|
Tack för svar, Anders!
När mästaren själv har talat, känner jag mig lite lugnare och kan med gott samvete strunta i plattan. (Faktum är att jag kan må fysiskt dåligt av att inte ha kontroll över sådana här saker. En svåråtkomlig Eldkvarn-CD-singel var till exempel källa till mycket oro innan jag fick tag på den. Utan tvivel är skivsamlande inte en hobby, utan en sjukdom).
Innan jag går ned mig i vinylträsket ska jag ha lite sommarlov, dock.
/Johan
PS. Som du säkert förstod av mitt förra inlägg, så kom plattorna med posten i dag. Stort tack! DS. _________________ F-BOX 551 |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 10:38 am Post subject: |
|
|
Johan,
Nu måtse jag KORRIGERA mig själv, faktiskt.
Efter att ha tittat på Herentz kommnetar så ser jag ju att “En Popklassiker” är just låtarna från LP:n “Det Är Inte Snön...” + några extraspår... Så det kanske kan vara intressant att leta efter “Popklassiker” ändå... ; ) Om man nu föredrar CD-formatet.
Lycka till!
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
Babynoses
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 12:42 pm Post subject: Ordningen återställd |
|
|
Då var "En popklassiker" beställd. 49 kr från CDon. Makalöst ful, men onekligen billigt för att få tillgång till dessa ommixade versioner av låtarna.
När min CD-album-samling nu åter känns komplett (riktigt tillfreds blir jag ju inte förrän paketet kommer på posten) återstår att ta ett djup andetag, vila några veckor och sedan på allvara börja sondera terrängen vad gäller CD-singlar och allt vad vinly heter.
Pust. Tur att jag har semester snart.
/Johan _________________ F-BOX 551 |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 1:37 pm Post subject: |
|
|
Jo du Johan. Jag vet att det inte hör hemma i detta ämne men angående din Eldkvarn-samling så tror jag att det är så att om jag inte missminner mig helt så är väl "En popklassiker" i Eldkvarn-fallet hela LP:n "Barbariets eleganter". Och så vitt jag förstår så finns väl inte den utgiven i CD-format någon annanstans. Det hänger väl antagligen ihop med att Universal bara äger rättigheterna till denna enda plattan som gavs ut på Stranded, Polars underetikett. I det fallet liksom i Anders F:s är det väl ganska enkelt att vara lat och ta en redan färdig skiva och lägga på CD. Det är väl ens tveksamt om att dessa skivor genomgått någon mastertvätt eller dylikt. Men det är klart att man som samlare måste ha den .
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
|
Babynoses
|
Posted: Tue Jul 03, 2007 1:44 pm Post subject: Jodå |
|
|
Hej Micke!
Jodå, "Barbariets eleganter" finns på CD! Jag köpte den (på Ginza, tror jag) en gång för 10-12 år sedan, men har aldrig sett den någonstans sedan dess (förutom i min egen samling).
Vidare stämmer det att "En popklassiker" är just hela "Barbariets eleganter", men eftersom jag är lite allergisk mot Karusells billiga utgivningar, så får det vara i Eldkvarns fall, då inga nya låtar presenteras.
När det gäller Anders F, så visade det ju sig precis att "En popklassiker" innehåller lite ommixade verisioner, som inte finns att få annorstädes på CD. Ett givet köp, trots allt.
|
Back to top » |
|
|
Babynoses
|
Posted: Thu Jul 12, 2007 9:25 am Post subject: En popklassiker |
|
|
I går damp "En popklassiker" ned i brevlådan. Ful som stryk men remixerna från samlingsplattan "Det är inte snön som faller" (som alltså alla finns på "En popklassiker") är rätt kul. Präktigt 80-talssound, visserligen, men skojiga att lyssna på ändå.
|
Back to top » |
|
|
hypno
|
Posted: Fri Jul 13, 2007 6:08 pm Post subject: |
|
|
Även jag passade på att beställa en popklassiker och fick den idag tillsammans med NYA singeln från Cdon.com. Alltid kul med nya CDs.
Håller med om att den är ful som attan _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
|
sunjan
|
Posted: Sat Jul 28, 2007 11:26 pm Post subject: |
|
|
Headmaster wrote: |
• En Popklassiker är ju en platta som sattes ihop (på licens) helt utan min vetskap. Och jag har inte heller varit inblandad i omslagsbild, design, etc.
(F)Headmaster |
Jo, jag minns hur paff Rönnblom blev när jag sträckte fram den för signering på Blidösund i mitten av 90-talet. Han hade aldrig sett eller hört talas om den tills han fick den i näven!
Man undrar vem denna anonyma skivbolagsmänniska är, som fick för sig att plocka ihop dessa aparta låtar. "Inte de mest självskrivna hitlåtarna", eller hur det nu var Rönnblom uttryckte sig...
Jag köpte den på Ginza, och den var billig i bägge bemärkelserna redan då. Men visst ska man ha den!
/Jan |
|
Back to top » |
|
|
Micke L
|
Posted: Mon Jul 30, 2007 11:20 am Post subject: |
|
|
sunjan wrote: |
Man undrar vem denna anonyma skivbolagsmänniska är, som fick för sig att plocka ihop dessa aparta låtar. "Inte de mest självskrivna hitlåtarna", eller hur det nu var Rönnblom uttryckte sig...
|
Som jag har fattat det så är väl "En popklassiker" helt enkelt ett samlingsskivekoncept sammanställt utan större engagemang av Universal/Polygram. I vissa fall är väl benämningen "popklassiker" direkt missvisande. Samlingen med Peter LeMarc rymmer exempelvis endast låtar från 1982-84, en period då LeMarc i och för sig gjorde bra låtar men ännu inte hade slagit igenom och gjort något som kan betraktas som "klassiskt". Albumet "Barbariets eleganter" som utgör "Popklassikern" med Eldkvarn tillhör väl heller knappast höjdpunkterna i bandets produktion.
I AFR:s fall får man väl ändå säga att stommen utgörs av en väl sammansatt LP även om de sex "bonusspåren" tycks valda på måfå. Personligen hade jag väl hellre sett en ren återutgivning av albumet "Det är inte snön som faller" med dess snygga omslag. Remastrat och kanske med några bonusspår valda av Anders själv. DET hade varit nåt det . Nåja, drömma kan man ju alltid .
Micke _________________ "Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
|
|