FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Tamburinens magiska kraft i "halvgamla" texter
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Tamburinens magiska kraft i "halvgamla" texter
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ingvar

Post Posted: Mon May 28, 2007 5:34 pm    Post subject: Tamburinens magiska kraft i "halvgamla" texter
Reply with quote

Hej,
jag har en fundering som sakta tagit form efter att dels spelat i princip hela F-boxen i en löpande slinga, fast i den lätt märkliga ordning som minlilla mp3-spelare vill sortera albumen.
Detta har skett under rätt betydande tid nu, och så kom "Underground (Renoverat Paradis)" för cirka en månad sedan i albumet Underground.

Texten till detta 5:te spåret har av någon anledning rört vid en gammal sträng, eller vad det nu är... det har varit något sällsamt bekant över just detta spåret som jag undermedvetet upplevt tydligt, men inte riktigt förstått förrän helt plötsligt när jag lyssnade på "Kyss min hand och min tamburine" från Våld (1991) som jag blev varse just TAMBURINENS betydelse. Jag har fortfarande inte riktigt begripit hur detta hänger ihop, men jag har nu gått och lurat på om inte denna text hade legat och mognat sedan Rapport från ett kallt fosterland (1980), och på något sätt så föll det mig in att "Underground (Renoverat Paradis)" på något sätt skall placeras också kring 1980.

För att ytterligare inveckla mina upplevelser, så har jag förvisso gissat att i fallet Rapport från ett kallt fosterland så har vår högt avhållne, beundrade samt vördade Headmaster fått influenser från Bob Dyland när det gäller just "Tamburinens man". Som jag dock aldrig varit någon hängiven Dyland-dyrkare, så har just tamburinen varit för mig förknippat med den känsla jag fått genom flitigt lyssnande (för mååååånga år sedan) på Melanie Safka som ju på något sätt gav en annan väldigt tragiskt innebörd i benämningen "Tambourine man".

Jag tror mig dock förstå vad en "Tambourine man" är, men ändå inte riktigt.

Jag skulle vilja ha synpunkter på ifall mitt resonemang i första hand vad gäller tidsepoken, men också ifall det är någon mer som fått uppenbarelser vid njutning av "äldre material" efter det att albumet "Underground, vol.1 Renoverat Paradis" har fått sjunka in blan sågspånen mellan öronen?

Bästa hälsningar / Ingvar

PS Äsch, jag ser att detta inte var lätt att formulera i ord, fast det är så solklart inne i min skalle.... jag får väl säga som framlidne Tage Danielsson skriver i en av sina böcker: "Min diktning anses som svår - jag förstår inte själv vad jag menar" DS
Karin

Post Posted: Wed May 30, 2007 6:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Även om jag kanske inte fattar allt.. så är det förbannat häftigt när ngt kan vara så klart för en själv, men så svårt att föklara... eller vad som är häftigt är just när det är så självklart...

så jag tycker du är goo, Ingvar.. fortsätt att försök föklara/formulera för det gillar jag...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Janne

Post Posted: Sat Jun 02, 2007 9:23 am    Post subject:
Reply with quote

Är det kanske det som jag också har känt?? Nej, det är det kanske inte, men jag får också något slags bakåt-vibbar av Renoverat Paradis. Och om det är renoverat så är det ju. Kan man månne hitta massor med dolda referenser i form av renoverat material på denna platta? (som t.ex. kopplingen mellan En örn över South Dakota och Har du sett min broder Josef...)

Jag, som spelar F-boxen på "random" i min mp3-spelare, borde snart råka snubbla över något, kan tyckas...

(Att jag har svårt att särskilja den nya plattan från de äldre kan ju vara en hint bara det. DAUTÄF låter faktiskt "nyare" än Renoverat Paradis...)
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Tamburinens magiska kraft i "halvgamla" texter
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003