View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Guns of Greendale
|
Posted: Tue Apr 24, 2007 3:40 pm Post subject: Underground vol 1 |
|
|
På en platta med idel hittar är mina favoriter för närvarande Bergsmassiv Efter Bergsmassiv, Underground och Välkommen Till Verkligheten (även om den som några påpekat inte passar in i det övriga konceptet, men det framgår ju tydligt att det är ett smakprov på hur nästa platta kan komma att låta)...och den ser jag verkligen fram emot...
Rock On! |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Tue Apr 24, 2007 9:42 pm Post subject: |
|
|
Javisst!
Men Ramlösaland är rena häftplåstret!!! Nej! Rena giftet!! .....en massa la-la-la-la-la... skulle man kunna säga att sågspånen bakom ögonen ersatts av...
... och Mamma kom som en ängel kan jag inte få nog av!
Ahhhh !! Det har tagit många lyssningar med varierande långa uppehåll innan jag riktig förstått att uppskatta detta mästerverk!
Och Hedersman växer fortfarande! Blir bara bättre och bättre när jag nu lyssnar mer avslappat.
Och Vildhonung står sig fortfarande trots ett stort antal tidigare lyssningar - visst har den härlig "puls" som driver på framåt framåt !!??!!
Jag saknar ord!
MAKALÖST
Bästa hälsn. Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
hypno
|
Posted: Tue Apr 24, 2007 10:20 pm Post subject: |
|
|
Ingvar... kan inte mer än bara hålla med. Otroligt vilken skiva Anders har gjort.... svårt att finna ord. Bara hoppas att fler får uppleva det vi får vara med om (alt. tar sig tid i dagens stressade samhälle) . Jag känner mig väldigt lyckligt lottad. _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
|
arnbert
|
Posted: Fri Apr 27, 2007 9:15 pm Post subject: |
|
|
en ny storhetstid är som sagt här - synd bara att vi är en så pass marginell skara som förstått det _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
|
Frasse
|
Posted: Fri Apr 27, 2007 9:46 pm Post subject: |
|
|
Ja visst är det märkligt att inte fler hittar till Anders F.
Man unnar ju folk att få höra denna kanonmusik.
Skönt att se förresten att se att det blir en spelning i Sundsvall ,blev nästan orolig å imorron äre Dag Vag i Hudik, den arta sig nog den här sommaren med! |
|
Back to top » |
|
|
arnbert
|
Posted: Wed May 02, 2007 8:43 pm Post subject: |
|
|
Varför toppar inte Ramlösaland Trackslistan o Håll din häst svensktoppen
AVGÅ ALLA! _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
|
Arnie
|
Posted: Wed May 02, 2007 11:50 pm Post subject: |
|
|
Instämmer med föregående talare!
Ont om tid för inlägg nu men kan bara konstatera att diverse låtar på U1 borde toppa diverse listor - samtidigt som vi alla vet att det finns en poäng med att de inte gör det...underground, you know... _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
|
peter
|
Posted: Thu May 03, 2007 5:09 pm Post subject: |
|
|
Hej
Ja ännu en gång vilka härliga låtar. Håll In Din Häst Sophie,"vi kan stanna kvar en stund, dröj vid min sida" och vi stannar kvar länge länge och bara
lyssnar och ler.
Jag håller med dej Karin, det här är stordåd! Nu går väl Beach 2007 som en dans.
Många Hälsningar
Peter
Ps Headmaster, tack för att du har visat oss en hel del av vad du vet Ds |
|
Back to top » |
|
|
uffe
|
Posted: Thu May 03, 2007 5:13 pm Post subject: |
|
|
Kommer ni i hår 1981 ? BOOOM sa det när "kyste henne" kom ut på singel och blev en hit. Det gennererade många, många gig. Jag var på flera av dom runt stockholm både innan och efter singelsläppet. Plötsligt så var det många och fullsatta sallonger. Man ska nog inte underskatta vikten av en välplacerad singel. |
|
Back to top » |
|
|
AndyBurroghs
|
Posted: Tue May 08, 2007 8:28 pm Post subject: |
|
|
En tracksplacering är nog utesluten. I och för sig lyckades Björn Afzelius med "Tusen bitar", men annars finns det inte så många exempel i Anders F:s genre. Svensktoppen, kanske kanske.
Annars har väl singelns betydelse nästan försvunnit, annat än som ett sätt att få radion att spela musiken. |
|
Back to top » |
|
|
hydra
|
Posted: Fri May 11, 2007 10:16 pm Post subject: |
|
|
Saxat ur Smålandsposten 5/5:
"Bäst just nu.... enligt Anders Tapola
1. Anders F Rönnblom släpper sitt 20:e album. Och F-heads över hela världen gör åter vågen! En evig outsider som möjligen insett att han aldrig kommer att bli var mans egendom. Albumtiteln lyder därför också Ounderground. Undertiteln Vol.1 Renverat paradis betyder förståss att vi har många fler plattor att se fram emot. Här är Rönnblom tillbaks vid tiden för Ramlösa Kvarn och det betyder också en hyllning till Buffalo Springfield. Recension lovas till nästa vecka."
Ser med spänning fram emot en mer komplett recension, kanske i morgon.
/Hydra _________________ Jag är inte den du tror, det har jag aldrig varit, kommer hellre aldrig bli, det verkar djävligt marigt. |
|
Back to top » |
|
|
arnbert
|
Posted: Sat May 19, 2007 12:19 am Post subject: |
|
|
rättvisa skribenter KAN knappast dissa denna platta
fattar inte att inte R¤amlösalanfd är etta på nån lista _________________ FBOX
923 |
|
Back to top » |
|
|
Ulla
|
Posted: Tue Jun 12, 2007 8:36 am Post subject: |
|
|
Hejsan! En liten recension om den senaste cd:n. Har oftast den i örat när jag är ute och stavgår (svårt att hålla sej från att börja sjunga med!!)
Favoriter just nu är Gunghäst, Bergsmassiv och En örn över South Dakota. Vackra så att man blir tårögd eller hur??
Angelina med sina bipsignaler är oxå på uppsegling.
Mina favoriter byts ut och kommer tillbaka allt efter humör och stämningslägen.
För övrigt så tycker jag att Underground är en av ded allra bästa...längtar efter del 2 redan...
En fråga:
Om man är en nybörjare på Andersf vad "ska" man då rekommendera att börja sitt lyssnande med?? Kom med tips till min nyfrälsta vän sedan Droskanspelningen i Umeå den 9;e juni.
TACK Anders o gänget för en härlig kväll!! I love you!! |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Wed Jun 13, 2007 8:01 pm Post subject: |
|
|
Hej Ulla,
välkommen till denna trevliga värld!
Jag brukar ju alltid rekommendera fel grejer när någon frågar, men vill du ha något som är i samma anda som Underground vol. 1, tjaha... personligen tycker jag Rapport från ett kallt fosterland går utanpå allting annat. Jag räknar då även in själva skivkonvolutet också. Just detta album har fått en helt obeskrivbart bra design där man utgått från ett bra foto och lekt en hel dag i mörkrummet och resultatet är alltså en fram och en baksida som är delvis lika, delvis negativa men inte helt.
Annars är nog Ramlösa Kvarn den skiva som betytt mest för mig sedan den dagen då Alicia Lundberg (??) presenterade den som "Veckans LP" i radions P3 på den tiden det begav sig (mittre delen av 1970-talet). Efter att hört Stygg stygg whiskey måste jag givetvis skaffa albumet samma dag. Sedan den dagen för mer än 30 år sedan har "Camillas sång" alltid funnits i mitt huvud. Ibland har jag varit ledsen och då har Camillas sång börjat spela i mitt inre och varje gång har den hjälpt mig...
Jag halkade in på barockmusik - och efter en tid även madrigaler och renässansmusik - i slutet av 80-talet (som senare resulterade i jämförelser mellan olika bibelöversättningar inom olika epoker av kyrkomusiken), och då tappade jag kontakten med vad vår högt värderade AFR gjorde, men av en ren händelse så såg jag F-boxen på Ginza. Stod just i begrepp att skaffa ett trådlöst LAN hemma, men la dessa pengar på denna F-box, och sedan hittade jag till denna sajt och sen var jag så att säga uppe på spåret igen...
Ack ja, jag upptäcker ständigt nya grejer i AFRs musik, och hela F-boxen får precis plats på 1 Gbyte i mp3-spelaren, och med hundpromenader om minst 1,5 timmar varje dag, så kan du räkna ut hur många varv F-boxen snurrat sedan slutet av februari förra året när jag köpte mp3-spelar'n...
Bästa sommarhälsningar från Ingvar, Borås _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
Ulla
|
Posted: Wed Jun 20, 2007 11:29 pm Post subject: |
|
|
Hej Ingvar och tack för ditt inlägg! Och tack till andra tips, jag ska köpa några små presenter till blivande (?) F-heads..alltså cdskivor.
Häftigt förresten med Ramlösa kvarnplattan, hörde den på 70talet men köpte den aldrig och nu när jag lyssnar på den känns det som jag har kommit hem...
byebye |
|
Back to top » |
|
|
|