|
|
 |
 |
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bosjo

|
Posted: Thu Sep 15, 2005 11:58 pm Post subject: Blid�sund 15 septemder |
|
|
Det viktigaste f�rst: Ett stort "Krya p� dej!" till Peter R Ericson, som fick en hj�rtinfarkt p� morgonen, och fick bege sig till sjukhus i ilfart. Ingen hade v�l protesterat om Anders och bandet st�llt in, men "the Show must go on!", och SOM den gick p�...
Set-lista (jag tror jag lyckats f� med alla, och i r�tt ordning, men eftersom jag var tvungen att lita p� mitt minne kan det ha smugit sig in n�got fel n�gonstans):
F�rsta delen:
1. M�sarna l�mnar Gotland
2. L�ng tid
3. Caviar pizza
4. Jag kysste henne v�ldsamt
5. Delikatesser
6. Anna-bee-knox
7. En viskning fr�n Nastasja Kinski
8. Skrattar tills t�get g�r
9. Hon sk�t en yuppie
10. Jazz
Andra delen:
1. Din barndom ska aldrig d�
2. Sommarnattsregnsmoln
3. Raml�sa kvarn
4. Mer �n Amerika
5. Dr�mde
6. Jesus, Marx & Billy the kid (del 1)
7. Komedia
8. Os�rbar
9. Europa brinner
10. Sk�rdevisa
11. Inga gr�nser
Jag �r lite f�r tr�tt f�r att komma med en ing�ende analys just nu, men om bara spelningarna i �rebro var h�lften s� bra som den h�r s� blir det ett absolut kanonalbum. "Yuppien" satt som en tallrik kr�m i v�ggen -- som ett lokalt utrryck lyder --, "Mer �n Amerika" var lika bra, och de andra inte l�ngt efter. Till min personliga favorit f�r kv�llen v�ljer jag dock "Inga gr�nser"; har man nu en g�ng p�st�tt att en lagom instrumentering av en l�t �r en akustisk gitarr och en raspig r�st s� f�r man v�l st� f�r det... _________________ F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Fri Sep 16, 2005 10:42 am Post subject: |
|
|
Usch, det d�r l�ter som en mycket otrevlig torsdag f�r v�r v�n Peter. Som tur �r s� tror jag att han fick ett gott omh�ndertagande eftersom v�rt sjukhus �r k�nt f�r att ha en av dom b�sta hj�rtavdelningarna i landet. R�kade sj�lv ut f�r hj�rts�cksinflammation f�r tre och ett halvt �r sedan och fick mycket bra v�rd av fantastisk personal. Nu hoppas vi alla att Peter tar hand om sig sj�lv och kryar p� sig.
Verkar �nd� ha varit ett kul gig p� Blid�sund. M�ste absolut �ka med den d�r b�ten n�gon g�ng n�r Anders F spelar...
Micke |
|
Back to top » |
|
 |
Arnie
|
Posted: Sat Sep 17, 2005 1:52 pm Post subject: |
|
|
Micke m fl,
Ja! Blid�sundsgigen kan verkligen rekommenderas. Tr�ngt o trivsamt o F-st�mningsfullt p� f�rd�ck, ett band i h�gform, en �l i n�ven och sk�rg�rd eller stadsljus passerande revy utanf�r (till Ulla Hau eller Nodingr� hinner man dock inte riktigt). Hittills tre bes�k, det blir fler, s� vi ses d�r till sommaren ! (Nu utg�r jag lixom bara fr�n att det blir B-sund igen, det k�nns sj�lvklart efter att begreppet "F-heads �rsm�te" myntats...!)
Sk�rg�rdsh�lsningar _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska f�rst ta en �l och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
Back to top » |
|
 |
Hibbitt
Joined: 20 Sep 2005 Posts: 770 Location: STHLM - men med v�stkustiga r�tter och hj�rtan.
|
Posted: Wed Sep 28, 2005 10:35 pm Post subject: |
|
|
Allt gott �t Peter R f�rst�s men lite intressant var det ju att h�ra trios�ttningen med blott AFR p� komp- och sologitarr + Rothstein/Aggemyr som rytmsektion. Det funkade ju. Trots att samspelet mellan gitarrerna som �r s� viktigt saknades nu, med allt vad det inneb�r f�r s�nt som L�ng Tid och Jesusmarx. Och s� fick vi ju inte Peters patenterat stora solon i Yuppien, Amerika och Komedia. Men �nd� som sagt - kul att h�ra Anders sj�lv trassla runt i makal�st fina sm� solomelodier p� just Jesusmarx tex. Och hur den lilla powertrion lyfte sig �ver vad som borde vara m�jligt. Det l�t ju som tv� gitarrister, tv� trummisar, tv� basister... L�ckert, laddat, h�gklassigt. Men v�lkommen tillbaka �nd� Peter! |
|
Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Mon Oct 03, 2005 2:47 pm Post subject: |
|
|
Har l�st Christer Herentz Blid�sundsk�seri flera g�nger, och man kan faktiskt l�tsas att man �r med p� b�ten, f�r han skriver med en s�dan inlevelse s� jag kan k�nna lyckan i magen o h�ra musiken, Tack Christer!
Jag ska allt se till att jag f�r vara med p� riktigt n�sta Sommar, lita p� det...
Sen har vi ju den bilden p� Anders fr�n tidningen Hennes - 73, du �r s� himla s�tgo d�r Anders s� jag vet inte vad. (Ja, jag var bara tvungen att s�ga det)
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
 |
sunjan
|
Posted: Sat Oct 22, 2005 5:29 pm Post subject: |
|
|
Hibbitt wrote: |
Allt gott �t Peter R f�rst�s men lite intressant var det ju att h�ra trios�ttningen med blott AFR p� komp- och sologitarr + Rothstein/Aggemyr som rytmsektion. Det funkade ju. |
Jag fick fr�gan om mina intryck fr�n denna spelning, men jag har inte hunnit f�sta dem p� pr�nt f�rr�n nu.
Saknaden av Peter gav en k�nsla av "the show must go on", och desperation blandad men trotsighet av att klara av det �nd�.
Kosta kommetarer om l�tarna:
1. M�sarna l�mnar Gotland
- bandet provar sig fram f�rsiktigt...
2. L�ng tid
- ljudbilden med trummor och bas f�r mig att t�nka p� Joy Division. F�r intrycket att AFR koncentrerar sig mer p� text/s�ng eftersom den h�rs mycket tydligare n�r PRE inte �r med.
3. Caviar pizza
- stillsam m�rk version.
4. Jag kysste henne v�ldsamt
- AFR p� akustisk gitarr, lekfull. Nu b�rjar st�mningen l�tta upp.
5. Delikatesser
- Akustisk gitarr och softa congas, avslappnad och udda dub-version. Kul!
6. Annabeenox
- En �verraskning. Snygg ringande gitarr med reverb. �terh�llen men kraftfull, och AFR:s excentriska vibrato p� s�ngen.
7. En viskning fr�n Nastasja Kinski
- Stillsam...
8. Skrattar tills t�get g�r
- H�r m�rktes det inte s� stor skillnad.
9. Hon sk�t en yuppie
- Triumferande tight. Kraftfulla trummor och bas. Jag kommer att t�nka p� kraut-stuket som dykt upp p� tidigare Big Ben-spelningar.
10. Jazz
- Muhammed Ali dyker upp i en Cameo. Bassolo! Trumsolo!
Andra delen:
1. Din barndom ska aldrig d�
- En "standard", h�r m�rktes inte heller n�gon skillnad, eftersom AFR ju k�r den solo normalt.
2. Sommarnattsregnsmoln
- Stor �verraskning! Mycket uppskattad av publiken, det �r m�nga �r sedan vi h�rde den sist!
3. Raml�sa kvarn
- En annan "standard"
4. Mer �n Amerika
- �ven h�r m�rks det att AFR sk�rper till sig, mer "gl�d" i s�ngen
5. Dr�mde
- Br�cklig och melankolisk.
6. Jesus, Marx & Billy the kid (del 1)
- H�r saknar man PRE, men det blir �nd� intressant med minimalismen i AFR:s melodislingor och gitarrimprovisationer.
7. Komedia
- Det trevliga med denna spelning var just att AFR ger mer utrymme till samspel med publiken. Talk�rerna och fr�ga-svar singalonget har jag aldrig upplevt p� det s�ttet p� n�gon tidigare R�nnblom-spelning!
AFR kommer igen med den d�r vibrerande "d�rr�sten" mot slutet.
8. Os�rbar
- Tillbakalutad, med AFR:s v�ldigt "rena" gitarrstick. Alls�ng!
N�r AFR och Agge presenterar bandet kommer den d�r triumfernade k�nslan av j�vlarannama tillbaka: "Peter R Ericson - Os�rbar!"
9. Europa brinner
- On public demand. Undrar om det �r samma tjej som alltid b�rjar gasta efter den redan fr�n f�rsta l�ten?
10. Sk�rdevisa
- Kul att den kommit tillbaka p� setlistorna efter n�gra �r p� hyllan. Extra trevligt med countryversionen med Susanne p� fiol. Hon �r en p�rla!
11. Inga gr�nser
- �ven den har varit borta fr�n schemat en l�ngre tid. Finst�md avslutning...
/Jan |
|
Back to top » |
|
 |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
 |
|
|
 |
|