|
|
|
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Tue Jan 09, 2007 8:15 pm Post subject: |
|
|
Hej ,
Karin & hypno: övning ger färdighet! Att lösa korsord är för mig periodvis den ultimata avkopplingen. Jag kan ha korsord som är flera år gamla ibland, som då får vila sig några månader - och vips - när man dammar av det så ser man direkt ett passande ord att fylla i, sedan brukar det köra fast igen.
Det går inte att pressa fram lösningen ur hjärnan (inte min iallafall...) utan det är som en organiskt framväxande process.
Och inget säger att min lösning är rätt även om jag nu tycker det själv...
Det hade ju varit intressant att få reda på vilka svårigheter vi olika F-heads haft.
Jag hade själv stora problem med vågrätt 24, men när det släppte, så fick jag flyt genom resten av krysset, även om jag var tvungen att ta till litet googlande för ex.vis vågrätt 46.
Ursäkta mitt skryt, men något måste man få glädja sig åt i denna förfärligt blåsiga och strilande vinter! Tur att jag har F-boxen på mp3 med mig vart jag går!
God fortsättning på det ny F-året! / Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
bosjo
|
Posted: Wed Jan 10, 2007 1:16 pm Post subject: |
|
|
Quote: |
Det hade ju varit intressant att få reda på vilka svårigheter vi olika F-heads haft.
Jag hade själv stora problem med vågrätt 24, men när det släppte, så fick jag flyt genom resten av krysset, även om jag var tvungen att ta till litet googlande för ex.vis vågrätt 46. |
Njaej, våg 46 hade jag inga större problem med, även om jag fick skriva ganska smått för att klämma in "Fischer" på tre bokstäver... Våg 24 minns jag inte att jag hade något "stopp" vid; däremot tog lod 82 lite tid; det visade sig bero på att jag i "ungdomligt oförstånd" (eller vad det nu kan ha varit) stoppat in fel ord på våg 93 (och lod 94). Våg 73 och lod 75 hade jag också fel från början, men det upptäckte jag ganska snabbt.
Googlade gjorde jag ett par gånger, till exempel vid lod 23 och våg 84; även lod 94, men där hittade jag princessor för i princip alla bokstavskombinationer utom just den jag letade efter...
Vad gäller korsordslösning rent allmänt tillhör jag nog samma kategori som Ingvar; jag är "periodare", kan (försöka) lösa allt som kommer i min väg en tid, för att sedan hålla uppe ett par år, eller så... Tipset att låta korsordet ligga ett tag kan jag också skriva under på, det kan räcka med en kort promenad. Google har underlättat korsordslösningen en del -- om den "polska floden" "Krzympwl" inte dyker upp i en googling, så är det ganska otroligt att man hittar den i Nationalencyklopedin eller Svensk uppslagsbok... _________________ F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|
|
|
|
|