FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Nattliga drömmar
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Nattliga drömmar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L

Post Posted: Thu Jan 04, 2007 9:47 pm    Post subject: Nattliga drömmar
Reply with quote

Kära vänner!

I natt har jag varit med om stora saker. Under en mycket behaglig nattsömn så har jag tillsammans med ett par andra F-Heads (några som jag träffat i verkligheten, Karin och Hypno bl a samt några som jag inte vet om de finns på riktigt Embarassed ) tillbringat en tid i huvudstaden (tror jag) för att vara med under inspelningen av Anders F:s nya CD. Eller rättare sagt: vi fick aldrig vara med i studion men varje kväll träffades vi på någon slags pub där Anders, Peter R, Agge och Björn berättade hur dagens inspelningar hade varit. En av kvällarna spelade dom dessutom låtar från den kommande skivan (och dom var jävligt bra kan jag säga Very Happy ). Vid ett tillfälle fick vi också ställa frågor till Anders och han berättade att dom jobbigaste åren rent kändisskapsmässigt sett var 1980-83, 1992 och 2002. 80-83 stämmer väl kanske ganska bra med verkligheten men vad hände egentligen 92 och 02 tro? Wink

Avslutningsvis precis innan jag vaknade så satt jag plötsligt med en gitarr i handen och spelade (vilket jag i och för sig också gör på riktigt) något slags riff varpå följande konversation utspelar sig:
A F R: Är det ditt riff? Annars så snor jag det.
M L: Ja, det är mitt...
A F R (vänder sig till Agge): Hmmmm, det där får vi ordna på något sätt...
Sedan ringde väckarklockan... tyvärr. Huruvida jag är berättigad till royalties om låten skulle dyka upp i verkligheten lär väl vara tveksamt men jag är nöjd med att i sådana fall ha bidragit till en Anders F-låt, om så bara i drömmarnas värld Cool .

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Karin

Post Posted: Fri Jan 05, 2007 11:20 am    Post subject:
Reply with quote

Sitter här och småfnissar när jag läser om din dröm, Micke !
Kul när man kommer ihåg så detaljerat...

Helt sjukt vad som händer när man sover, snacka om att ha Anders F på hjärnan...
Jag tillhör ju oxå dom som brukar ha en förmåga att drömma om Anders och gubbsen, men nu sist så var det så kompliserat så att det går inte att i ord förklara... förvirringen var total, men förra året så drömde jag ju en dröm där du var med Micke... den var rätt rolig oxå...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
hypno

Post Posted: Fri Jan 05, 2007 12:13 pm    Post subject:
Reply with quote

Visst är drömmar härliga, tack Micke för en målande beskrivning av din dröm... wow och att du kom ihåg den när du vaknade.

Min senaste dröm var en mardröm och jag vill aldrig uppleva det.... och tyvärr har jag inte haft möjlighet att drömma de senaste nätterna eftersom vi håller på att "installera" Vivi i ett eget rum så det blir ett par vandringar dit varje natt... men förhoppningsvis så skall hon snart sova längre perioder i sitt nya rum. Känslan när man går och läggar sig... är... är det lönt att sova... hur många minuter/timmar blir det nu??+

(och förhoppningsvis är jag snart tillbaka i en någon sorts normalt tillstånd där jag inte befinner mig i en konstant trötthet dag som natt.)

Med stora förhoppningar om ett bra och händelserikt F-år...... Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ingvar

Post Posted: Fri Jan 05, 2007 9:34 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej alla,

Intressant dröm Micke! Jag hade en gång en flickvän* som hade studerat det mesta men aldrig liksom blev klar med något... hon var intresserad av drömmar, och jag kommer ihåg att hon nämnde att ifall man drömmer i färg så har den dominanta färgen en alldeles speciell betydelse... mer kommer jag dock inte ihåg om detta. Men jag tror att drömmar liksom sätts ihop av fragment från verkliga intryck på ett ett helt underbart sätt. Så det där riffet har du antagligen snappat upp (undermedvetet) eller faktiskt haft det på lur i skallen utan att riffet blivit medvetandegjort för dig... detta är vad jag tror iallafall.

- att komma ihåg drömmar har jag aldrig gjort mer än någon enstaka gång. Man skall tydligen så fort man vaknar tala in på band eller skriva ner drömmen innan den raderas i hjärnans outgrundliga labyrinter. Antingen har du Micke ett fantastiskt bra minne, eller så kanhända har du precis börjat ta blodtrycksmedicin?

En historia ur livet: - jag deltog i en rätt långdragen läkemedelsstudie i början av 90-talet. Man skulle äta placebo eller en betablockerare under 6-8 veckor, varje vecka fick man lämna litet prover, mäta blodtryck och ta EKG, samt berätta om hur man mått och ifall man noterat något särskilt. Sedan fick man lämna tillbaka de piller man hade kvar och så fick man en ny omgång... Efter att ätit uppenbarligen placebo i många veckor, så helt plötsligt efter att börjat på en ny veckoomgång piller, så var det inte placebo. Det började med att jag inte blev trött på kvällen, la mig kanske vid 1-tiden, hade den mest vansinniga dröm med idel bekanta människor som handlade ytterst rationellt, vaknade c:a kl 3 helt utvilad, och kunde få mig ett gott skratt åt den märkliga dröm som jag faktiskt mer än 10 år senare fortfarande kommer ihåg stora delar av. För varje dag som jag åt "den äkta varan" så höll drömmeriet i sig, men efter varje natt så var drömmarna svårare att komma ihåg, men jag var fortfarande lika odrägligt pigg... Efter denna vecka när jag åter fick placebo så sov jag som en stock utan att ens minnas ett endaste litet drömfragment.

Jag har ju numera kommit upp i de nivåer på blodtryck att jag nu på allvar tar betablockare, men inte sjutton har jag fått dessa fantastiska drömmar, och jag är jämt trött... inget är som förr skulle man kunna säga...

Hälsn. Ingvar / Borås

*Flickvännen ja - vi höll ihop några år, det var i mitten av 80-talet. Som hon var otroligt musikalisk men även skrev dikter, så dristade jag mig vid ett tillfälle att ta fram Ramlösa Kvarn-skivan och spela "Drömde" och "Camillas sång"för henne (detta var under lång tid de låtar som liksom alltid fanns i min skalle) : Alltså - på med vinylen och fram med texten. Jag berättade att detta var det finaste jag någonsin hört och att dessa två "låtar" betytt mycket för mig. Men usch en sådan sågning hon gjorde, jag spelade då skördevisan som man alltså bara måste tycka om - den sågades ännu värre!
I och med dessa generalsågningar så blev jag faktiskt ganska rejält sårad ända in i min innersta själs vrå. Ja - inte bara sårad utan faktiskt stukad. Och tyvärr trodde jag att det var jag som var ovanligt korkad (ack ja - förälskelse kan verkligen förblinda) och Anders F försökte jag glömma. Bortsett från ffa "Camillas Sång" som sitter väl fastetsad inne i skallen och som kommer varje gång jag blivit ledsen, så hade alltså Anders F blivit bannlyst från c:a 1985. Och så var det ända tills jag för ungefär ett år sedan av en ren händelse (skulle beställa från Ginza och skrev fel och fick en träff på F-boxen!!!) kunde se att det fanns en F-box med en massa skivor jag aldrig ens hört talas om.
Jaha - så kan det vara, men jag har hämtat upp 20 års mörker på knappt ett år!
Karin

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 6:30 am    Post subject:
Reply with quote

Ja kära nån... I natt har jag haft besök av Anders och gubbsen...
En väldigt rörig dröm då jag serverade middag och kaffe med nybakat till Sveriges snyggaste band och sen var det Peter som behövde få sina kläder tvättade oxå... däremellan var tvungen att utföra andra åtagande som jag hade i Turkiet... Så det är ju inte konstigt att jag vaknar och är helt slut...

Men nu vet jag hur den nya skivan både ser ut och låter Wink

Kram Karin
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 11:05 am    Post subject:
Reply with quote

Karin wrote:

Men nu vet jag hur den nya skivan både ser ut och låter Wink

Kram Karin

Ja du ser Karin, visst är den bra Very Happy . Fast omslaget har ju jag inte sett. Var det snyggt? Fast det brukar det ju alltid vara när Anders gör det... Wink

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 1:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Ingen kan ha den ringaste föreställning om hur den nya skivan kommer att låta. Very Happy

(F)Headmaster

Last edited by Headmaster on Fri Jan 19, 2007 1:43 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karin

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 1:28 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Ingen kan den ringaste föreställning om hur den nya skivan kommer att låta. Very Happy

(F)Headmaster

Tänk om vi drömmer sanndrömmar, Micke.L och jag Rolling Eyes

Kram Karin
 Back to top »
hypno

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 10:01 pm    Post subject:
Reply with quote

Då är det bäst ni spelar in dem (drömmarna alltså) och delar de med oss andra Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Karin

Post Posted: Fri Jan 19, 2007 10:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Tänk om man kunde spela in sina drömmar, det hade varit riktigt coolt .. eller inte...
men vem vet... om några år så är det säkert fullt möjligt, hmm, nu fick jag något nytt att fundera över...

Kram Karin
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Nattliga drömmar
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum