FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar?
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sunjan

Post Posted: Sun Dec 10, 2006 2:09 am    Post subject: S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar?
Reply with quote

Hall� alla,

Jag var �ver hos headmastern tillsammans med Krikkola och Gudrun och diskuterade m�jligheten att distribuera liveinspelningar �ver n�tet.

En id� var att distribuera dem i torrent-form. Sedan har jag pratat med en bekant som administrerar servrar f�r musik, flim etc. Han f�reslog att jag skulle s�tta upp en DC-hubb i st�llet. Mindre kr�ngel, och man har st�rre kontroll �ver materialet.

Min bekant f�reslog serverprogrammet YnHub, som jag skulle kunna k�ra hemifr�n. Jag har f�tt mig en genomg�ng, och ska f�rs�ka f� alla inst�llningar r�tt.

Om n�gon annan h�r p� forumet �r en hejare p� DC-hubb-administration f�r ni s�ga till, det �r enklare att fels�ka n�r man har n�gon "p� andra sidan n�tet" ocks�...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
bosjo

Post Posted: Sun Dec 10, 2006 3:42 am    Post subject: Re: S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar?
Reply with quote

sunjan wrote:
Om n�gon annan h�r p� forumet �r en hejare p� DC-hubb-administration f�r ni s�ga till, det �r enklare att fels�ka n�r man har n�gon "p� andra sidan n�tet" ocks�...

Jag vill inte p�st� att jag �r en hejare p� n�gonting, och uttrycket �DC-hubb� st�tte jag f�r f�rsta g�ngen p� f�r ca femton sekunder sedan, men jag har ganska l�ng tids �vning i konsten att se intelligent ut. Skulle den egenskapen vara till n�gon nytta st�ller jag g�rna upp!
hypno

Post Posted: Sun Dec 10, 2006 10:39 pm    Post subject:
Reply with quote

Detta l�ter som en trevlig ide. Jag har sj�lv ingen erfarenhet av DC hubbar ... men jag k�nner en som vet om det beh�vs hj�lp Wink

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sunjan

Post Posted: Mon Dec 11, 2006 3:12 am    Post subject: det r�r p� sig...
Reply with quote

Hall� alla!

Nu har jag satt upp hubben. Lite fix som jag avverkat:
Reggat en dom�n med DNS forwarding hos no-ip.
Installerat en IP-uppdaterare fr�n no-ip, som ser till att dom�nen alltid pekar till mitt dynamiska IP-nummer
Installerat YnHub, serverprogramvaran
Installerat FulDC, en DC++-klon som ska funka bra med just denna server (men vilken DC-klient som helst b�r g� i teorin).
Gjort lite inst�llningar och delat ut en mapp p� skoj till att b�rja med

Bosjo f�r vara provkanin, s� kan vi kolla att allt funkar innan vi g�r ut publikt...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Micke L

Post Posted: Mon Dec 11, 2006 8:43 pm    Post subject:
Reply with quote

L�ter kanon, tycker jag Cool . Ett enkelt och bra s�tt att f� hem materialet p�.

Keep up the good work! Wink

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno

Post Posted: Mon Dec 18, 2006 9:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Det h�r projektet m�ste snart se dagens ljus f�r en p�g i sk�ne har spring I bena (l�ses "ot�lig") ..... Wink Very Happy

Hfb FhF aA

Back to top »
hypno

Post Posted: Wed Mar 21, 2007 12:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Hur �r statusen p� DC hubben? Wink Hoppas verkligen inte att projektet �r nedlagt...

Hfb FhF aA

Back to top »
Janne

Post Posted: Fri Mar 23, 2007 4:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Det h�r l�ter toppen, tycker jag!

Kommer man att beh�va registera sig f�r att komma in p� hubben, eller hur �r det t�nkt?

Och jag gick s�kert h�ndelserna i f�rv�g med en s�dan fr�ga, men jag blev s� ivrig!!! Very Happy
Babynoses

Post Posted: Tue Jun 19, 2007 8:53 am    Post subject:
Reply with quote

Halloj!

Har detta projekt helt avstannat, eller finns det m�jlighet f�r ett nyfr�lst F-head att f� tillg�ng till dessa intressanta live-inspelningar?

/Johan
Gudrun

Post Posted: Tue Jun 19, 2007 7:26 pm    Post subject:
Reply with quote

Utan att veta besked om ovan diskuterade liveinspelningar kan jag tipsa om att tillsvidare kan man f� livemusik - videoklipp - med AFR Band via AFR Bands MySpace-sida www.myspace.com/andersfronnblomband eller min www.myspace.com/presensfilm och framf�rallt p� www.com/resaifland d�r nytt material kommer l�ggas ut med j�mna mellanrum.
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Babynoses

Post Posted: Tue Jun 19, 2007 8:29 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej Gudrun!

Jag har redan flitigt frekventerat s�v�l www.myspace.com/andersfronnblomband som www.myspace.com/presensfilm och www.com/resaifland. Mycket trevlig material!

Det jag syftade p� i min f�rfr�gan var dock de inspelningar som Sunjan har tillg�ng till.

Johan
sunjan

Post Posted: Sun Jul 29, 2007 2:53 am    Post subject:
Reply with quote

Hej allihop,

Ni som har skrivit i denna tr�d ska ha f�tt ett PM med inloggningsuppgifter.
I skrivande stund ligger konserterna inte p� min h�rddisk, men eftersom vi ju numera �r m�nga som spelar i live kan vi ju b�rja provbyta annat material under tiden.

En fr�ga, fr�mst till headmastern: vilka regler ska g�lla f�r materialet p� F-hubben? Det ska komma ett v�lkomstmeddelande som f�rklarar vilket material man f�r dela med sig, vad som �r f�rbjudet, om det f�r m�ngfaldigas eller konverteras, etc.

Ni som �r uppe p� andra live-hubbar, j�mf�r och bidra med exempel...

/Jan
 Back to top »
Headmaster

Post Posted: Sun Jul 29, 2007 3:36 am    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
Hej allihop,

En fr�ga, fr�mst till headmastern: vilka regler ska g�lla f�r materialet p� F-hubben? Det ska komma ett v�lkomstmeddelande som f�rklarar vilket material man f�r dela med sig, vad som �r f�rbjudet, om det f�r m�ngfaldigas eller konverteras, etc.

/Jan

Hej Sunjan,

Javisst. Fr�gan �r aktuell och vi m�ste f� till n�got nu.
Eftersom jag NU seri�st har b�rjat se �ver ALLT mitt arkivmaterial, f�r att g�ra en stor inventering och registrering, s� vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i n�gon form (som BONUS-material) f�rst godk�nnes av mig. Jag �r beredd att sl�ppa ut s� mycket som m�jligt, men ALLT m�ste godk�nnas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.

En bra id� vore v�l om de som f�r tillg�ng till denna F-HUB �r registrerade som t.ex. F-BOX-�gare eller F�rhandsbest�llare av de senaste skivorna. Vi b�rjar ju f� ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara l�mpligt att samordna alla aktiviteter.

S� l�t oss b�rja med att g� igenom vad som inledningsvis skall sl�ppas ut. Jag har f�tt inspelat material fr�n Krikkola, som jag h�ller p� att g� igenom. Nytt digitalt material fr�n dig Sunjan har jag �nnu inte f�tt, har ju bara �ldre kassetter fr�n tidigt 90-tal. Tv� inspelningar av Candyman har jag ocks� f�tt (Salemkyrkan och Haninge).

Vad det g�ller de musikaliska och tekniska kriterierna, s� finns det ocks� den historiska aspekten som m�ste v�gas in. Mycket av det �ldre materialet (fr�n 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar �r ganska intressant, �ven om kvaliteten ofta �r bristf�llig.

Vi h�rs,

(F)Headmaster
sunjan

Post Posted: Sun Jul 29, 2007 10:43 am    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:

Eftersom jag NU seri�st har b�rjat se �ver ALLT mitt arkivmaterial, f�r att g�ra en stor inventering och registrering, s� vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i n�gon form (som BONUS-material) f�rst godk�nnes av mig. Jag �r beredd att sl�ppa ut s� mycket som m�jligt, men ALLT m�ste godk�nnas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.

Helt OK!
Hur g�r vi rent praktiskt? Om en anv�ndare har spelning X, ska han skicka den till dig f�rst, du lyssnar och g�r igenom, och ger sedan gr�nt ljus?

Man skulle ju kunna utg� fr�n den utf�rliga "gigografin" som redan finns p� F-sajten, f�r att h�lla koll p� vilka spelningar som existerar live. �r det n�got du tror att du kommer att ha tid med? Alternativt s�tta upp n�gon slags listformat h�r p� forumet. Annars finns ju publika sajter som Etree, f�r att lista alla existerande tejper.

Headmaster wrote:

En bra id� vore v�l om de som f�r tillg�ng till denna F-HUB �r registrerade som t.ex. F-BOX-�gare eller F�rhandsbest�llare av de senaste skivorna. Vi b�rjar ju f� ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara l�mpligt att samordna alla aktiviteter.

Vettigt! S� folk som g�r med mailar dig, och du skickar sedan vidare beg�ran till mig som l�gger upp dem?

Headmaster wrote:

S� l�t oss b�rja med att g� igenom vad som inledningsvis skall sl�ppas ut. Jag har f�tt inspelat material fr�n Krikkola, som jag h�ller p� att g� igenom. Nytt digitalt material fr�n dig Sunjan har jag �nnu inte f�tt, har ju bara �ldre kassetter fr�n tidigt 90-tal. Tv� inspelningar av Candyman har jag ocks� f�tt (Salemkyrkan och Haninge).

Det st�mmer. Jag ska br�nna �ver det p� DVD �t dig...

Headmaster wrote:

Mycket av det �ldre materialet (fr�n 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar �r ganska intressant, �ven om kvaliteten ofta �r bristf�llig.

Sp�nnande! Tror du att du sj�lv kommer att kunna logga in p� hubben i framtiden f�r att kunna dela med dig? S� vitt jag har f�rst�tt kr�vs ju OS X 10.4 f�r att n�gon DC-klient ska fungera.

Vi h�rs,

Jan
 Back to top »
Karin

Post Posted: Sun Jul 29, 2007 11:21 am    Post subject:
Reply with quote

Hall� alla !

Ang. det h�r med F- hubben s� tycker jag ox� att det vore en bra id� att OM vi nu f�r ig�ng F-S�llskapet s� skulle det kunna va en bra om medlemmar d�r fick en karamell att suga p�, s�som F-hubben d� allts�... eller??

Sunjan... kul att h�ra din r�st h�r inne p� Forumet f�rresten Wink

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
andersf.com Forum Index » Live! » S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003