View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
sunjan
|
Posted: Sun Dec 10, 2006 2:09 am Post subject: S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar? |
|
|
Hall� alla,
Jag var �ver hos headmastern tillsammans med Krikkola och Gudrun och diskuterade m�jligheten att distribuera liveinspelningar �ver n�tet.
En id� var att distribuera dem i torrent-form. Sedan har jag pratat med en bekant som administrerar servrar f�r musik, flim etc. Han f�reslog att jag skulle s�tta upp en DC-hubb i st�llet. Mindre kr�ngel, och man har st�rre kontroll �ver materialet.
Min bekant f�reslog serverprogrammet YnHub, som jag skulle kunna k�ra hemifr�n. Jag har f�tt mig en genomg�ng, och ska f�rs�ka f� alla inst�llningar r�tt.
Om n�gon annan h�r p� forumet �r en hejare p� DC-hubb-administration f�r ni s�ga till, det �r enklare att fels�ka n�r man har n�gon "p� andra sidan n�tet" ocks�...
/Jan |
|
Back to top » |
|
 |
bosjo

|
Posted: Sun Dec 10, 2006 3:42 am Post subject: Re: S�tta upp en DC-hubb f�r liveinspelningar? |
|
|
sunjan wrote: |
Om n�gon annan h�r p� forumet �r en hejare p� DC-hubb-administration f�r ni s�ga till, det �r enklare att fels�ka n�r man har n�gon "p� andra sidan n�tet" ocks�... |
Jag vill inte p�st� att jag �r en hejare p� n�gonting, och uttrycket �DC-hubb� st�tte jag f�r f�rsta g�ngen p� f�r ca femton sekunder sedan, men jag har ganska l�ng tids �vning i konsten att se intelligent ut. Skulle den egenskapen vara till n�gon nytta st�ller jag g�rna upp! _________________ F-Index -- Anders F R�nnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Sun Dec 10, 2006 10:39 pm Post subject: |
|
|
Detta l�ter som en trevlig ide. Jag har sj�lv ingen erfarenhet av DC hubbar ... men jag k�nner en som vet om det beh�vs hj�lp  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
 |
sunjan
|
Posted: Mon Dec 11, 2006 3:12 am Post subject: det r�r p� sig... |
|
|
Hall� alla!
Nu har jag satt upp hubben. Lite fix som jag avverkat:
Reggat en dom�n med DNS forwarding hos no-ip.
Installerat en IP-uppdaterare fr�n no-ip, som ser till att dom�nen alltid pekar till mitt dynamiska IP-nummer
Installerat YnHub, serverprogramvaran
Installerat FulDC, en DC++-klon som ska funka bra med just denna server (men vilken DC-klient som helst b�r g� i teorin).
Gjort lite inst�llningar och delat ut en mapp p� skoj till att b�rja med
Bosjo f�r vara provkanin, s� kan vi kolla att allt funkar innan vi g�r ut publikt...
/Jan |
|
Back to top » |
|
 |
Micke L

|
Posted: Mon Dec 11, 2006 8:43 pm Post subject: |
|
|
L�ter kanon, tycker jag . Ett enkelt och bra s�tt att f� hem materialet p�.
Keep up the good work!
Micke _________________ "Popjournalistik �r n�r folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala f�r folk som inte kan l�sa."
Frank Zappa |
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:54 pm Post subject: |
|
|
Det h�r projektet m�ste snart se dagens ljus f�r en p�g i sk�ne har spring I bena (l�ses "ot�lig") .....  _________________ //Anders
Hfb FhF aA
|
Back to top » |
|
 |
hypno

|
Posted: Wed Mar 21, 2007 12:09 pm Post subject: |
|
|
Hur �r statusen p� DC hubben? Hoppas verkligen inte att projektet �r nedlagt... _________________ //Anders
Hfb FhF aA
|
Back to top » |
|
 |
Janne

|
Posted: Fri Mar 23, 2007 4:25 pm Post subject: |
|
|
Det h�r l�ter toppen, tycker jag!
Kommer man att beh�va registera sig f�r att komma in p� hubben, eller hur �r det t�nkt?
Och jag gick s�kert h�ndelserna i f�rv�g med en s�dan fr�ga, men jag blev s� ivrig!!!  _________________ Det h�r �r ett stycke text som har lagts till i det inl�gg du l�ser... |
|
Back to top » |
|
 |
Babynoses

|
Posted: Tue Jun 19, 2007 8:53 am Post subject: |
|
|
Halloj!
Har detta projekt helt avstannat, eller finns det m�jlighet f�r ett nyfr�lst F-head att f� tillg�ng till dessa intressanta live-inspelningar?
/Johan _________________ F-BOX 551 |
|
Back to top » |
|
 |
Gudrun
|
Posted: Tue Jun 19, 2007 7:26 pm Post subject: |
|
|
|
|
Back to top » |
|
 |
Babynoses

|
Posted: Tue Jun 19, 2007 8:29 pm Post subject: |
|
|
|
|
Back to top » |
|
 |
sunjan
|
Posted: Sun Jul 29, 2007 2:53 am Post subject: |
|
|
Hej allihop,
Ni som har skrivit i denna tr�d ska ha f�tt ett PM med inloggningsuppgifter.
I skrivande stund ligger konserterna inte p� min h�rddisk, men eftersom vi ju numera �r m�nga som spelar i live kan vi ju b�rja provbyta annat material under tiden.
En fr�ga, fr�mst till headmastern: vilka regler ska g�lla f�r materialet p� F-hubben? Det ska komma ett v�lkomstmeddelande som f�rklarar vilket material man f�r dela med sig, vad som �r f�rbjudet, om det f�r m�ngfaldigas eller konverteras, etc.
Ni som �r uppe p� andra live-hubbar, j�mf�r och bidra med exempel...
/Jan |
|
Back to top » |
|
 |
Headmaster

|
Posted: Sun Jul 29, 2007 3:36 am Post subject: |
|
|
sunjan wrote: |
Hej allihop,
En fr�ga, fr�mst till headmastern: vilka regler ska g�lla f�r materialet p� F-hubben? Det ska komma ett v�lkomstmeddelande som f�rklarar vilket material man f�r dela med sig, vad som �r f�rbjudet, om det f�r m�ngfaldigas eller konverteras, etc.
/Jan |
Hej Sunjan,
Javisst. Fr�gan �r aktuell och vi m�ste f� till n�got nu.
Eftersom jag NU seri�st har b�rjat se �ver ALLT mitt arkivmaterial, f�r att g�ra en stor inventering och registrering, s� vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i n�gon form (som BONUS-material) f�rst godk�nnes av mig. Jag �r beredd att sl�ppa ut s� mycket som m�jligt, men ALLT m�ste godk�nnas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.
En bra id� vore v�l om de som f�r tillg�ng till denna F-HUB �r registrerade som t.ex. F-BOX-�gare eller F�rhandsbest�llare av de senaste skivorna. Vi b�rjar ju f� ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara l�mpligt att samordna alla aktiviteter.
S� l�t oss b�rja med att g� igenom vad som inledningsvis skall sl�ppas ut. Jag har f�tt inspelat material fr�n Krikkola, som jag h�ller p� att g� igenom. Nytt digitalt material fr�n dig Sunjan har jag �nnu inte f�tt, har ju bara �ldre kassetter fr�n tidigt 90-tal. Tv� inspelningar av Candyman har jag ocks� f�tt (Salemkyrkan och Haninge).
Vad det g�ller de musikaliska och tekniska kriterierna, s� finns det ocks� den historiska aspekten som m�ste v�gas in. Mycket av det �ldre materialet (fr�n 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar �r ganska intressant, �ven om kvaliteten ofta �r bristf�llig.
Vi h�rs,
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
 |
sunjan
|
Posted: Sun Jul 29, 2007 10:43 am Post subject: |
|
|
Headmaster wrote: |
Eftersom jag NU seri�st har b�rjat se �ver ALLT mitt arkivmaterial, f�r att g�ra en stor inventering och registrering, s� vill jag att ALLT material som skall spridas vidare i n�gon form (som BONUS-material) f�rst godk�nnes av mig. Jag �r beredd att sl�ppa ut s� mycket som m�jligt, men ALLT m�ste godk�nnas av mig, dels det musikaliska och det tekniska.
|
Helt OK!
Hur g�r vi rent praktiskt? Om en anv�ndare har spelning X, ska han skicka den till dig f�rst, du lyssnar och g�r igenom, och ger sedan gr�nt ljus?
Man skulle ju kunna utg� fr�n den utf�rliga "gigografin" som redan finns p� F-sajten, f�r att h�lla koll p� vilka spelningar som existerar live. �r det n�got du tror att du kommer att ha tid med? Alternativt s�tta upp n�gon slags listformat h�r p� forumet. Annars finns ju publika sajter som Etree, f�r att lista alla existerande tejper.
En bra id� vore v�l om de som f�r tillg�ng till denna F-HUB �r registrerade som t.ex. F-BOX-�gare eller F�rhandsbest�llare av de senaste skivorna. Vi b�rjar ju f� ett ganska stort F-REGISTER nu, och det kan vara l�mpligt att samordna alla aktiviteter.
|
Vettigt! S� folk som g�r med mailar dig, och du skickar sedan vidare beg�ran till mig som l�gger upp dem?
S� l�t oss b�rja med att g� igenom vad som inledningsvis skall sl�ppas ut. Jag har f�tt inspelat material fr�n Krikkola, som jag h�ller p� att g� igenom. Nytt digitalt material fr�n dig Sunjan har jag �nnu inte f�tt, har ju bara �ldre kassetter fr�n tidigt 90-tal. Tv� inspelningar av Candyman har jag ocks� f�tt (Salemkyrkan och Haninge).
|
Det st�mmer. Jag ska br�nna �ver det p� DVD �t dig...
Mycket av det �ldre materialet (fr�n 60- och 70-tal) som jag har hittat i form av demoinspelningar �r ganska intressant, �ven om kvaliteten ofta �r bristf�llig.
|
Sp�nnande! Tror du att du sj�lv kommer att kunna logga in p� hubben i framtiden f�r att kunna dela med dig? S� vitt jag har f�rst�tt kr�vs ju OS X 10.4 f�r att n�gon DC-klient ska fungera.
Vi h�rs,
Jan |
|
Back to top » |
|
 |
Karin
|
Posted: Sun Jul 29, 2007 11:21 am Post subject: |
|
|
Hall� alla !
Ang. det h�r med F- hubben s� tycker jag ox� att det vore en bra id� att OM vi nu f�r ig�ng F-S�llskapet s� skulle det kunna va en bra om medlemmar d�r fick en karamell att suga p�, s�som F-hubben d� allts�... eller??
Sunjan... kul att h�ra din r�st h�r inne p� Forumet f�rresten
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
 |
|