FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Poesi för kvarnbarn
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Poesi för kvarnbarn
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L

Post Posted: Sun Dec 03, 2006 4:38 pm    Post subject: Poesi för kvarnbarn
Reply with quote

Har funderat lite kring det här med dom samlingar som har funnits att tillgå under Anders F:s karriär. Två stycken under vinyl-eran och två i "modern" tid om uttrycket tillåts. Att Anders F varit delaktig i de tre senaste produktionerna "Det är inte snön som faller", "Frestelsen" och "Romantiken" råder det ju ingen tvekan om men hur är det egentligen med "Poesi för kvarnbarn"-samlingen. Känns det inte som om CBS släppte den ganska lägligt kring Rönnbloms stora framgångsår runt "Snön" och "Kysste henne". Menar inte på något sätt att den är dålig men varför skulle man annars släppa en samling med sju till nio år gamla låtar? Headmaster kanske kan bringa klarhet i detta? Cool

Micke

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingvar

Post Posted: Sun Dec 03, 2006 9:09 pm    Post subject:
Reply with quote

Hej,
intressant att Micke tar upp just "Poesi för kvarnbarn" som har ett roligt omslag, jag syftar främst på baksidan. När man tittar på den så är det något som inte riktigt stämmer. Så ser man att allting är litet lutande åt vänster, men det är ändå någonting som inte verkar rätt. Efter noggrannt studium ser man att fönstret på mittbilden faktiskt är rätt i förhållande konvolutets ytterkant. Men när man tar fram sina gamla ritgrejer och kollar, ser man att ingenting är riktigt vad det först ser ut att vara.

Jag vill med detta säga att omslaget ingalunda är ett hastverk, som annars är inte helt ovanligt med samlingsutgåvor av denna typ (ursäkta Headmaster! men jag menar alltså andra artister i största allmänhet). Som jag själv för länge sedan insett att svart/vitt inom grafisk konst är den renaste, men också den mest fantasieggande, vill jag påstå att detta är en mästares ande som svävar över just denna baksida!

Kanske vi kunde få veta litet om omslagets historia också? Det var ju för omslagets skull jag köpte skivan en gång i tiden - inte för musiken för den hade jag ju redan på de tre skivorna sedan gammalt.

Hälsningar / Ingvar

PS I den f.ö. utmärkta diskografin, så saknas något väldigt väsentligt - nämligen skivomslagen i sin helhet. Ta t.ex. rapport från ett kallt fosterland: Jag har liksom förälskat mig i detta omslag, eftersom det har samma foto på baksidan, fast en del av fotots detaljer är negativa. Jag kan sitta en bra stund och låta mina tankar vandra sina krokiga vägar medan jag vänder omslaget fram och åter. Detta omslag är det bästa jag någonsin sett. DS
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Poesi för kvarnbarn
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003