FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Officiall "bootlegs"
Goto page 1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Officiall "bootlegs"
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hypno

Post Posted: Wed Sep 14, 2005 8:10 pm    Post subject: Officiall "bootlegs"
Reply with quote

Kunde man tänka sig att det Anders F. släppte lite klassiska konserter i bra ljud till förläljning via sin web? Jag vet att jag hade uppskattat det och köpt.... Question

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster

Post Posted: Sat Sep 17, 2005 10:38 am    Post subject:
Reply with quote

Jag skall tala med SUNJAN om detta, som har en mängd inspelningar (se hans post på F-Marknad).
Vi har ju t.ex. SUNJANs inspelningar från STUDION i Stockholm, som finns på F15 i F-BOXEN... 'Lagom Hårt' och 'Måsarna'.
Jag skulle också gärna vilja ha en samling, typ... 'LIVE AT BLIDÖSUND', eller 'LIVE AT BIG BEN'.
Jag har dessutom många kassetter med 'Seskaton'-konserter...
Vi får se hur mycket vi hinner att redigera... det är som vanligt tiden som är bristvaran.

(F)Headmaster
bengofury

Post Posted: Sat Sep 17, 2005 2:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Jag har dessutom många kassetter med 'Seskaton'-konserter...
Vi får se hur mycket vi hinner att redigera... det är som vanligt tiden som är bristvaran.

(F)Headmaster

Jag ställer mer än gärna upp på att hjälpa till med detta! Har inte studioutrustning, men god erfarenhet...

/ Bengt
Micke L

Post Posted: Mon Sep 19, 2005 1:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Det är väl en alldeles excellent idé. Samlare är ju alltid samlare och vi vill ha det mesta så det skulle säkert bli succé. Hur man ska gå tillväga kan ju alltid diskuteras. Antingen kan man ju göra som hypno föreslår eller så kan man ju kanske tänka sig att göra som Dylan har gjort på sin officiella site: http://bobdylan.com/performances/

Winnerbäck har ju också nån grej att man säljer utvalda livelåtar från sommarens turné genom CDON och att man sedan kan ladda hem och skriva ut ett omslag från hans hemsida.

En kul grej kunde ju kanske vara att låta materialet ligga ute under en begränsad tid och att det sedan byts ut. Skulle ju säkert öka besöksfrekvensen på sidan och forumet också.

Finns det för övrigt någon vetskap om hur stor bootleggingen av Anders F:s konserter är bortsett från det material som Sunjan sitter på? Kan det tänkas att det ute i landet finns taper med F-konserter som människor sitter på? Jag vet ju att det tradas ganska intensivt med exempelvis Lundell, Winnerbäck och Kent och att det då har dykt upp privatinspelade konsertupptagningar från så tidigt som 1976 i Lundells fall. Det skulle ju vara kul om man kunde lokaöisera ett rikt konsertmaterial med AFR även om ljudkvaliteten såklart skulle vara högst varierande.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bengofury

Post Posted: Mon Sep 19, 2005 1:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Det är väl en alldeles excellent idé. Samlare är ju alltid samlare och vi vill ha det mesta så det skulle säkert bli succé. Hur man ska gå tillväga kan ju alltid diskuteras. Antingen kan man ju göra som hypno föreslår eller så kan man ju kanske tänka sig att göra som Dylan har gjort på sin officiella site: http://bobdylan.com/performances/

Winnerbäck har ju också nån grej att man säljer utvalda livelåtar från sommarens turné genom CDON och att man sedan kan ladda hem och skriva ut ett omslag från hans hemsida.

En kul grej kunde ju kanske vara att låta materialet ligga ute under en begränsad tid och att det sedan byts ut. Skulle ju säkert öka besöksfrekvensen på sidan och forumet också.

...snip...

Micke

Som hängiven musiksamlare vänder jag mej mot alla idéer om mp3 eller Real Audio via webben (annat än som komplement kanske). Bland "traders" är det som regel otänkbart att byta material som komprimerats.

/ Bengt
hypno

Post Posted: Mon Sep 19, 2005 5:54 pm    Post subject:
Reply with quote

bengofury wrote:
Micke L wrote:

...snip...

Micke

Som hängiven musiksamlare vänder jag mej mot alla idéer om mp3 eller Real Audio via webben (annat än som komplement kanske). Bland "traders" är det som regel otänkbart att byta material som komprimerats.

/ Bengt

Håller med. men det går ju att komprimera WAV till antingen FLAC, SHN eller liknande. Då behåller man ljudkvaliten.

Fast om alternativet är MP3 eller inget så är ju MP3 bättre... Wink

Hfb FhF aA

Back to top »
bengofury

Post Posted: Mon Sep 19, 2005 8:25 pm    Post subject:
Reply with quote

hypno wrote:

Håller med. men det går ju att komprimera WAV till antingen FLAC, SHN eller liknande. Då behåller man ljudkvaliten.

Fast om alternativet är MP3 eller inget så är ju MP3 bättre... Wink

på a) svarar jag: Just precis och på b): nä Smile
Micke L

Post Posted: Tue Sep 20, 2005 12:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Jo, det är ju helt klart sant att man inte tradar i komprimerade format annat än i FLAC och SHN-format. Det är nog inte tänkt att materialet som ligger på Dylans officiella site ska tradas eftersom det så att säga redan finns i cirkulation bland många fans. Han är ju själv så fräck att han nosar upp dessa "field recordings" och läggar ut dom. Ganska häftigt egentligen. Men åter till ämnet... varför inte göra en live-CD, enkel, dubbel, trippel... vad som helst... på "Live från Blidösund" eller "Big Ben" eller "Seskaton" som endast säljs via hemsidan och/eller på konserterna. Det behöver ju inte vara en "riktig" CD om det ändå är Anders F eller Sunjan som äger materialet. Den kan ju lika gärna vara bränd. Det är ju materialet som är det väsentliga. Anders F:s Bravado-kollega Kajsa Grytt har tydligen skaffat något tillstånd från MNW så att hon genom sin hemsida säljer sin grupp Tant Struls gamla skivor som inte längre finns i affärerna. Första LP:n har man fört över från vinyl och de andra två från de CD-utgåvor som MNW inte längre har i lager. Allt nerbränt på CD-R och förpackat i ett utskrivet omslag. Kanon!!!! Bättre än att inte ha don alls va??

Micke
 Back to top »
bengofury

Post Posted: Tue Sep 20, 2005 7:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke, nu håller jag med till 100% Razz

Förresten, jag köpte en bränd Kebnekaise-show från Kenny Håkanssons sajt, fast 200:- kändes kanske lite "kommersiellt" Sad
sunjan

Post Posted: Wed Sep 21, 2005 11:25 am    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
Men åter till ämnet... varför inte göra en live-CD, enkel, dubbel, trippel... vad som helst... på "Live från Blidösund" eller "Big Ben" eller "Seskaton" som endast säljs via hemsidan och/eller på konserterna. Det behöver ju inte vara en "riktig" CD om det ändå är Anders F eller Sunjan som äger materialet. Den kan ju lika gärna vara bränd. Det är ju materialet som är det väsentliga.

Först ett litet förtydligande: Rönnblom (+andra medlåtskrivare)/förlaget är ju de som har alla rättigheterna, jag förvaltar bara tejperna som jag spelat in (med benäget tillstånd Wink

Men visst finns det mycket spännande man kan göra av materialet.

Einstürzende Neubauten bränner ju numera varje konsert till CD, och säljer de vita skivorna med en specialdesignad ask efteråt. Själva skivan är generisk, med datum utskrivet på en dymoetikett. Enkelt men fortfarande "samlarvärt", dvs en motivation att ge en slant för skivan istället för att ladda ner låtarna på nätet.

I slutändan är det ju Rönnblom (och förlaget) som får bestämma vad - och i vilket format - han vill släppa något, och hur mycket han tycker det är skäligt att ta för att täcka arbetsinsatsen att konvertera/bränna, och så att förlaget får sin ev. del av kakan.
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
hypno

Post Posted: Wed Sep 21, 2005 3:47 pm    Post subject:
Reply with quote

Låter som det finns mycket bra underlag för att få lite live på CD. Ser framemot en ljus framtid med mycket bra musik. Smile

Hfb FhF aA

Back to top »
Micke L

Post Posted: Tue Dec 20, 2005 9:28 am    Post subject:
Reply with quote

OK Mr F få väl hoppa in i diskussionen angående rättigheter och hans syn på förvaltandet av det egna materialet men om det är så att han har gett SUNJAN tillstånd att spela in (för eget bruk får man väl anta) så kanske man helt enkelt på prov skulle kunna köra ett vine på nån spelning. Jag menar, vi är ju inte sådär jättemånga här och det borde funka. Då blir ju, så att säga, arbetsbördan för alla minimal och var och en bränner sin egen skiva. Dessutom kanske vi kan utveckla våra kontakter med varandra som F-heads till Karins stora glädje Wink . Jaa, det var bara en tanke...

Micke
 Back to top »
sunjan

Post Posted: Tue Dec 20, 2005 11:12 am    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:
OK Mr F få väl hoppa in i diskussionen angående rättigheter och hans syn på förvaltandet av det egna materialet men om det är så att han har gett SUNJAN tillstånd att spela in (för eget bruk får man väl anta) så kanske man helt enkelt på prov skulle kunna köra ett vine på nån spelning.
Micke

Micke, jag har börjat tanka över WAV-filer till min burk hemma.

Jag har inte sysslat så mycket med vines och Bittorrent själv, hur rekommenderar du att man lägger upp det?

Bengofury har rutin på att stycka upp låtar och snygga till WAV (typ i SoundForge, CoolEdit Pro) och jag har en stående inbjudan att få gå en liten kurs hos honom hur man gör detta på smidigaste sätt. Har inte hunnit titta in hos honom än, trots att han bor nästgårds...

/Jan
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Micke L

Post Posted: Tue Dec 20, 2005 12:23 pm    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
[
Micke, jag har börjat tanka över WAV-filer till min burk hemma.

Jag har inte sysslat så mycket med vines och Bittorrent själv, hur rekommenderar du att man lägger upp det?

Bengofury har rutin på att stycka upp låtar och snygga till WAV (typ i SoundForge, CoolEdit Pro) och jag har en stående inbjudan att få gå en liten kurs hos honom hur man gör detta på smidigaste sätt. Har inte hunnit titta in hos honom än, trots att han bor nästgårds...

/Jan

När det gäller vines så kan man väl förslagsvis öppna en ny avdelning på forumet som kallas "Inspelningar". Där kan man ju då, om Anders F tycker det är ok, starta olika vines om det är fler som har inspelningar. Du startar exmepelvis ett topic som heter Big Ben 19 dec 2005 och gör en lista typ denna:

1. Sunjan (UT 20/12)
2. Karin (IN 21/12 UT 22/12)
3. Bengofury
4. Micke L
5. Hypno
6. Bosjo
7. Admin
8. Sten Tyrfors
9. Hibbitt
10. Headmaster Rolling Eyes

Man kan ju begränsa antalet till tio personer per vine så går det fortare. Sedan fyller de som vill vara med på platserna (som jag redan gjort ovan)och Sunjan (i detta exemplet) börjar vinet genom att skicka det till Karin. Samtidigt gör han ett inlägg om att det är skickat. På så sätt kan man gå in och kolla vart vinet befinner sig och göra inlägg och meddela om man har brännarproblem och är fördröjd o dyl. Adresser växlar man ut via PM. Den som står sist på listan behåller masterdiscarna och startar ett nytt vine om intresse finns eller skickar tillbaks dom till SUNJAN när han/hon bränt sin kopia. Hoppas att jag har förklarat bra annars får du/ni fråga mer. jag tycker att detta är ett ganska bra sätt att komma över livematerial på.

Lycka till med överföringsarbetet. Jag längtar...mmmmm Wink

Micke
 Back to top »
Karin

Post Posted: Tue Dec 20, 2005 3:57 pm    Post subject:
Reply with quote

Gött att du är tillbaka, Micke!!!

Hallå, jag behöver oxå en datakurs för här dyker det upp ord jag aldrig hört förut, Embarassed -vines, WAV-filer, topic , Bittorrent m.m
men det låter bra Wink

Det kanske inte är så svårt som det låter,eller kan jag lära mig oxå tro?

Kramar, stora julkramar

Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Officiall "bootlegs"
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum