View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Headmaster
|
Posted: Tue Jun 20, 2006 10:38 pm Post subject: SOMMARTÄVLING! |
|
|
Nu har vi lagt upp vår lilla sommartävling för alla F-Heads.
http://www.andersf.com/indexpages/FSiteCrossword.html
Det blev ett F-Kryss. Och det var första gången vi konstruerade ett kryss. Ganska marigt att göra och kanske inte så proffsigt... men, vi hoppas det kan vara en kul början. Vi hoppas kunna presentera större och mer avancerade kryss längre fram.
Krysset i sig är ganska lätt att lösa, med en del anspelningar kring F-Box-relaterade spörsmål... och några små klurigheter.
Mycket nöje. Trevlig midsommar!!
(F)Headsmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
hypno
|
Posted: Wed Jun 21, 2006 7:41 am Post subject: |
|
|
Det här blir bra att ha i hängmattan i sommar, tillsammans med F-boxen. Tack Anders.
Och en trevlig sommar till er alla. _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
Joined: 15 Jan 2006 Posts: 138 Location: Urgöteborgare men bor i Borås
|
Posted: Thu Jun 22, 2006 7:11 pm Post subject: |
|
|
Well -- what can I say ??
Helt perfekt! Jag är ju korsordsfantast periodvis, och jag känner att en ny period stundar!!
En snabb blick säger mig att detta inte är busenkelt. Klassiska korsord är ju alltid mer fantasieggande än bildkorsord, och oftast betydligt svårare att lösa. Ta vågrätt 47 t.ex., fem bokstäver, men endast bokstav nummer två skall passa med lodrätt 33. Här gäller det att inte spåra in i snäva tankegångar!
Alltså - här är något att bita i.
Och priser? Behövs det verkligen ? Fast en Stofésexpandyl som första pris hade varit verkligt läckert, men även en påse grönt tunisiskt té av den slemmiga sorten vore inte fel det heller.
Medans jag skriver detta, kan blicken inte låta bli att snegla på krysset och jag ser att detta är nog en verklig nöt att knäcka - stort tack från Ingvar! _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
Karin
|
Posted: Fri Jun 23, 2006 10:05 am Post subject: |
|
|
Detta verkar lurigt, riktigt lurigt !!! Finns det ett jumbopris tro
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
|
Posted: Fri Jun 23, 2006 12:38 pm Post subject: |
|
|
Hej,
ett tips ifall det verkar svårt - F-boxens texthäfte är ett bra hjälmedel har jag redan erfarit.
Och - jag måste erkänna att detta är en verklig utmaning och jag ser att jag har rätt lite nytta av att ha varit litet av korsordsmissbrukare. Detta korsordet följer inga av mig tidigare noterade linjer utan verkar peka litet hit-o-dit (detta är inget negativt, men en van korsordskonstruktör har rätt tydliga tankebanor som underlättar lösningen när man väl hittat "nyckeln").
Ett vanligt sätt är att försöka lura lösaren in i fel tankebanor. Som t.ex. :: KOBROR , 3 bokstäver, första bokstaven har man från ett annat ord man löst och är ett O . Givetvis tänker man på ORM, men korrekt svar blir OXE...
Jag hoppas vi blir många som verkligen ger detta en chans. Att konstruera korsord är inte banalt .....
Glad Midsommar / Ingvar - i ett regnigt Borås _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
Headmaster
|
Posted: Tue Jun 27, 2006 2:40 am Post subject: |
|
|
Ingvar wrote: |
Well -- what can I say ??
En snabb blick säger mig att detta inte är busenkelt. Klassiska korsord är ju alltid mer fantasieggande än bildkorsord, och oftast betydligt svårare att lösa. Ta vågrätt 47 t.ex., fem bokstäver, men endast bokstav nummer två skall passa med lodrätt 33. Här gäller det att inte spåra in i snäva tankegångar!
|
OK... det där var kanske lite marigt.
LEDTRÅD: Den 'allmänne snubben' finns listad på ett skivomslag, nån gång på 80-talet...!!
(F)Headmaster _________________ Roll along... Sail away! |
|
Back to top » |
|
|
krikkola
|
Posted: Thu Jul 27, 2006 1:49 am Post subject: |
|
|
AHHGH! Jag sliter mitt hår!
Jättekul ide med ett korsord, men måste det var så svårt? har suttit i timmar med det.
Nåväl, har bara tre ord kvar innan jag anser mig "klar".
Är dock nyfiken på om det är någon som har lyckats fylla i hela korsordet? |
|
Back to top » |
|
|
hydra
|
Posted: Tue Aug 01, 2006 9:40 pm Post subject: |
|
|
"Suttit i timmar" och är nästan färdig! Det var snabbt jobbat! Jo något har jag fått dit i alla rutorna efter många kvällars knepande och knåpande, men det känns väl inte så där självklart att allt är rätt. Får väl se om jag kommer på något bättre innan jag skickar in det. Den "allmäna snubben" t. ex. kom jag snabbt på, men sen kom en "festprisse" och ställde till det så det blev inte lika klurigt. _________________ Jag är inte den du tror, det har jag aldrig varit, kommer hellre aldrig bli, det verkar djävligt marigt. |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
|
Posted: Thu Aug 31, 2006 5:37 pm Post subject: |
|
|
Jaha,
i morgon är sista dagen att lämna in sitt inte helt lösta F-kryss. Med tanke på svårighetsgraden som i detta fall är mer än omåttligt avsevärd, så tror jag ändå att vår ärade och högt avhållna tävlingskommitté sätter större värde på ifall alla skickar sina halvlösta kryss, än att någon enstaka med hela krysset löst skickar in.
Alltså! Jag tycker att vi skall översvämma vår headmaster med alla mer eller mindre tokiga och ofullständiga lösningar. Det vore iallafall inte mer än rätt när nu hela semestern gått i pipsvängen p.g.a. alla grubblerier som kan härledas till just F-krysset... för att inte tala om vilken sneträff jag fick på webben när jag försökte knäcka "Gas station" - ramlade in på någon sajt om en stockholmsarkitekt som gillade rött tegel...
Bästa hälsningar / Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
Karin
|
Posted: Thu Aug 31, 2006 5:53 pm Post subject: |
|
|
Oj oj oj... Jag ligger så fett illa till.
Det får bli att sitta uppe i natt, skit oxå jag hade helt förträngt att sista dagen var i morgon...
Tack Ingvar, varför sova?
Kram Karin |
|
Back to top » |
|
|
bosjo
|
Posted: Thu Aug 31, 2006 6:10 pm Post subject: |
|
|
Med tanke på svårighetsgraden som i detta fall är mer än omåttligt avsevärd, så tror jag ändå att vår ärade och högt avhållna tävlingskommitté sätter större värde på ifall alla skickar sina halvlösta kryss, än att någon enstaka med hela krysset löst skickar in. |
Jag håller med -- jag brukar tillhöra de där som löser de första 95-99 procenten av ett korsord, men är alldeles för lat för att gå till uppslagsboken för att hitta någon "polsk flod" på fyra bokstäver som börjar med "Krz" (Kasta er inte över NE nu; jag bara hittar på något...). Den här gången har jag dock verkligen försökt, men, men... Jag tröstar mig med Sven Jerrings ord efter den ökända Japan-matchen -- "...som kämpat redligen, men som nu är slagna..."
för att inte tala om vilken sneträff jag fick på webben när jag försökte knäcka "Gas station" - ramlade in på någon sajt om en stockholmsarkitekt som gillade rött tegel... |
Just den där "bensinstationen" är ... knepig... Några arkitekter har jag ännu inte hittat. Dock har jag lekt med tanken att pröva alla möjliga kombinationer; eftersom jag tror att jag har fem av åtta bokstäver skulle det ju bara bli -- äähh -- 19 683 möjligheter, om jag nu räknar rätt i huvudet... Men det börjar bli lite sent för sådana desperata åtgärder... _________________ F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade! |
|
Back to top » |
|
|
hypno
|
Posted: Thu Aug 31, 2006 7:25 pm Post subject: |
|
|
Vad kan jag säga.. jag började.. men mer blev det inte. Sommaren bara rann iväg och nu är det nästan 1/9. Men jag ser iaf fram emot att få se lösningen och om de få jag fyllde i är rätt. _________________ //Anders
Hfb FhF aA
http://www.boulevarden.se |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
|
Posted: Thu Aug 31, 2006 8:35 pm Post subject: |
|
|
Jahaja jaja...
Men om alla som iallafall krafsat ner säg 10-talet ord skulle skicka in detta, så skulle man kunna tänka sig att vår högt värderade och tillika första klassens lurifax Headmaster skulle kunna tänkas kläcka den fantastiska idén att dra lott och dela ut ett tröstpris - eller varför inte ett skampris till den sämsta lösningen.
Man säger ju att : Bättre lyss till en sträng som brast än en båge som aldrig spändes.
Jag menar - ähum alltså - att om det bara kommer tre svar inseglande - hur stor motivation att göra ett nytt F-kryss skapar det? Nej för sjutton- kommer det in 300 halvlösta F-kryss måste det väl bara peka på en enda åtgärd - "slå inte så hårt baby - ta det litet långsamt" nästa gång ?
Dags att gå ut med Gula kräket (gul grinig gammal vovve) och sedan krypa ner i snarkofagen - God natt önskar Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
peter
|
Posted: Fri Sep 01, 2006 5:28 pm Post subject: |
|
|
Men tänk om krysset är som Anders låttexter,att man kan tolka dom på olika sätt,man kanske kan hitta något ord som man själv tycker passar in och stämmer rätt bra, i så fall är korsodet genialiskt gjort.Snart fär vi väl se dom rätta svaren.
Hälsningar Peter |
|
Back to top » |
|
|
Ingvar
|
Posted: Fri Sep 01, 2006 7:18 pm Post subject: |
|
|
Nåväl!
Fick en angenäm bekräftelse från självaste Headmaster att mitt halvlösta F-kryss landat i F-mail-boxen. Häri kan jag läsa att lösningen kommer att publiceras i helgen!
Ytterst spännande!
Alldeles för sent kom jag på att det skulle gått mycket bättre att lösa F-krysset ifall jag haft en äkta F-tänkarmössa. Man kan också se i F-shopen att lagret börjar sina - jovars - den sista tänkarmössan är reserverad för mig... tyvärr på tok för sent - men vänta bara till nästa tillfälle!!
Jag önskar alla er som sitter och tuggar pennan i de sista timmarnas förtvivlan innan allt är för sent....- ja alla andra oxå - en TREVLIG HELG / Ingvar _________________ "Nobody is perfect - not even a perfect stranger" (Chrissie Hynde 1983) |
|
Back to top » |
|
|
|